Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Psykosocial arbetsmiljö: Medarbetarundersökning
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Barnets bästa i främsta rummet
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Företagspresentation
XX kommun Kommunikationsplan.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Konflikthantering på arbetsplatsen
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Så styrs Sverige.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Du kommer att träffa människor under din livstid
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Erfarenhetsutbyte Börja med att gå laget runt och presentera hur arbetar ni arbetar idag på ert bolag och berätta om din roll i arbetet. Fokusera på en.
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
- Att vara personlig och beröra
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Tips för det praktiska ledarskapet
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Presentationens avskrift:

Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32

Härskarteknik: Undanhållande av information Att tänka på: Det är relativt vanligt att ha erfarenheter av att ha blivit utsatt för härskartekniker men det är också vanligt att utsätta andra för detsamma. På en arbetsplats kan detta ske av medarbetare, chefer, kollegor, kunder, patienter, närstående och så vidare. En del av det som kommer upp i denna presentation kan leda till (obehagliga) minnen hos vissa medarbetare och det kan leda till en viss del självrannsakan hos andra. Reaktionerna i gruppen kan variera. Du som chef kan antingen välja att presentera de olika härskarteknikerna som finns och ta diskussionsfrågorna på slutet. Du kan också välja att låta medarbetarna inför APT:n då denna presentation ska gås igenom läsa ”handledningsdelen” om härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker och be dem att fundera över egna erfarenhet av detta. Både fundera över om de själva blivit utsatta eller om de utsatt andra för någon eller flera av teknikerna. Detta behöver givetvis inte redogöras för men det kan skapa reflektion kring beteenden som kan vara bra att ha med sig. Du kan inleda detta avsnitt på APT:n med att fråga om någon önskar lyfta någon reflektion kring härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker. OBS! Presentationerna är uppdelade med fokus på en härskarteknik med tillhörande motstrategi och bekräftarteknik i ett. Finns intresse och tid går det givetvis att visa alla presentationerna samtidigt. I annat fall kan medarbetarna läs om en teknik åtgången enligt ovan. Region Jämtland Härjedalens policydokument utgör den värdering som regionen har i vissa frågor. I regionens policy om jämställdhet och jämlikhet som utvecklingskraft framgår att härskartekniker inte är något som är accepterat och att det är något som ska motverkas. Härskartekniker Härskartekniker används av många. Det kan vara effektivt för att få (stor) plats i en grupp och se till att andra blir undanskuffade. Men det är varken särskilt schysst eller demokratiskt. Och eftersmaken är ofta ganska besk. Andra kan känna sig nedtryckta, undanskuffade, orättvist behandlade, uppleva sig utanför och så vidare. För att motverka detta behöver vi känna till vilka härskarteknikerna är och vad det finns för motstrategier och bekräftartekniker. Härskarteknikerna har Berit Ås (stortingsledamot Norge) utvecklat och motstrategierna och bekräftarteknikerna är utvecklade av Empowernätverket vid Stockholms universitet. Berit Ås sa att om härskarteknikerna ska kunna motverkas behöver de först synliggöras. Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Bekräftartekniker handlar om sätt att förändra sociala klimat.   Oavsett kön tillämpar ungefär 90 % härskartekniker. Privat och professionellt. Det sker främst omedvetet. Motstrategi kräv korten på bordet bekräftarteknik informera

Härskartekniken: UNDANHÅLLANDE AV INFORMATION Att ha information och hålla den inne innebär makt vilket kan hindra en person eller grupp från att handla eller handla på ett annat sätt om de haft informationen. Det kan handla om att inte få tillgång till möteshandlingar, protokoll, nyheter, utskick eller inbjudningar. Det kan handla om att diskussionen inför ett beslut sker vid fikat, vid lunchen eller på väg mot en konferens. Beslutet kan sedan lätt fattas vid mötet men för den eller dem som inte var med i diskussionerna inför beslutet kan känna sig överkörda. Undanhållande av information: Att ha information men se till att inte alla får tillgång till den innebär makt vilket kan innebära att en person eller en grupp hindras från att handla så som de skulle ha handlat om de visste bättre. Att inte få tillgång till nyheter, möteshandlingar, protokoll, utskick eller inbjudningar kan leda till att det ex blir för sent att agera eller att man agerar på fel sätt. Saker kan ske i bastun, efter mötet etc. Arenor där alla inte får vara med eller har tillgång till. Vad som sedan sagts och besluts ”glöms bort” att spridas.  

Motstrategin: KRÄV KORTEN PÅ BORDET Härskartekniken Undanhållande av information kan motverkas genom att Kräva korten på bordet Pratar ”alla andra” om något som om det vore självklart? Påpeka att du inte har fått någon information. Påpeka för en överordnad att det finns ett strukturellt problem där du inte får den information som du har rätt till. Inga beslut ska tas i en grupp om inte alla har getts möjlighet till korrekt information inför beslutet. Sammanfattat Du är inte dum, någon gör dig dum genom att inte ge dig information. Kräv att viktiga frågor skjuts upp om mer tid behövs för inläsning. Använd det egna nätverket för att skaffa information. Om detta händer ofta bör utgångspunkten vara Dålig informationsstruktur i organisationen. Att en person är omedveten om sitt handlande och om vad det ger för konsekvenser. Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Till härskartekniken undanhållande av information är motstrategin kräv korten på bordet Har det tagits ett beslut över ditt huvud, där din medverkan krävs, ifrågasätt beslutet. Pratar alla självklart om något som du inte fått information om? Påpeka att du inte fått informationen. Händer det flera gånger att du inte får all den information du behöver, lyft det till en chef/lärare etc och påtala det. Det föreligger förmodligen ett strukturellt problem i så fall. Du är inte dum, någon gör dig dum genom att undanhålla dig information. Kräv att viktiga frågor skjuts upp om mer tid krävs för inläsning. Ha som krav att bli grundligt informerad när beslut ska fattas. Använd det egna nätverket för att skaffa information. Om du inte vet varför du inte får all information bör utgångspunkten vara: Dålig informationsstruktur Att en person är omedveten om sitt handlade och vad det får för konsekvenser  

Bekräftarteknik: INFORMERA Bekräftarteknik förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom nya förhållningssätt. För att inte själv tillämpa ”undanhållande av information” bör alla vara noga med att informera och inkludera alla parter i beslutsprocesser. Transparens är en ledstjärna. Var uppmärksam på individer som kanske är blyga och inte vågar ta så mycket plats eller kräva korten på bordet. Har ni av ren entusiasm diskuterat ett projekt eller en idé utanför arbetstid? Se till att inkludera alla i diskussionerna när ni sedan ses på jobbet. Bekräftartekniker förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom att skapa nya interaktionsmönster och förhållningssätt och på så sätt skapa ett positivt, jämställt klimat där ömsesidig respekt råder. Undanhållande av information – informera Informera och inkludera alla i informationsflödet och i beslutsprocessen. Var uppmärksam på mer tystlåtna individer som kanske har svårt att föra sin egen talan på grund av blygsel eller annat. Har saker och ting diskuterats utanför skoltid/mötestid/arbetstid? Informera om vad ni kommit fram till och låt fler delta i diskussionen. Var transparant. Att diskutera: Är det bra att diskutera projekt och idéer som rör arbetet eller ett särskilt uppdrag på jobbet utanför arbetstid om inte alla är med? Vad kan det ge för konsekvenser? Hur kan det motverkas? Hur kan det kännas att vara den som inte har deltagit för att hen inte hade möjlighet att vara med på träffen utanför arbetstid eller inte blev inbjuden?  

ATT DISKUTERA Diskutera två och två Vad kan användandet av härskartekniken undanhållande av information ge för konsekvenser för den som blir utsatt? Hur vanligt tror ni att det är att omgivningen använder sig av bekräftartekniker när en härskarteknik tillämpas? Om ni tror att det är sällan – Vad tror ni att det beror på i sin tur? Om ni upplevde att en kollega fick information undanhållande av en annan kollega/ chef – Hur skulle ni själva vilja agera? Hur tror ni att ni faktiskt skulle agera? Om det finns en diskrepans mellan vilja och faktiskt agerande – Vad skulle ni behöva för att agera som ni skulle vilja? Kom överens om en härskarteknik som ni ska vara aktsamma på fram till nästa APT. Kom överens om hur ni ska agera när ni upptäcker en sådan sker (mot kollega, chef, patient, närstående etc) och diskutera olika bekräftartekniker och motstrategiers användbarhet. Genomför denna övning i mindre grupper eller i par men låt det gärna gå laget runt när smågruppsdiskussionerna är avslutade och försök få till ett reflekterande samtal i storgrupp. Tänk på att gärna anteckna ner vilka härskartekniker som medarbetarna vill vara aktsamma på till nästa APT och vilka motstrategier dem önskar tillämpa och/eller bekräftartekniker. Finns det tydliggjort för alla att alla kommer att agera på tillämpandet av härskartekniker (men på olika varianter) blir steget förhoppningsvis inte lika stort från att gå från önskad handling till faktiskt handling i ex fikarummet. Det blir förhoppningsvis mer accepterat att agera med civil kurage när någon exempelvis blir förlöjligad, osynliggjord eller utsatt för dubbel bestraffning. Följ gärna upp på nästa APT. Den sista punkten är särskilt lämpad om ni har gått igenom alla härskartekniker. I annat fall kan ni vara uppmärksamma på just aktuellt härskarteknik till nästa APT. SAMMANFATTNING Det första steget i alla förändringsarbeten är medvetenhet. En medvetenhet och uppmärksamhet på att något har hänt ger oss något att utgå ifrån, upplevelse att känna in och relatera till – det får vi genom Ås beskrivningar och begrepp. Andra steget är att synliggöra intellektualisera och påtala och det får vi genom definierade motstrategier. Det tredje steget är att föregå med gott exempel och därtill har vi nu bekräftartekniker. Sammanfattningsvis ser teknikerna ut så här: Härskarteknik Motstrategi Bekräftarteknik Osynliggörande Tag plats Synliggörande Förlöjligande Ifrågasättande Respekterande Undanhållande Korten på bordet Informera Dubbel bestraffning Bryta mönstret Dubbel belöning Skuld och skam Intellektualisera Bekräfta rimliga normer sta APT kring hur det har gått.