Kundanalysen har flera syften

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Mål med samverksanssystemet
Samtala om böcker.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Workshop inför Projektet
Aktivt lyssnade.
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Föredragsteknik.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Muntlig presentation.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Exempel på skriftligt omdöme
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Personlig försäljning Kap. 2
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
4 processer att behärska:
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Kundanalysen har flera syften Andra fasen i säljsamtalet: Behovsanalys Kundanalysen har flera syften Ta reda på kundens behov Ta reda på kundens värderingar Ta reda på speciella köpmotiv Gör kunden medveten om sin situation Visa intresse Anpassa erbjudandet (SPEGLING av BEHOV) Vet kunden vad hen vill ha? Är kunden gul, röd, blå eller grön? Värderingar: Vad är viktigt för kunden? Status, Pris, kvalitet, annat? Köpmotiv: Varför kommer kunden till din butik just nu? Tala om hur du ser på kundens behov och visa att du har en lösning på detta. Intresse: Ställ frågor, Lyssna! Anpassa erbjudandet efter kundens behov. Kurs: Personlig försäljning 1, Lärare: Helena van Loosdrecht

Kundanalysen steg för steg Andra fasen i säljsamtalet: Behovsanalys Kundanalysen steg för steg Kartlägg behovet Styr mot lösning Kartlägg med berättande frågor Kommentera och visa förståelse Ta reda på var kunden befinner sig i sin köpprocess Kontrollera att du uppfattat kundens behov rätt Styr mot lösning Använd styrande frågor för att påverka kunden Engagera kunden att själv formulera argumenten Sammanfatta tillsammans med kunden Sammanfatta och avrunda med en styrande fråga Kunden bekräftar eller invänder – gå vidare/fortsätt analysen Samman-fatta Kurs: Personlig försäljning 1, Lärare: Helena van Loosdrecht

Berättande (öppna) frågor Andra fasen i säljsamtalet: Behovsanalys Berättande (öppna) frågor Berättande (öppna) frågor kännetecknas av att de: börjar med ett frågeord, såsom När? Var? Hur? Vem? Vad? Vilken/Vilka? INTE går att besvara med ett enkelt ja eller nej inbjuder till dialog, dvs gör säljsamtalet till ett samtal Styr mot lösning Se exempel i boken sidan 156-157 Samman-fatta Kurs: Personlig försäljning 1, Lärare: Helena van Loosdrecht

Andra fasen i säljsamtalet: Behovsanalys Styrande frågor Styrande frågor kännetecknas av att de styr mot ett förväntat svar går att besvara med ett ja eller nej överför säljarens egen värdering ofta är ett påstående med tillägget ”eller hur?” eller ”inte sant?” i slutet av meningen har orden ”väl” eller ”ändå” inplacerade någonstans i meningen Se exempel sidan 158-160. Kurs: Personlig försäljning 1, Lärare: Helena van Loosdrecht

Berättande (Öppen) och styrande fråga. Övning Berättande (Öppen) och styrande fråga. Gör uppgift 3, sidan 165-166.

Sammanfatta Sammanfatta tillsammans med kunden. Spegla kundens behov. Ex: Det du söker är alltså en 42-tums tv med inspelningsfunktion? Du vill kunna ansluta den till en dator med RGB-ingång förutom USB-, HDMI- och scart-ingång, stämmer det?

Andra fasen i säljsamtalet: Behovsanalys Lyssna aktivt Visa med kroppsspråket att du lyssnar Ge feedback på det kunden säger Gå inte i direkt konfrontation med kunden Naturliga följdfrågor lockar kunden att berätta mera Be om förtydliganden Gör tolkningar av det som sägs Kroppsspråk: inga korslagda armar, ögonkontakt. Feedback: tex huvudnickningar eller mmm-anden Inte konfrontation: Även om kunden har fel, var diplomatisk. Följdfrågor: locka kunden att berätta mer. Förtydliganden: Om du är osäker på vad kunden menar: tex Hur menar du då? Visa engagemang, fokusera på kunden, distraheras inte av annat runt omkring. Kurs: Personlig försäljning 1, Lärare: Helena van Loosdrecht

Övning Frågor i guldsmedsaffären Jobba två tillsammans: Uppgift 4, sidan 168.

Examinationsuppgift Jobba vidare med examinationsuppgiften. Skriv så mycket du kan under de första 4 punkterna. Se Helenas hemsida för instruktioner.