Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Vad är identitet?.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kommunikation och samspel
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Lärenergi När jag känner :
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Kommunikationsprocesser
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
hur ska vi bemöta varandra?
Mål och styrning Läroplansmålen
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Verksamhetsbeskrivning
Förhållningssätten.
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
”Förskolebarnens röst”
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017

ETIK & MORAL Mål: Alla människor är unika, vi duger som vi är ETIK & MORAL Mål: Alla människor är unika, vi duger som vi är. Alla människor, har rätt att bli bemötta på ett respektfullt sätt. Alla människor har rätt till eget tänkande och rätt att få uttrycka sina åsikter, som grundar sig på demokratiska principer. Alla människor ska ges möjlighet att prova på nya utmaningar. Alla människor ska ha rätt att bli likvärdigt behandlade och få samma möjligheter i livet. Alla människor ska få möjlighet att prova och använda sina förmågor. Hur gör vi för att uppnå detta? Vi har utbildat oss i Hbtq-frågor och blivit certifierade, vi fortsätter det arbetet för att kunna svara upp mot de åtta lagstiftade diskrimineringsgrunderna Vi är uppmuntrande och har en tillåtande attityd. Vi är intresserade av barnets teorier oavsett om det överensstämmer med verkligheten eller inte. Vi är medforskande och visar ett genuint intresse samt ställer öppna frågor till barnet. Vi är goda förebilder. Vi uppmuntrar olikheter och stärker barnets självkänsla. Vi följer Planen mot diskriminering och kränkande behandling. Vi ser till att barnen utvecklas utifrån sina förutsättningar, och vidgar deras omvärld genom att ge dem nya erfarenheter. Vi reflekterar tillsammans med barnen. Vi accepterar inte kränkande behandling av någon. Hur ser vi på barnen att vi uppnått målen? Barnen är nyfikna och ställer frågor. Barnen berättar om sina egna tankar och kan stå för sina åsikter. Barnen tar egna initiativ. Barnen har en tilltro till den egna förmågan. Barnen kan göra egna val. Barnen kan lyssna på varandra och visa respekt för varandras vilja. Barnen intresserar sig för många olika aktiviteter, vågar prova nya utmaningar. Barnen visar tolerans mot andra människor. Barnen vågar bryta könsrollerna i vardagen.

NORMER OCH VÄRDEN Mål: Alla människor har rätt att bli behandlade på ett humant, empatiskt och solidariskt sätt. Alla människor har rätt till ett respektfullt bemötande Alla människor har rätt till sin kultur, sina traditioner och livsåskådningar, som grundar sig på demokratiska principer. Hur gör vi för att uppnå detta? Vi är goda förebilder, och bemöter människor på ett respektfullt sätt utan att kränka individens frihet och integritet. Vi vägleder barnen. Vi vädjar till känslor: ”Hur känns det”? Vi sätter barnens bästa i fokus. Vi samtalar med barnen om kultur, mat och språk. Vi visar nyfikenhet på olika kulturer. Vi tillvaratar tillgången att få lära om andras liv, olika länders kulturer och traditioner, samt respekterar att vi är olika. Vi lyssnar på andras åsikter, och kan se att åsikter kan vara olika. Hur ser vi det på barnen? Barnen visar omtanke, medkänsla, ansvar och respekt. Barnen visar hänsyn. Det blir färre konflikter. Det förekommer ingen mobbning. Barnen fungerar enskilt och i grupp. Barnen är nyfikna på varandras kulturer och levnadssätt.

DEMOKRATI Mål: Alla människor ska känna delaktighet och ha möjlighet att påverka. Alla människor ska förstå att våra ord och handlingar påverkar andra. Alla människor ska känna empati, ta hänsyn till, samt vilja att hjälpa andra. Alla människor ska ges möjlighet att sätta sig in i vilka rättigheter/skyldigheter vi har. Hur gör vi för att uppnå detta? Vi för samtal och har ett tillåtande klimat. Vi låter barnen förhandla och delta i samarbete och beslutsfattande. Vi hjälper barnen att utveckla demokratiska principer. Vi visar att vi reagerar och agerar genom samtal. Vi informerar om regler och normer och varför det är så. Vi förbereder barnen för delaktighet och ansvar för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle. Hur ser vi det på barnen? Barnen, även de tystlåtna yttrar sig, samt har åsikter som respekteras. Barnen tar hänsyn till varandra och visar medkänsla. Barnen pratar med varandra och säger ifrån. Barnen löser konflikter, kompromissar och respekterar varandra. Barnen samarbetar med varandra. Barnen förhandlar fram olika beslut.