Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Advertisements

Skolutveckling genom aktionsforskning
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Gymnasiearbete 100 p.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Lärares planeringsarbete!
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Utgångspunkt: Ett systematiskt kvalitetsarbete innebär att alla som arbetar i förskolan, skolan och vuxenutbildningen systematiskt och kontinuerligt följer upp verksamheten, analyserar resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planerar och utvecklar utbildningen.  Skollagen kap. 4 Berätta om mitt arbete med kvalitetsredovisningen LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Utvecklingsarbete i aktionsforskning (skriftlig rapport) LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Aktionsforskning Aktion= handling, något som iscensätts och prövas i den egna praktiken Forskning=en process som genom systematiskt arbete och relation till teorier ger ny kunskap LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Genomförande och observationsfas Analys och tolkningsfas Start: 28 september Process: 5 faser Kartläggningsfas Planeringsfas- Genomförande och observationsfas Analys och tolkningsfas Dokumentationsfas (syntes) = Slutrapport klar 15 januari 2018 S k r i v a n d e LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Kursen går parallellt och integreras med LKV51N (lärarrollen i ett helhetsperspektiv) och LKK71N (Didaktik med fördjupning mot Matematik, naturvetenskap och teknik) Koppla ihop med det som ni gjort tidigare, te x Leda individ och grupp (LKK61N) LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Exempel på rapporter från tidigare elever: Utveckling av ett språkutvecklande arbetssätt i Matematik 1c Att utnyttja heterogeniteten i klassen till fördel för alla elevers lärande Grupparbeten kring formativa kapitelprov Att fånga det som eleverna inte orkar eller hinner säga på lektionen genom reflektionshäften LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Exempel på rapporter från tidigare elever: Ett utvecklingsarbete om ljudnivån i klassrummet Hur jag startar lektioner för att förbättra delaktighet? LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Ur arbetena: ”Under hela detta utbildningsår har jag lärt mig väldigt mycket om vikten av observation för att kunna nå förättringar i undervisningen av elever. Jag märkte tidigt hur eleverna tyckte om att arbeta med s.k. whiteboards (skrivplattor) i undervisningen, enskilt och i par. I min aktionsforskning lyfte jag fram grupparbetesaspekterna och undersökte, utvecklade och analyserade dessa. Eleverna kände sig trygga i grupparbetessituationen och arbetade effektivt i denna. Det var en god lärandesituation för dem.” LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Samtidigt var det en effektiv lärandesituation för mig som lärare eftersom jag fick så mycket formativ information. Det gick bra för eleverna både på det efterföljande kursprovet och det nationella provet efter det att de hade jobbat med formativa kapitelprov i grupp. Detta är en arbetsform som jag ser som oerhört effektiv för mig som lärare och något som jag definitivt kommer att använda mig av (och kanske utveckla ytterligare) i framtida undervisning. LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Ur innehållet Föreläsningar Work-shop Gruppdiskussioner Litteraturseminarier Handledning och Kollegial handledning Intervjua rektor Loggboksskrivande LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Kunskap och förståelse Redogöra för olika perspektiv och modeller för utvärdering av skolresultat, för kvalitetsarbete i utbildning och skolutveckling Beskriva aktioner och forskningsmetoder som använts för att samla empiri till en aktionsforskningsprocess LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Färdigheter och förmåga Jämföra och diskutera olika aspekter av systematiskt kvalitetsarbete i grundskola och gymnasieskola Formulera en problemställning, pröva verktyg för aktionsforskning samt sammanställa olika delar av ett utvecklingsarbete Analytiskt och kritiskt granska empiri och redogöra för nya insikter relaterat till undervisningsämnet och det professionella förhållningssättet Jmf Studiecirkeln Jmf Lindqvist Gräv där du står LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Värderingsförmåga och förhållningssätt Värdera, diskutera och argumentera för aktionsforskningens möjligheter och begränsningar som verktyg för skolutveckling Problematisera etiska frågeställningar gällande forskning i egen praktik LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS

Utgångspunkter i aktionsforskning Aktionsforskning har en tydlig inriktning på professionellt lärande och utveckling i verksamheten Utvecklingsarbete tar sin utgångspunkt i (den egna) praktiken De professionellas kunskaper och erfarenheter utgör en grund för utvecklingsarbete och lärande Utvecklingsarbete genomförs i samverkan och dialog med kollegorna i den egna verksamheten Utifrån sin dagliga verksamhet kan berörda pedagoger utveckla kunskap som gör dem till ”experter” på nödvändiga förändringsprocesser Skolan blir en plats för utveckling. F LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS