Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikationsplan för ----
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En plattform för samhällsekonomisk analys
XX kommun Kommunikationsplan.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Kritiskt förhållningssätt
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
9...
Arbetsmarknadstorget
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Information om ekonomiskt bistånd
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Rekrytering med lokala jobbspår
Kreativa verktyg och metoder
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten Reviderad 2017-12-21 av Per Iversen Hur projektet kommuniceras är centralt för om förändringen blir genomförbar och resultatet hållbart. Kommunikationen ligger inte ”vid sidan av” projektet utan är ett redskap för att nå framgång och ett stöd för alla som deltar i projektet. Kommunikationsplanen hjälper dig att få så stor effekt som möjligt av kommunikationsinsatserna. Kommunikationsplanen hjälper dig att komma fram till vad du ska säga, genom vilka kanaler, när i tiden och till vem du behöver säga det. Kommunikationsplanen ska vara ett levande dokument som revideras utifrån önskad effekt, målgrupp och kanalval under projektets gång.

Kommunicera för att nå framgång Hur innehållet i överenskommelsen kommuniceras är centralt för att åstadkomma förändring och få ett hållbart resultat. Kommunikationen ligger inte ”vid sidan av” utan är ett redskap för att nå framgång och utgör ett stöd för alla som deltar i arbetet.

Varför kommunikationsplan? Kommunikationsplanen ska hjälpa till att få så stor effekt som möjligt av kommunikationsinsatserna. Kommunikationsplanen ska ge svar på vad som ska sägas, genom vilka kanaler, när i tiden och till vem det ska kommuniceras. Kommunikationsplanen ska vara ett levande dokument som revideras utifrån önskad effekt, målgrupp och kanalval under arbetets gång.

Målgrupper och kanaler Många berörs av överenskommelsen på olika sätt. Fundera över vilka grupper som behöver veta vad om överenskommelsens utveckling. Vilka berörs av överenskommelsen innan, under och efter? Vad behöver målgrupperna veta? Hur når vi målgrupperna bäst? Vilka kanaler ska vi välja? Ta gärna hjälp av ambitionstrappan i slutet av dokumentet för att hitta rätt metod för rätt målgrupp.

Vad ska vi göra? Samverkansparterna ska skapa ökad förståelse för varandras uppdrag och förutsättningar. En nyckel till framgång är tydliga roller, ansvarsfördelning och kontaktytor i olika överenskomna aktiviteter. Beskriv vad projektet handlar om, vad förändringen innebär eller motsvarande? ´T ex ”vi vill att det ska bli enklare att…”

Vad vill vi uppnå? En sömlös stegförflyttning av arbetslösa via utbildning till anställning.

Vad ska vi kommunicera? Tydliga beskrivningar av innehåll och krav för anställning i aktuella branscher. Tydlig beskrivning av hur vägen via utbildning till anställning ser ut i olika branscher. Här ska ni berätta ert huvudbudskap i det ni vill säga. Ni ska exempelvis både kommunicera: ”mjuka värden”, så som fördelar, nya förhållningssätt etc praktiska saker Exempelsituation Kommunen ska genomföra en omflyttning av arbetsrum. För att alla berörda ska känna sig delaktiga i det behöver de båda veta om syftet med det hela och vilka fördelar det för med sig, likväl så som praktiska saker som vart deras nya rum kommer vara placerat.

Vem behöver veta vad? Vilken effekt ni vill uppnå hos era målgrupper avgör vilken mängd kommunikativa insatser ni behöver lägga in. Det kan också vara så att olika målgrupper har olika behov av information och kunskap. Desto högre upp i trappan ni strävar desto mer integrerande aktiviteter behöver ni ta fram. Om ni bara strävar efter att er målgrupp ska veta något kanske det räcker med en enklare information (i lämplig kanal), men om ni vill att er målgrupp ska agera själva behöver ni ge dem forum för det.

Vem behöver veta? Berörda enheter på AF Berörda enheter på kommunen Berörda arbetsgivare Berörda arbetstagarorganisationer Arbetslösa Finns det flera olika grupper och roller som ni behöver kommunicera med?

Målgrupper och kommunikationsmål Vad innebär det för den här målgruppen? Kommunikationsmål= önskad effekt Personal AF Ökad samverkan Måste bli engagerad Personal kommunen Personal branscherna Facket Behöver veta Arbetslösa Tydligare valmöjligheter Behöver förstå

Hur når vi dem? Uppsökande verksamhet Workshops Skriftlig information Muntlig information Tydlig hemsida Vilka olika kanaler finns för att nå era olika målgrupper, alltså var ska ni ”prata” med dem? Exempelvis: Möten, aktiviteter Webben Hint Sociala medier E-post

Begrepp Det är bra att tidigt diskutera olika begrepp som används för att undvika missförstånd och begreppsförvirring Finns det begrepp som vi ska bestämma oss för att använda? Finns det begrepp som vi helt ska undvika? Förstår alla grupper begreppen? Om det finns flera sätt att beskriva en viss sak på är det bra att komma överens om några gemensamma ord/begrepp som ni väljer, så att alla säger lika. Försök att använda ord och begrepp som inte är lätt att misstolka.

Finns det några hinder? Det främsta hindret är initialt bristande samordning För många är tröskeln in på arbetsmarknaden stor Exempel på hinder: Språkliga Praktiska omständigheter Rutiner Kultur Missförstånd

Hur hanterar vi hinder? Fokus från alla parter på att upparbeta en allt mer inarbetad samordning av aktörernas aktiviteter Anpassa aktiviteterna de arbetssökandes behov av stöd för att etablera sig på arbetsmarknaden

Funkar det som vi tänkt? Får vi önskad effekt av kommunikationsinsatserna? Vad gick bra respektive mindre bra? Finns det behov av fler insatser? Det är viktigt att följa upp hur kommunikationen fungerar löpande under projektets gång. Samt att efteråt utvärdera för att kunna göra det ännu bättre till nästa gång.

Utvärdering Det är viktigt att följa upp hur kommunikationen fungerar löpande under projektets gång. Viktiga frågor: Får vi önskad effekt av kommunikationsinsatserna? Vad gick bra respektive mindre bra? Finns behov av ytterligare eller nya insatser?