Presentation vid ALK-dag: Projekt Utbildningshälsocentral

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Regional digital agenda för Östergötland
Om KBN från Gothia Forum
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Framtidens bästa primärvård
Regional digital agenda för Östergötland
En vård värd samverkan Femtio år av insikt.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mervärden och aha-upplevelser
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Överenskommelse om samordning kring barn
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
PERSONALINFORMATION OMLOKALISERING Dagens möte: Informera var vi står idag och planering framåt Trygghetsstiftelsen informerar om vad som gäller.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kvalitetsarbetet vid BTH
Skolutveckling genom aktionsforskning
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
ESF-projekt Arbetshoppet
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
SFAM:s Workshop åtagande/lärandemiljö/bemanning
Framtidens primärvård En viktig del i framtidens hälso- och sjukvård
Bedömningsmetoder.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Infrastruktur Marks kommun
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Presentation Framtidsland
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Utbyggnad av kommunala vatten- och spillvattenledningar i Skärsta
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Vem gör ST i Västmanland och Varför?
Vårdvalsråd 20 mars Helena Lagerlöf Anna Björk
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Grupp 3 ”Hur skräddarsyr vi forskningsstödet?”
Lönesamtal och bedömningsområden
Länsenheten Föräldra- och Barnhälsan Region Norrbotten
Lönesamtal och bedömningsområden
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Presentation vid ALK-dag: Projekt Utbildningshälsocentral Magnus Tufvesson Maria Nordendahl Göran Waller 2017-10-26 Luleå Presentera dig och projektet som ägs av Närsjukvårdens divisionschef Brita Winsa och leds av mig själv, Magnus Tufvesson, distriktsläkare i Hortlax och koordineras av Göran Waller, distriktsläkare från Kalix som nu arbetar som vikarierande lektor och på FoI.

Bakgrund FoI-enheten har gjort en förstudie 2016 vi fick uppdrag i september 2017 slutrapport avläggs januari 2018 Ursprungliga målsättningar omformades något Möten med nyckelpersoner, kontakt med nätverk Förankringsarbete Intervjuer/samtal med nyckelpersoner: Studierektorer i allmänmedicin i region Norrbotten Övergripande ST-studierektorer i region Norrbotten Ansvariga för läkarutbildningen Sunderby sjukhus Distriktsläkare Handledare ST-läkare Verksamhetschefer SFAM Kontakt med utlandsstuderande Kontakt med ansvarig för utbildningshälsocentraler Kontakt med utbildningshälsocentral Nässjö Regelbunden avstämning med projektägarna. Förankringsarbete.

Projektets målsättning Våra tänkta slutsatser utifrån de samtal vi haft Satsa på handledning och handledare Tid och utrymme Utbildade handledare Vi måste attrahera goda handledare att stanna kvar i region Norrbotten Med goda handledare har vi bättre förutsättningar att utbilda goda ST-läkare som vill stanna i region Norrbotten Det finna många sätt att inför slutrapporten tänka sig hur man formulerar ”mer tid för handledning”. En del anger ”10 % tid avsätts om man handleder 1 ST-läkare, 15% om handleder 2”. Andra formulerar att handledarens lista minskas genom att lämpligt antal överförs till ST-läkaren. Det ena sättet kanske inte behöver utesluta det andra? Det behöver skapas en trygg miljö, en ”grön ö” om man så vill – ett uttryck som ofta används för att beskriva ett gynnsamt arbetsklimat – och som kan finnas i mikroperspektiv och som kan omfatta en hel hälsocentral. Vi ska inte sticka under stol med att det ibland betyder behov av stafettläkare, men det är inte vårt uppdrag att gå in behov av hyrläkare. I stället tänker vi att vi varje närsjukvårdsområde skulle ha extra handledningskraft anställd, i form av en distriktsläkare på exempelvis 50%, och varför inte också en senior kollega med stor erfarenhet av arbetet och av handledning som ytterligare resurs. Dessa resurser skulle vara tillgängliga för hela närsjukvårdsområdet, för att kunna hjälpa och stötta på plats eller på distans utifrån hur behoven ser ut. De skulle vara kopplade till studierektorn som har största kännedomen om situationen ute på enheterna, och kanske kan också regionens adjunkter vid läkarutbildningen vara behjälpliga. En översiktlig kostnadskalkyl landar på cirka 1 miljon per närsjukvårdsområde och ställt emot ekonomin för varje enhet är det inte stora summor, tror vi.

Projektets målsättning Våra tänkta slutsatser utifrån de samtal vi haft 2. Alla hälsocentraler kan bli en utbildningshälsocentral Grundnivå för att kunna utbilda ST-läkare Avstegshantering? Bilagor med kravmodeller som i andra regioner/län/landsting Förslag att utgå från SPUR-inspektionens dokument – ”winwin” En modell där vi stimulerar sidotjänstgöring på annan hälsocentral, t.ex. i glesbygd, men med bibehållen god handledning Ursprungliga målen: Pilottesta 2 utbildnings-hc Kostnadseffektiv kompetensförsörjning - Få ST-läkare i allmänmedicin att stanna - Förbättringsmotor för primärvården - Underlätta integreringen av utlandsutbildade läkare Stärka 3-delat uppdrag; vård, utbildning o forskning m koppling till universitetet Nyligen SFAM:s studierektorskonferens , bland annat gått igenom de olika regionernas/landstingens villkor för att en enhet ska få anställa ST-läkare o dessa villkor kan se lite olika ut men är i mångt o mycket också samstämmiga. Vi tänker oss en grundnivå – det ska t.ex. finnas en handledare o sedan får varje enhet (verksamhetschef) möjlighet att beskriva hur de ska hantera avsteg från grundkrav såsom de formuleras. Vi föreslår att man utgår från SPUR-inspektionens dokument som är tydliga o fastslagna olätta att utgå ifrån ute på enheterna. Innebär en enkelhet för enheterna, för studierektor, o ger förstås en bra utgångspunkt när vi genomgår SPUR-inspektion. SPUR-inspektion (SpecialistUtbildningsRåd) ska enl SOFS utföras helst vart 5:e år, o är en extern läkarledd inspektion av kvaliteten på vårdgivarnas AT- o ST-utbildning. Studierektorerna får sedan bedöma om enheten bereder acceptabla möjligheter för en blivande ST-läkare, o kan vid behov involvera resurspersonerna inom närsjukvårdsområdet. Sidotjänstgöring i glesbygd. Det är en verklighet att alla i dagsläget inte kan ta emot ST-läkare, hur gärna de än skulle vilja . Alla är dock positiva till en möjlighet att ta emot ST-läkare för sidotjänstgöring. Vi kan också tänka oss en modell där ST-läkaren redan från början är knuten till en glesbygdshälsocentral, men av brister i grundvillkoren gör större delar av sin ST på en annan hälsocentral o gradvis fasas över till sin hemhälsocentral.

Projektets målsättning Våra tänkta slutsatser utifrån de samtal vi haft 3. Kompetensvärderingsenhet Basala bedömningar Stöd för ST-läkare, handledare och verksamhetschefer Koppla mot läkarutbildningen/forskning, studierektor i allmänmedicin, SFAM 1 fysisk enhet i region Norrbotten Kräver mer resurser och vidare planering – brådskar?! Utifrån vad vi erfarit så finns ett stort behov av en kompetensvärderingsenhet. Vi har också funnit att behovet bäst tillgodoses av en fysisk enhet, självständig, men knuten till någon befintlig hälsocentral. Utlandsutbildade läkare kan bedömas INNAN anställning. Även ST-läkare eller handledare som redan är verksamma ska kunna komma ifråga för stöd/bedömning och verksamhetschefer kan också få svar på sina funderingar. Denna enhet tänker vi ska kunna bevara del av den ursprungliga målsättningen ”från student till docent” d.v.s. man kopplar utbildningen till vetenskapen och stimulerar forskning och närhet till universitetet. En Kompetensvärderingsenhet kräver fortsatt viss utredning och projektering och lär kosta en del, men på sikt intjänade om vi kommer ifrån att anställa läkare som inte stannar, eller som inte blir dugliga allmänläkare.

Frågeställningar 1. Handledarhjälp/stöd för ST-läkare och handledare – något för din hälsocentral? 2. Har din hälsocentral resurser att utbilda ST-läkare? 3. Kompetensvärderingsenhet – något din hälsocentral hade behövt? Skulle behöva nu? För fler funderingar eller synpunkter (välkomna!): maria.nordendahl@norrbotten.se magnus.tufvesson@norrbotten.se

Modell Närsjukvårdsområde Kompetensvärderings-enhet - y% DL - z% DSK Varje NS-område får en resursnod som bemannas med: - Studierektor i allmänmedicin - x% distriktsläkare för handledarstöd/handledare Kompetensvärderings-enhet - y% DL - z% DSK