Problemformulering En introduktion på kursen Aktuell utveckling inom Elektronik och Datorteknik Agneta Bränberg 2017
Formulera ett vetenskapligt och forskningsbart problem Problemformulering Syfte Frågeställningar Detaljerade frågor
Varför ska man ha en Problemformulering? Utan den är det inte vetenskapligt Så att man vet vad man håller på med Underlättar litteratursökning Underlättar skrivandet Underlättar för läsaren
Man ska helst börja med att tänka på syftet Syftet ska ha en tydlig (om än implicit) mottagare (det framgår vem som kan ha nytta av resultaten och vems perspektiv man vill anlägga i studien). Syftet står för varför man vill ha svar på frågan. Vad ska svaret och texten användas till?
Några INTE Syftet är inte att lära sig skriva artiklar Mottagare är inte vi lärare eller vems som helst som gillar…. Varför man skriver är inte för att man måste klara kursen Vad svaret ska användas till är inte att ni ska bli godkända på kursen Vad texten ska användas till är inte att tryckas tillsammans med de andra texterna
Problemformulering Frågor ställs av författarna Problem – något som man vill göra något åt - att utnyttja en möjlighet - att åtgärda en brist Behov av ökade kunskaper
Vad är en Problemformulering? En eller flera sammanhängande frågor som ska besvaras eller Ett eller flera påståenden som ska Beskrivas eller klargöras och klassificeras Analyseras och tolkas Diskuteras och argumenteras för och emot Syntetiseras Bedömas, utvärderas och belysas ur ett visst perspektiv Översättas till en rekommendation för handling
Problemformuleringar ställer frågor Vad är det här? Vad händer när man…? Vad är det som händer? Varför är det så? Varför gör dom så? Varför blir det på detta sätt? Hur går det till när man…? Hur kan man bedöma det? Hur kan man lösa det? Hur kan man göra något åt det? Bäst är om alla dimensionerna kommer med.
Olika typer av Problemformuleringar Vad? Beskrivande Explorativa, problemidentifierande Diagnostiserande, klassificerande Varför? Förklarande, förstående Hur? Problemlösande/normativa Interventionsorienterande Ib Andersen (1998)
Tänk på att undersökningar ofta bygger på hypoteser I texten ska man ge belägg för det man vill visa samtidigt som man förstås tar upp sådant som talar emot Ska vara beredd att ändra ståndpunkt Både vara målinriktad och öppen Problemformuleringen måste inte skrivas i sten vid inlämningen, man kan ändra den under arbetet. Det ska ni i så fall alltid informera om.
Blooms taxonomi över inlärningsmål: Handlande (ställa upp normer/formulera regler och tillämpa perspektivtänkande) Värdering (göra bedömningar utifrån olika kriterier och tillämpa perspektivtänkande) Syntes (gå från del till helhet och tolka) Analys (bryta ner något i dess beståndsdelar, åtskilja och rikta fokus på system/struktur) Användande (pröva, använda) Förståelse (förklara med egna ord) Kunskap (referera, parafrasera, känna igen)
Olika typer av framställningar i akademiska texter Perspektivtänkande Värdering Argumentation Diskussion Tolkning Analys Referat Parafrasering Citat
Lite mer förklarat Perspektivtänkande (man riktar fokus på hur något påverkar och får konsekvenser i andra sammanhang, framförallt i kommande situationer) Värdering (man tar ställning till värdet och vikten av något på grundval av vetenskapligt accepterade kriterier) Argumentation (man formulerar vetenskapliga grunder för ett påstående, en uppfattning eller en synpunkt) Diskussion (man belyser ett ämne eller tema genom att ställa olika uppfattningar mot varandra, ofta med syftet att komma fram till en slutsats, kombination eller syntes)
Lite mer förklarat Tolkning (man formulerar en samlad bild av innebörden och sambanden mellan beståndsdelarna i ett område, en text eller ett objekt) Analys (man delar upp ett ämne, en text eller ett objekt i dess beståndsdelar) Referat (man återger det väsentliga och kärnan i andras texter) Parafrasering (man återger innehållet, mening för mening, i andras texter) Citat (man återger ordagrant en viss del av en text)
Olika texter kan alltså skapas utifrån de olika frågorna Hur? och skriv värderande, bedömande och normativa texter (bland annat sådant som ska styra handlingar) Varför? och skriv förklarande, tolkande, analyserande och diskuterande Vad? Vilken? Vem? Var? och skriv redogörande, klassificerande och kategoriserande
Bra formulerat problem Av intresse för författaren Relevant för ämnesområdet Bygger på något eller några av följande: Något som inte stämmer Relationen mellan x och y En iakttagelse som väcker undran Något som någon behöver … Anger det centrala innehållet i texten Börjar med öppna frågor Rymmer möjlighet för argumentation Gör så att man kan dra slutsatser
Dålig problemformulering Bygger en text som Enbart är refererande Är för bred Är helt okontroversiell Har skrivits på samma sätt tidigare Rymmer för många teman som inte hänger ihop med varandra Visar inte textens fokus Är språkligt inkorrekt Är en sluten fråga
Dags att skapa en problemformulering
Hur skapa en Problemformulering om man har en uppdragsgivare? Börja med att snabbskriva en ”undran” (var och en skriver sin egen) Utgå från iakttagelser och idéer samt möjliga svar och slutsatser Starta i uppdragsgivarens beskrivning av vad man vill ha utfört veta ha löst …
Snabbskriv om det som ni Tycker verkar mest angeläget Engageras av Ser (en iakttagelse) Funderar över Råkar börja tänka på Skriv utan att tänka eller planera i förväg och utan att ändra texten! 7 minuter!
När snabbskrivningen är klar är det dags att formulera Fråga/frågor eller Påstående/påståenden
Inled gärna med en iakttagelse Något som ska Undersökas Underbyggas Dokumenteras Samt argumenteras för i det arbete som ska utföras Formulera sedan frågorna
Dags att prata med varandra.
Hur ge återkoppling? Tre stjärnor En önskan
Konstruktiva frågor till stöd Detta ser/uppfattar/tänker jag… Kan man formulera det så att…? Hur menar du att ….? Låt mig se om jag förstått rätt – menar du att … eller …? Är detta en lätt eller svår fråga? Är detta en öppen eller sluten fråga? Vad är det som gör den här frågan intressant?
Lyssna utan att försvara Tacka för återkopplingen Tänk själv Ev diskutera en stund
Dags att snabbskriva för eget arbete Ägna 7 min åt snabbskrivning av problemformulering Ägna 5 min åt att formulera frågeställningar Berätta för varandra en i taget och ge återkoppling Förfina era problemformuleringar och frågeställningar