Inkludering, måloppnåelse og framtidstro FNs internasjonale dag for mennesker med nedsatt funksjonsevne Oslo 4 desember 2017 BENGT PERSSON ELISABETH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogiskt ledarskap och elever i behov av särskilt stöd SKOLLEDAREN OCH FORSKNINGEN 2014 BENGT PERSSON HÖGSKOLAN I BORÅS.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Funktionshinder och rehabilitering Föreläsning 2 februari 2011 Jörgen Lundälv.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Barn och ungdomars utveckling
Exklusive nyanlända elever
Religion - vad är det?.
Schacks implementation under skoltids
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Människokännedom.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Strategic Sustainable Development
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Att bemöta och bli bemött
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vi snackar lön!.
Forskningsprocessen idealt
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ny vision Samtal om framtiden
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
CASE Jolanda Riissanen
Uppföljning av Norrlandstingens folkhälsopolitiska program
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Forskningsprocessen idealt
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Vård och omsorgsutbildning
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Enkät i gymnasieskolan
Systematiskt kvalitetsarbete
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Regiongemensam elevenkät 2016
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Enkät i gymnasieskolan
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
It all starts with a good teacher
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Inkludering, måloppnåelse og framtidstro FNs internasjonale dag for mennesker med nedsatt funksjonsevne Oslo 4 desember 2017 BENGT PERSSON ELISABETH PERSSON

“The right to inclusive education means transforming culture, policy and practice in all formal and informal educational environments to ensure education is for all learners” /…/ “Inclusive education is important not only for persons with disabilities but the societies they live in, as it helps to combat discrimination, and to promote diversity and participation.” (Office of the UN High Commissioner for Human Rights, 2016)

Vad säger forskningen om inkludering, är det verkligen bra för alla?

(Danish Clearinghouse for Educational Research, 2013) The results show that inclusion has no negative effect on the academic and social development of normally achieving pupils. However, good knowledge about teaching in heterogeneous groups is required. (Danish Clearinghouse for Educational Research, 2013)

(Danish Clearinghouse for Educational Research, 2013) If inclusion of students with special needs is to be successful, it is essential for the academic and social development of these students that each school has an overall objective and positive attitude towards inclusion. (Danish Clearinghouse for Educational Research, 2013)

It has a negative effect on the academic and social development of students with special needs, if teachers have a negative attitude towards inclusion of these students. It may also mean that students with special needs become stigmatized by an ignorant learning environment. (Danish Clearinghouse for Educational Research, 2013)

Inkludering – en fråga för specialpedagogiken? Inkludering handlar främst om skolans uppgift att förbereda barn och unga för en tillvaro tillsammans med andra där gemenskap, respekt och solidaritet är nyckelbegrepp, alltså om en allmänpedagogisk uppgift. Ändå uppfattas området, även internationellt, som ett specialpedagogiskt åliggande varigenom pedagogiken befrias från ansvar. (Persson & Persson, 2016)

Populära handböcker som What really works in special and inclusive education (Mitchell 2014) och Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik (Hedderich, Biewer, Hollenweger & Markowetz 2015) placerar inkluderingsfrågan i ett specialpedagogiskt paradigm, en ”svårighetsdiskurs”.

Inkludering kan handla om… … elever med olika slag av funktionsnedsättning eller i behov av särskilt stöd.

… om en elev är inkluderad i den dagliga skolpraktiken eller ej

… utbildning för alla eller Education for All (EFA)

Det handlar om … ett sätt att tänka där inkludering utgör en vägledande princip för det pedagogiska vardagsarbetet men med ett vidare syfte att bidra till ett mer inkluderande och hållbart samhälle där förmågan att bemästra framtida utmaningar är central. (Persson & Persson, 2011)

Inkluderingens objekt Det leder fel att tala om inkluderade elever Inkluderingens objekt Det leder fel att tala om inkluderade elever. Inkluderingens objekt är elevens interaktion med verksamheten. Vi bör alltså hålla oss till det engelskspråkiga begreppet inclusive education dvs inkluderande undervisning, inkluderande verksamheter eller inkluderande förhållningssätt.

FALLET ESSUNGA

Essunga kommun i siffror Yta Invånare Anställda Företagare (exkl jordbruk) Kommunal skattesats 236 km2 5 595 st 512 st 275 st 22,00 kr

ESSUNGA KOMMUN 2010 - 3 skolor - Ingen gymnasieskola - 20 % av 25-åringarna har högskolestudier - < 50 % av 19-åringarna behöriga för högskola - 15 % av befolkningen har högskoleutbildning jämfört med 29 procent i riket

UTGÅNGSLÄGE 1: Den nationella statistiken 2007 visade att Essunga kommuns skolresultat var bland de absolut sämsta i landet

UTGÅNGSLÄGE 2: Heldagsskola ”Liten grupp” (Oasen, Amiralen, Kaninen) Elever lämnade klassen för specialundervisning Flera elever valde bort ämnen (anpassad studiegång) Flera hemmasittare 25 % av eleverna var någon annanstans än i ordinarie klassen

Öppna jämförelser, grundskola år 9 vårterminen 2007 – 2010, Essunga kommun Uppnått målen i alla ämnen, andel elever Behörighet till gymnasieskolan, andel elever Procent Rangordning 2007 62,8 287 76,9 289 2008 78,1 120 91,4 90 2009 80,6 99 93,1 67 2010 96,3 3 100,0 1

Projektets syfte: Delstudie 1: Att identifiera och analysera faktorer av betydelse för den ökade måluppfyllelsen Delstudie 2: Att följa två årskullar under gymnasieåren med fokus på deras resultat samt upplevelser av skolgången och planer för framtiden

Incitament för förändring Forskningsanknytning och vetenskaplig förankring Resurser och användning av resurser Komplementära kompetenser Auktoritativt ledarskap Den specialpedagogiska verksamheten Skola och socialtjänst

TRE ÅR SENARE Uppföljning av 2010 och 2011 års avgångselever Intervjuer våren 2013 och våren 2014

Datainsamling delstudie två Två årskullar har följts Datainsamling delstudie två Två årskullar har följts intervjuer med 10 x 2 elever - kön - programval - meritpoäng - gymnasieskola

Fullföljer gymnasiet i högre grad än riksgenomsnittet Andelen behöriga för universitet och högskola högre än riksgenomsnittet

Inkludering, en seger emot segregeringen. Det tyckte jag Inkludering, en seger emot segregeringen. Det tyckte jag. Det kändes som, av sociala skäl så var det väldigt bra dels för, ja, normalstörda elever, att få in personer med funktionsnedsättningar. Sedan tror jag att det var väldigt bra för de personerna att hamna i en vanlig klass. Av sociala skäl, sedan vet jag inte hur det var för dem rent ämnesmässigt då. Eftersom de, man hade olika förutsättningar i ämnena då.

forts: …den erfarenheten jag har av personer med funktionsnedsättningar så, det värsta som kan hända är att man behandlas som en begränsad person. Man ska ha samma förutsättningar och liksom, ja lika värderingar och ja, förutsättningarna ska vara de samma och man ska ha samma plattform att stå på. Sedan, om den är begränsad i vissa delar, då får man ta det där i så fall. A4

- Vi hade ju ingen som gick där i vår klass så jag vet inte hur det var. A1 - Jag hade nog ingen sådan i min klass. Så jag har inga referenser till det direkt. A9 - Vi hade ingen som var i vår klass. Men jag kände inget så här att, att det var något jobbigt eller att jag hörde något sådant. Jag vet att vi hade vissa lektioner, det var aldrig några problem med det. Nej, det var inget som jag märkte av. B1

Liten grupp I sexan så hade de något som hette Oasen. Men det tog de bort, sedan när de skulle göra den här drastiska åtgärden. Så då skulle de lärarna vara med i klassen istället. Så man fick vara med där. Man fick lära sig en mycket enklare nivå när man var nere i Oasen. Så då fick man samma nivå som de andra men med mer hjälp istället. Det tyckte jag var bättre.

/…/ Så som det var i sexan när vi var nere i Oasen, då tror jag inte att jag hade klarat nationella proven och det. Jag klarade ju det som hon lade fram, läraren. Det som var för den gruppen. Men sedan ifall jag skulle tävla eller vad man ska säga med en i klassen då skulle ju den vinna överlägset. Om jag hade varit kvar på Oasen så hade jag nog inte klarat nationella i nian. A2

Hon var en i klassen och hon var en av alla andra Hon var en i klassen och hon var en av alla andra. Hon skulle räknas som alla andra. Jag hoppas och tror att hon fick all hjälp men hon behandlades som oss andra.
A8

... jag kan lära mig ännu mer genom att hjälpa andra, jag lärde mig genom att förklara och de lärde sig det som behövde förklaras ... det blev mer att man tänkte från ett annat håll. Man liksom sätter sig inte där och bara, det är svaret. Utan man fick tänka igenom allting först och sedan, okej det är svaret, och då ställer man stödfrågor på något sätt som gör att det blir lättare för dem att lösa det. B6

I: Du funderar ju mycket förstår jag, om du tänker efter, vad var det som var så speciellt då med Nossebro? L: Jag tror det var lärarna. För de var, duktiga var de. De var mer än lärare. Det var som en storebror, som man inte träffade så ofta kanske. Halvt bara kännande storebror. Som man såg upp till och lyssnade på. /…/

/…/ De visste vad de skulle säga och ville verkligen att vi skulle lyckas. Då blev det mer att jag vill visa nu att jag kan det här så att han blir nöjd. Så blev det väl mer att man, ja ansträngde sig lite extra. Man ville inte, vad heter det, misslyckas för dem, ja, man ville inte att de, man vill att de ska vara nöjda. B6

I: Är det något mer om Nossebro och tiden där som du tycker har varit viktigt och som du gärna vill föra fram? L: Nej, inte direkt. Det var skönt att gå där. Man kände att man betydde någonting eftersom lärarna la ner så mycket tid för att man skulle lyckas. Och att de inte, var det någon som gav upp så sket lärarna inte i den personen. Utan de tog tag i det och försökte verkligen hjälpa honom eller henne att verkligen ta tag i det igen och komma ikapp.

Persson, Elisabeth & Persson, Bengt (2011) Persson, Elisabeth & Persson, Bengt (2011). Inkludering för ökad måluppfyllelse ur ett elevperspektiv. Paideia 2011 (02), 49-58. Dafolo förlag, Frederikshavn, Danmark   Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2012). Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever. 1. uppl. Stockholm: Liber Persson, Elisabeth (2012). Raising achievement through inclusion. International Journal of Inclusive Education, http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2012.745626 Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2014). Socialt kapital och skolframgång – Essunga tre år senare. I L. Quortrup (red). Inklusionens historie og aktualitet. Frederikshavn: Dafolo A/S Persson, Bengt (2014). An Equal education for all children and young people. I L'education inclusive: une formation à inventer. Actes du Colloque international UNESCO, Paris. p. 149-160 Allan, Julie & Persson, Elisabeth (2015). Students’ perspectives on raising achievement through inclusion in Essunga, Sweden, Educational Review, http://dx.doi.org/10.1080/00131911.2015.1058752 Persson, Bengt & Persson, Elisabeth (2016). Inkludering och socialt kapital: Skolan och ungdomars välbefinnande. Lund: Studentlitteratur. Persson, Elisabeth & Allan, Julie (in progress). Trust, social capital and young peoples’ faith in the future.