OPI -Innovativa lösningar på framtidens utmaningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
1.
Aktuellt om Leader 2007 – 2013 (2015) Nyköping 14 maj 2013 Jordbruksverket.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Erfarenheter och leveranser från projekt RIGES
Aktuella frågor på EU-nivå
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandling av stöd till bredband
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Att tillsammans påverka!
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Sambruk:s projekt.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Next Generation Incubator Nationell Öppen Plattform
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
LOV och LUF.
Gradering av upphandlingspaket efter innovationsgrad
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Inbjudan till projektförslag
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Områdesmöte Vårterminen 2015.

Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Socialt ansvarsfull upphandling
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Förbättra klubbkvalitet
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

OPI -Innovativa lösningar på framtidens utmaningar 20170417

Vad är OPI i korthet I Offentlig-privata innovationssamarbeten – en processmetod Alternativ till förkommersiell upphandling och underlättar efterföljande upphandling T.ex. lösningar för fördelning av immateriella rättigheter för att undvika framtida jäv etc. OPI är ett ömsesidigt samarbete mellan upphandlande myndighet och leverantör om gemensamma utvecklingsmål Ingen ersättning till leverantören (beroende på hur OPI finansieras kan visst vederlag ges) Båda parterna står på samma sida Pre-kommersiell upphandling kontra OPI? Tävling/annonsering (en s.k. PCP skulle kunna vara en OPI – men då omfattas den av offentlig upphandling) God idé att annonsera en partner för en OPI? En ev. upphandling därefter ska formuleras så att fler kan vara med och bjuda samt resultatet ska vara tillgängligt i god tid.

Vad är OPI i korthet II OPI är ett offentlig privat innovationssamarbete, en samarbetsform där de offentliga och de privata parterna utvecklar innovativa lösningar. En processmetod när det saknas en på förhand given lösning, tjänst eller produkt. Icke förpliktade avtal En form av PCP – prekommersiell upphandling (enklare) Forsknings- och utvecklingsavtal Ett OPI projekt gällande forskning och utveckling omfattas inte av upphandling om Projektresultatet tillfaller inte den upphandlande myndigheten Tjänsten betalas inte fullt ut av den upphandlande myndigheten

Vad är OPI i korthet III Två parter, en offentlig och privat som arbetar mot gemensamt definierade utvecklingsmål utifrån ett explorativt angreppssätt Utvecklingsfas innan upphandlingen i syfte att skapa ramar och förutsättningar för innovation. Jämlika aktörer Avsikten är att genomföra samarbetet utan att någon av parterna utestängs från fortsatt anbudsförfarande Skillnaden förkommersiell upphandling?

Varför OPI I OPI ger upphandlande myndigheter möjlighet att skapa innovativa lösningar i samarbete med privata aktörer – utan upphandling (men inom ramen för det EU-rättsliga ramverket) För att skapa möjlighet till innovation Eftersöka att förbättra prestanda inom ett visst område När marknaden inte har någon tillfredsställande produkt/lösning OPI-modellen ska säkra samarbetets ramar, hantera ägandeskapet, finansiella skyldigheter och skydda leverantören från diskvalificering i kommande upphandling.

Varför OPI II Kan användas… I ett tidigt stadium (osäkerhet kring vilka krav som behövs ställas) När behovet av innovation är okänt Minska osäkerheten – scanna olika lösningar innan en ev. upphandling Win-win för alla?

OPI – jäv och statsstöd Rättigheter fördelas mellan parterna OPI kan innebära att privata parter mottager statsstöd.

Olika begrepp Marknadsdialog (RFI) – informell dialog med leverantörer OPI – ett icke ömsesidigt förpliktande avtal, 1 kap. 15 § LOU OPI – forsknings- och utvecklingsavtal, 1 kap. 5 § LOU vilket lagrum Om PCP – förkommersiell upphandling, KOM (2007) 799

Vilka tjänster omfattas av bestämmelsen i LOU 73000000-2 FoU-tjänster samt tillhörande konsulttjänster 73100000-3 Forskning och experimentell utveckling 73110000-6 Forskning 73111000-3 Forskningslaboratorietjänster 73112000-0 Marin forskning 73120000-9 Experimentell utveckling 73300000-5 Planering och genomförande av forskning och utveckling 73420000-2 Förberedande genomförbarhetsstudie och teknik demonstration 73430000-5 Test och utvärdering Marknadsundersökningstjänster samt vissa databehandlingstjänster och därmed sammanhängande tjänster omfattas inte

Vad är forskning och utveckling? Forskning och utvecklingstjänster behöver normalt inte upphandlas Analyser Prototyper Test Demonstrationer

FOU nivåer Anskaffning av forsknings- och utvecklingstjänster Syfte att anskaffa dessa tjänster för att få fram nya lösningar som sedan upphandlas Upphandling av nya lösningar Syfte att upphandla nya lösningar Utvecklingsfrämjande upphandling Syfte att upphandla på ett sätt som öppnar för nya idéer

Forskning och utvecklingsundantaget i LOU Förkommersiell upphandling enligt EU-kommissionens modell Går ej att användas för anskaffning av slutresultatet Ex. prototyper

Hur går man till väga? Flera sätt Roll och ansvarsfördelning är av vikt Fastställa gemensamma utvecklingsmål inom ramen för ett OPI-projekt Flexibel kontraktsmall

OPI - utvecklingsmål Syftet med projektet är att demonstrera och dokumentera Målet att få ytterligare kunskap om…, utveckla en lösning om möjligt

OPI processen Process inför upphandling Marknadsdialog – FoU/OPI – Upphandling Marknadsdialog – OPI – Test - Upphandling Olika begrepp Funktionsupphandling – att ha funktionskrav istället för tekniska krav Alternativa anbud (se 9 kap. 16-17 §§ LOU) Olika kontraktsformer som finns inom upphandling: OPS, PPP, OPP, Partnering etc.

OPI – STEG FÖR STEG Behovsanalys Marknadsdialog Innovationsprocess Upphandling av resultat Utredning av användarnas behov Utforska kompetens och lösningar på marknaden Utveckling av konkreta lösningar Utredning av problemets potential Idéutveckling av olika lösningar Löpande dialog och fokus på delmål

Inom vilka områden kan man använda OPI? Vid utmaningar inom klimat och resursområdet, dvs. områden där innovationstakten är hög och där privata- offentliga aktörer söker nya marknadsmodeller. Även vid: Nya IT-lösningar Medicinteknik Äldreomsorg Får se från fall till fall. Behovet av OPI är det som avgör om ett sådant förfarande ska användas.

Fördelar med OPI-avtal Fördelning av immateriella rättigheter Lösning för att undvika jävsproblematik i framtiden Villkor om sekretess och kommunikation Hantering av problematik kring statligt stöd. Tagits fram ett modellavtal (avtalsmall för OPI utvecklad av ett svenskt-danskt partnerskap med ledning av Gate 21 (projektet Cleantech TIPP))

Exempel på avslutat OPI BOFA – Bornholms affaldshantering Hösten 2017. Utmaning - Ö-drift avfallshantering. Många fraktioner bioavfall, plast, metall osv. som skal hanteras med med ett litet underlag - endast 40.000 invånare på Bornholm. Hur klarar vi en ”ö-drift” avfallshantering i framtiden? Innovationsprocess med tre olika företag (bl.a. gemensam studieresa). Cirka 10-15 arbetsdagar per företag. RagnSells budskap – ”Har skapat högre transparens och trovärdighet för en potentiell framtida uppdragsgivare”

SAMMANFATTNING - OFFENTLIGT-PRIVAT INNOVATIONSSAMARBETE Kontrakt mellan upphandlande myndighet och leverantör(er). En ”utvecklad marknadsdialog” - man går från att lyssna på marknaden till att utveckla tillsammans med marknaden. Gemensamt uppsatta mål. Gemensamt intresse från privata och offentliga aktörer att utveckla ett nytt outvecklat maknadsområde. Ingen eller endast symbolisk betalning. Målet för den offentliga aktören – ökad effektivitet, innovationen, samhällsnytta genom rätt ställda krav i framtida upphandlingar. Målet för den privata aktören – få ökad insikt om den offentliga aktörens vardag, krav och mål, produktutveckling och marknadsroll.

Fem frågor som kan ställas för att ge vägledning & stöd om OPI kan vara aktuellt Har du ett problem, som du inte kan lösa själv i organisationen? (JA/NEJ) Kan problemet lösas med produkt/koncept från en extern leverantör? (JA/NEJ) Är ni villiga att betala för en lösning om produkten/konceptet verkligen kan lösa problemet för er? (JA/NEJ) Har du problem med att finna en egen lösning på marknaden idag? (JA/NEJ) Är ni villiga att arbeta tillsammans med en eller flera privata verksamheter för att utveckla en lösning? (JA/NEJ)

Utveckling framåt OPI workshop i Malmö fredag 8 juni, kl. 9.00-15.00 Plats: Studio, Nordenskiöldsgatan 24, Malmö Om de konkreta stegen i OPI - vad händer om ni gemensamt utforskar nya tekniska lösningar eller förslag? Inbjudan finns på www.hutskane.se Se även mer på om avtalsmall och utvecklingsarbetet kring OPI - www.gate21.dk/cleantech-tipp/

Vad händer nu…? Notera att OPI inte är prövat i Sverige ännu… Frågor? Tack för att ni lyssnade på mig

Catharina.piper@lindahl.se 0733-77 50 99