Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Härnöstudier.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Självförvaltningsfärdigheter
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
Psykologiska redskap.
Bedömningsinstrument
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
VISION - PASSION - ACTION
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Att sluta röka hasch Vad händer då?
Kognitivt perspektiv.
Idrottspsykologi.
MOTIVATION.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Förändring – hot eller möjlighet?
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Mental träning Hammarby IF F96. Vad är mental träning? Mental träning inbegriper allt från att kunna koncentrera sig, visualisera bilder inne i hjärnan.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Kommunikationsprocesser
Praktisk stressföreläsning
Vilken typ av konflikt står du inför?
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Självkänsla.
Förändringsprocessen
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Psykiskt funktionsnedsättning
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Om motivation och beteendeförändring
Coachande samtal.
Träff 7 Välkomna!.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Träff 16 Välkomna!.
Hälsokursen – Vikt Träff 15 (individuell) 2015
Träff 9 Välkomna!.
Träff 14 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att håll och utvecklas som ledare
Kognitivt perspektiv.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Att vara idrottsförälder
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.

Att sätta sig i rörelse genom beteendeförändring Motivation är att vilja uppnå ett mål och tro att man kan uppnå målet. Drivkraft att förändra något t.ex. ett beteende eller en levnadsvana som kan vara en uppsättning av flera beteenden som bildar ett mönster såsom mat- eller motionsvanor. Att lyckas med målbeteenden avgörs av hur viktigt det är för oss. Beteendeförändringen underlättas av att vi har en positiv inställning till vår förmåga. Utgå från dina egna resurser hos dig själv och i din omgivning. Det handlar om att påverka sig själv och sin situation Detta vill jag! Detta klarar jag! Motivation kan beskrivas som en färskvara. Den går upp och ner. Den är påverkbar. Den är orsak till vårt handlande och till vår inställning till förändring.

Förslag på beteendeförändring: Att börjar motionera

Var kommer motivationen ifrån? Motivationen påverkas av inre faktorer såsom behov, tankar och känslor samt yttre faktorer såsom den miljö vi lever i och händelser som inträffar i våra liv. T ex.En person kan motivera sig att vara fysiskt aktiv och gå stavgång ett par gånger i veckan för att… Han/Hon njuter av det (känsla) Han/Hon vill bibehålla och stärka sin kondition (tanke) Han/Hon behöver röra på sig (behov) Han/Hon går stavgång tillsammans med en vän (omgivningen) Han/Hon har kroppsliga besvär och blivit ordinerad fysisk aktivitet på recept För att motivationen till att ändra sitt beteende ska bli stark och bestående behöver den komma inifrån personen själv av egen vilja. Intresset dvs. hur viktigt det är har stor betydelse för styrkan av den inre motivationen. Motivation som kommer utifrån (t ex. om någon annan anser att man ska/bör göra en förändring) har en kortsiktig påverkan på styrkan i motivationen.

Att ändra ett beteende sker ofta i flera steg Förändringstrappan. Sker i flera steg Jag behöver inte…….(upplever inget behov av förändring. Du är inte beredd att göra något och har inga tankar på förändring) Jag funderar på att… (av någon orsak har man börjat tänka på/känna för att göra en förändring, men man är osäker av olika skäl till en förändring) Jag vill…( då har man börjat förbereda sig på olika sätt för att engagera sig i sin egen förändring) Nu ska jag…(jag går från tanke , ord till handling för att bete mig annorlunda jämfört med tidigare) Jag gör…(ett aktivt beteende som pågår med viss regelbundenhet och införlivas med livet i övrigt) Jag fortsätter att….(man håller igång och fortsätter med det nya beteendet och det blir en ny vana) Ibland passerar vi förbi något/några av dessa steg snabbare vid en beteendeförändring och ibland stannar vi upp på något steg under en längre tid. Vi kan falla tillbaka till något av stegen på vår väg när det händer saker med oss eller i vår omgivning. För att passera dessa steg handlar det först och främst att bli medveten om sitt eget beteende och hur det påverkar oss. Vi kan behöva stöd av personer i vår omgivning när vi ska göra en beteendeförändring. Förändringar av beteenden som varit en vana tar oftast mer tid: Tänk: ”Ting tar tid” Vi kan behöva finna ut egna belöningar för att uppmuntra oss på vägen till en förändring

Hinder för att ändra ett beteende När vi står inför att göra en förändring kan det dyka upp olika mentala hinder för att verkligen börja bete sig på ett nytt sätt. Vi kan kalla det för negativa tankar. De kan yttra sig på olika sätt. Du uppfattar att andra personer pressar dig till att göra det. Du vill, men det finns alltid något som skäl till att inte göra det. Du tar för givet hur det kommer bli att göra det. Du upplever det som kravfyllt att göra det. Du tänker att du antingen inte gör något alls eller så måste du göra det till 100%. Du har svårt för att bestämma dig.Jag vet inte om jag kan göra det. Du väntar och skjuter upp med att göra det. Du är rädd för vad som händer om du misslyckas med att göra det. Du måste först ha lugn och ro innan du kan börja göra det.