Problemformulering En introduktion på kursen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Svenska p Svenska p.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Ett arbetsområde om poesi
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Kunskapskrav och matriser
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Den retoriska arbetsprocessen
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Leda och planera sokratiska samtal
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Feedback Agneta Bränberg.
Sociologi Introduktion.
Resonerande text Använd din elevbok!
Att skriva essä.
Novellanalys.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Svenska – skriva berättelser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Problemformulering En introduktion på kursen Aktuell utveckling inom Elektronik och Datorteknik Agneta Bränberg 2017

Formulera ett vetenskapligt och forskningsbart problem Problemformulering Syfte Frågeställningar Detaljerade frågor

Varför ska man ha en Problemformulering? Utan den är det inte vetenskapligt Så att man vet vad man håller på med Underlättar litteratursökning Underlättar skrivandet Underlättar för läsaren

Man ska helst börja med att tänka på syftet Syftet ska ha en tydlig (om än implicit) mottagare (det framgår vem som kan ha nytta av resultaten och vems perspektiv man vill anlägga i studien). Syftet står för varför man vill ha svar på frågan. Vad ska svaret och texten användas till?

Några INTE Syftet är inte att lära sig skriva artiklar Mottagare är inte vi lärare eller vems som helst som gillar…. Varför man skriver är inte för att man måste klara kursen Vad svaret ska användas till är inte att ni ska bli godkända på kursen Vad texten ska användas till är inte att tryckas tillsammans med de andra texterna

Problemformulering Frågor ställs av författarna Problem – något som man vill göra något åt - att utnyttja en möjlighet - att åtgärda en brist Behov av ökade kunskaper

Vad är en Problemformulering? En eller flera sammanhängande frågor som ska besvaras eller Ett eller flera påståenden som ska Beskrivas eller klargöras och klassificeras Analyseras och tolkas Diskuteras och argumenteras för och emot Syntetiseras Bedömas, utvärderas och belysas ur ett visst perspektiv Översättas till en rekommendation för handling

Problemformuleringar ställer frågor Vad är det här? Vad händer när man…? Vad är det som händer? Varför är det så? Varför gör dom så? Varför blir det på detta sätt? Hur går det till när man…? Hur kan man bedöma det? Hur kan man lösa det? Hur kan man göra något åt det? Bäst är om alla dimensionerna kommer med.

Olika typer av Problemformuleringar Vad? Beskrivande Explorativa, problemidentifierande Diagnostiserande, klassificerande Varför? Förklarande, förstående Hur? Problemlösande/normativa Interventionsorienterande Ib Andersen (1998)

Tänk på att undersökningar ofta bygger på hypoteser I texten ska man ge belägg för det man vill visa samtidigt som man förstås tar upp sådant som talar emot Ska vara beredd att ändra ståndpunkt Både vara målinriktad och öppen Problemformuleringen måste inte skrivas i sten vid inlämningen, man kan ändra den under arbetet. Det ska ni i så fall alltid informera om.

Blooms taxonomi över inlärningsmål: Handlande (ställa upp normer/formulera regler och tillämpa perspektivtänkande) Värdering (göra bedömningar utifrån olika kriterier och tillämpa perspektivtänkande) Syntes (gå från del till helhet och tolka) Analys (bryta ner något i dess beståndsdelar, åtskilja och rikta fokus på system/struktur) Användande (pröva, använda) Förståelse (förklara med egna ord) Kunskap (referera, parafrasera, känna igen)

Olika typer av framställningar i akademiska texter Perspektivtänkande Värdering Argumentation Diskussion Tolkning Analys Referat Parafrasering Citat

Lite mer förklarat Perspektivtänkande (man riktar fokus på hur något påverkar och får konsekvenser i andra sammanhang, framförallt i kommande situationer) Värdering (man tar ställning till värdet och vikten av något på grundval av vetenskapligt accepterade kriterier) Argumentation (man formulerar vetenskapliga grunder för ett påstående, en uppfattning eller en synpunkt) Diskussion (man belyser ett ämne eller tema genom att ställa olika uppfattningar mot varandra, ofta med syftet att komma fram till en slutsats, kombination eller syntes)

Lite mer förklarat Tolkning (man formulerar en samlad bild av innebörden och sambanden mellan beståndsdelarna i ett område, en text eller ett objekt) Analys (man delar upp ett ämne, en text eller ett objekt i dess beståndsdelar) Referat (man återger det väsentliga och kärnan i andras texter) Parafrasering (man återger innehållet, mening för mening, i andras texter) Citat (man återger ordagrant en viss del av en text)

Olika texter kan alltså skapas utifrån de olika frågorna Hur? och skriv värderande, bedömande och normativa texter (bland annat sådant som ska styra handlingar) Varför? och skriv förklarande, tolkande, analyserande och diskuterande Vad? Vilken? Vem? Var? och skriv redogörande, klassificerande och kategoriserande

Bra formulerat problem Av intresse för författaren Relevant för ämnesområdet Bygger på något eller några av följande: Något som inte stämmer Relationen mellan x och y En iakttagelse som väcker undran Något som någon behöver … Anger det centrala innehållet i texten Börjar med öppna frågor Rymmer möjlighet för argumentation Gör så att man kan dra slutsatser

Dålig problemformulering Bygger en text som Enbart är refererande Är för bred Är helt okontroversiell Har skrivits på samma sätt tidigare Rymmer för många teman som inte hänger ihop med varandra Visar inte textens fokus Är språkligt inkorrekt Är en sluten fråga

Dags att skapa en problemformulering

Hur skapa en Problemformulering om man har en uppdragsgivare? Börja med att snabbskriva en ”undran” (var och en skriver sin egen) Utgå från iakttagelser och idéer samt möjliga svar och slutsatser Starta i uppdragsgivarens beskrivning av vad man vill ha utfört veta ha löst …

Snabbskriv om det som ni Tycker verkar mest angeläget Engageras av Ser (en iakttagelse) Funderar över Råkar börja tänka på Skriv utan att tänka eller planera i förväg och utan att ändra texten! 7 minuter!

När snabbskrivningen är klar är det dags att formulera Fråga/frågor eller Påstående/påståenden

Inled gärna med en iakttagelse Något som ska Undersökas Underbyggas Dokumenteras Samt argumenteras för i det arbete som ska utföras Formulera sedan frågorna

Dags att prata med varandra.

Hur ge återkoppling? Tre stjärnor En önskan

Konstruktiva frågor till stöd Detta ser/uppfattar/tänker jag… Kan man formulera det så att…? Hur menar du att ….? Låt mig se om jag förstått rätt – menar du att … eller …? Är detta en lätt eller svår fråga? Är detta en öppen eller sluten fråga? Vad är det som gör den här frågan intressant?

Lyssna utan att försvara Tacka för återkopplingen Tänk själv  Ev diskutera en stund

Dags att snabbskriva för eget arbete Ägna 7 min åt snabbskrivning av problemformulering Ägna 5 min åt att formulera frågeställningar Berätta för varandra en i taget och ge återkoppling Förfina era problemformuleringar och frågeställningar