Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas."— Presentationens avskrift:

1 Presentation: Handledning för virkestransport - från skog till industri

2 Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas områden. Ett behov fanns att uppdatera och samordna innehåll och distribution. Dessutom höll lagren av de tidigare upplagorna på att ta slut. Ett behov fanns även att stämma av skrivningarna mot Vägverkets gällande krav och rekommendationer för en ökad trafiksäkerhet vid exempelvis upplagsplatser och skogsbilväganslutningar i anknytning till allmänna vägar. Ett möte med representanter från skogs- och skogstransportnäringen inom VMF Qberas verksamhetsområde hölls i slutet av Vid mötet beslöts att tillsätta en redaktionskommitté med uppdrag att ta fram en ny transporthandledning anpassad efter nya regler och förhållanden samt med nya distributionsmöjligheter.

3 Målgrupper och målsättning för den nya transporthandledningen
Det inledande mötet med den nya redaktionsgruppen fastställde följande målgrupper: Skogsägare Avverkare/entreprenörer Avverkningsledare/skogstjänstemän Virkesadministratörer Transportörer/transportföretag Vägbyggare/-planerare Vägföreningar/väghållare Mottagande industrier VMF-personal Det övergripande kravet var att den nya handledningen skulle tydliggöra ansvar och befogenheter inom varje område och i varje situation.

4 Namn, publicering och struktur
Den nya instruktionen gavs namnet “Handledning för virkestransport – från skog till industri” Från och med maj, 2005 finns handledningen publicerad på webben. Den kan hämtas från Tryckning av en broschyr med delar av innehållet planeras. Handledningen har följande struktur: Vägar Virkesupplag Mät- och transportbeordring Virkestransport Virkesmottagning Arbetsmiljö

5 Kapitel 1 - Vägar Innehåller följande delar:
1.1 Vägar – grundkrav, beskriver hur en skogsbilväg skall vara beskaffad för att virke skall kunna transporteras. Nybyggnation av skogsbilväg, innehåller rekommendationer för nybyggnation. Underhåll av skogsbilväg, ger råd och anvisningar för det fortlöpande underhållet av skogsbilvägar. Vägdatabaser – NVDB, SVDB och SNVDB, presenterar de databaser som byggs bl.a. för att underlätta transportplaneringen.

6 Kapitel 2 - Virkesupplag
Innehåller följande delar: 2.1 Planering av upplagsplats, behandlar de frågeställningar kring tillstånd, säkerhet, placering och utrymme som alltid ställs inför planeringen av en upplagsplats för virket. 2.2 Uppläggning av virke, ger detaljerade råd för hur arbetet planeras för största säkerhet och effektivitet. 2.3 Uppläggning av Grot, beskriver de särskilda regler som gäller för hantering och lagring av avverkningens sista sortiment.

7 Kapitel 3 - Mät- och transportbeordring
Innehåller följande delar: 3.1 Övergripande system och gemensamma koder, ger en kort presentation av VIOL-systemet och den organisation som håller samman transport- och virkesredovisningen. 3.2 Virkesorder, beskriver den grundhandling där villkoren för transport och inmätning fastställs. 3.3 Transportorder, kompletterar med de särskilda krav och rekom-mendationer som finns för denna handlings utformning.

8 Kapitel 4 - Virkestransport
Innehåller följande delar: 4.1 Vidaretransport, visar bl.a. på det stora ansvar som en transportör har för virkets identitet och spårbarhet. 4.2 Kommunikation, ger en liten beskrivning över hur bra kommunikationer främjar säkerhet och ordning under virkestransporten.

9 Kapitel 5 - Virkesmottagning
Innehåller följande delar: 5.1 Identifiering, mätning och redovisning, är ett avsnitt som beskriver den mätnings- och redovisningsprocess där en god kommunikation och ett gott samarbete mellan transportör och VMF-personal är av största vikt. 5.2 Transporter inom industri, lossning och hantering av virke, beskriver de regler som måste följas för att uppnå säkerhet och ordning vid virkestransportens kanske mest kritiska moment.

10 Kapitel 6 - Arbetsmiljö Innehåller följande:
6.1 Arbetsmiljö vis avlägg och mottagningsplats, ger en översiktlig beskrivning av arbetsmiljölagens krav för att uppnå en god och säker arbetsmiljö. Avsnittet beskriver även det samordningsansvar som gäller på arbetsplatser där olika aktörer verkar.

11 Ett levande dokument Eftersom transporthandledningen är publicerad på webben finns möjligheter att fortlöpande uppdatera skrivningarna. En ny arbetsgrupp under VMF Qberas styrelse, Väg- och transportkommittén, är ansvarig för jourhållningen av materialet. Frågor och synpunkter på transporthandledningen ställs företrädesvis till VMF Qbera eller till Väg- och transportkommitténs ledamöter. För ytterligare information se


Ladda ner ppt "Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas."

Liknande presentationer


Google-annonser