Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

2018-09-20.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "2018-09-20."— Presentationens avskrift:

1

2 Kraftsamling på transportinnovation
Historiskt trendbrott krävs Sektorn måste dra åt samma håll Öka innovationskraften i transportsektorn Stärka Sveriges internationella position ▪ I detta arbete är det även viktigt är att skapa internationellt samarbeten. Sverige kan inte agera ensamt. Störst framgång kommer vi att få om vi kan driva vårt innovationsarbete i samma riktning som EU. ▪ Lika viktigt är det att hitta nya samverkansformer eftersom ingen enskild aktör klarar jobbet på egen hand. Det är bara genom samverkan mellan näringsliv, myndigheter och högskolor, som vi kan ta steg som för oss närmare målet.

3 Ett Forum för transportinnovation
Gemensamt initiativ – cirka 30 aktörer Företag, myndigheter, högskolor, regioner, institut Flera branscher och trafikslag samverkar En plattform och katalysator för innovation ▪ För att lösa framtidens utmaningar har svenskt näringsliv, myndigeter, högskolor och regioner tillsammans bildat ”Forum för innovation inom transportsektorn”. ▪ Forum… …består av nära 30 aktiva medlemmar från alla delar av transportsektorn. Idén till att bilda Forum kom bl a från Transportforskningsutredningen, men också från projekt Transport 2030 som Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) stod bakom. …ska fungera som plattform, där alla som vill kan vara med och utforma praktiskt fungerande lösningar. Idag är alla delar av transportsektorn representerade, både offentliga och privata aktörer samt representanter från alla trafikslag. …ska vara en katalysator för innovationsarbete som gör skillnad och alla är välkomna med sina speciella kompetenser för att bidra till en effektiv och hållbar transportsektor och till att stärka svensk konkurrenskraft. … arbetar strategiskt med att peka ut en färdriktning för transporinnovationen i Sverige. Vi ska vara en samordnande kraft som ger det övergripande arbetet med innovation får tyngd och kraft. Däremot deltar vi inte i själva genomförandet, utan överlämnar detta till företag, myndigheter, högskolor eller andra aktörer som ser till att förändringarna genomförs i praktiken

4 ▪ Forum har en unik bredd, som är betydelsefull och underlättar för sektorn att dra åt samma håll och hitta de lösningar som krävs för klara de utmaningar som vi står inför.

5 …och det gäller att bryta trenden!
▪ Gods- och passagerartrafiken i Sverige ökat stadigt sedan början av 1990-talet. Detsamma gäller utsläppen av växthusgaser. Kurvorna pekar alltså åt fel håll just nu. Detta vill vi ändra på genom att arbeta på ett samlat sätt och forma en gemensam agenda för innovationsarbetet i den svenska transportsektorn ▪ Energieffektiviteten har i och för sig ökat till följd av den tekniska utvecklingen, men inte tillräckligt för att kompensera för de ökande trafikvolymerna. ▪ Transportsektorn står därmed för en allt större del av utsläppen av klimatgaser och den här utvecklingen understryker behovet av ökade satsningar på innovation i sektorn. ▪ Därför är också Forums huvudmål att – via strategiska satsningar på forskning och innovation - åstadkomma ett trendbrott, där ökade resor och transporter inte längre innebär en motsvarande ökning i belastning för miljön.

6 Innovationsblocken i centrum
Satsning på utvalda områden Bred inriktning Tydliga kriterier Väljs ut av Forum Idéer och initiativ – andra aktörer ▪ För att lyckas bryta trenden måste vi satsa på ett begränsat antal områden, som har störst potential att bidra till ökad konkurrenskraft och minskad miljöpåverkan. ▪ Vi kallar dessa för innovationsblock och det är forsknings- och innovationsområden, som vi tycker är särskilt lovande och där Sverige och svenska aktörer bedöms kunna göra stora insatser. Och att ta fram och definiera sådana block är en av huvuduppgifterna för Forum. ▪ Ett innovationsblock kan ta sikte på allt från tekniska innovationer till att utveckla nya affärsmodeller, samarbetsformer, transportlösningar eller på att förändra regler och lagkrav. För att klassas som innovationsblock måste flera olika kriterier vara uppfyllda. Först och främst måste områdena självklart bidra till att bryta trenden mellan transportarbete och miljöpåverkan. De ska även ha potential att stärka konkurrenskraften i näringslivet, anknyta till områden där svensk forskning är stark samt involvera flera trafikslag eller sektorer i samhället. ▪ Innovationsblocken kan tas fram via medlemmarna i vårt nätverk. De kan också formas kring intressanta idéer eller initiativ, som andra svenska aktörer står bakom och som ligger i linje med de kriterier vi ställt upp för ett innovationsblock.

7 Färdplaner visar vägen
Gemensam målbild Fångar upp potentialen Beskriver de konkreta aktiviteterna Tar sikte på 2030 Milstolpar på vägen – 2015 och 2020 ▪ Färdplanerna är en metod för att samla aktörerna i ett innovationsblock kring en målbild och peka ut de konkreta åtgärder som behöver vidtas. ▪ Färdplanens målbild bidrar till Forums övergripande ambition om ett hållbart transportsystem med stärkt svensk konkurrenskraft. ▪ Våra färdplaner tar sikte på år 2030 och anger vad som ska uppnås och visar på potentialen i varje enskild plan. Här beskrivs också mera i detalj vilka aktiviteter som behöver genomföras, när och av vem för att målet ska nås. Planerna innehåller dessutom några milstolpar på vägen, som visar vad som måste ha uppnåtts till 2015 och 2020.

8 En pågående innovationsprocess
Elektrifiering av vägtransporter Nya bränslen Framtidens bussystem Gröna tåget 2 Trafikledning HTC väg respektive järnväg Drivkraft för innovation

9 Detta ska vi uppnå! Bidra till samsyn – sätta en agenda för transportsektorn! Tydligare dialog med politiska beslutsfattare Identifiera innovationsblock, utveckla färdplaner Stärka positionerna i EU-arbetet Satsningar på nationella försöks- och demonstrationsprojekt

10


Ladda ner ppt "2018-09-20."

Liknande presentationer


Google-annonser