Fritidshem på Knappekulla

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kyrkskolans fritidshem
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Förskoleklassen på Södermalms skola
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
SKÄRSÄTRA SKOLAS FRITIDSHEM
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Integritet läroplansanalys.
DET-Uppgifter.
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Välkomna till informationsmöte på Järla skola
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Fritidshem på Knappekulla På Knappekullaskolans fritidshem förenar vi god omsorg och pedagogisk verksamhet under hela skoldagen. Läsåret 2016/2017

Allmän information Fritidshemmet är uppdelat i följande avdelningar; Verandan – årskurs F Pomona – årkurs F och 1 Kullen – årskurs 3 Knappen – årskurs 2   Grundsärskolan Eleverna är uppdelade på Verandan, Kullen och Knappen. Öppning/Ankomst Fritidshemmet öppnar klockan 06.00 på Pomona. Det är viktigt att eleverna säger ”hej” till ansvarig pedagog vid ankomst. Vid utebliven ankomst kontaktar vi vårdnadshavare för att kontrollera frånvaron. Klockan 07.10 öppnar vi på respektive avdelning . Frukost serveras mellan klockan 7.20 - 8.00. Efter frukosten går skoleleverna och förskoleklasseleverna ut med pedagogen. Skoldagen börjar 8.10. Fritidstid efter skoldagen Efter skoldagens slut tar fritidshemsverksamheten vid, med planerade aktiviteter och med leken i fokus. Mellanmål Mellanmålet sker vid 3 olika tidpunkter med respektive avdelning. Eleverna äter 13.50, 14.10 och 14.30. Stängning/Hemgång Fritidshemmet stänger på Knappen och vi stänger kl.18.00. Det är viktigt att föräldrar/eleverna tar kontakt med ansvarig pedagog innan de går hem, så att de blir avprickade. Vid minsta osäkerhet kontaktar vi vårdnadshavare för att kontrollera hemgången.

FRITIDSHEMMETS UPPDRAG Vårt mål är att erbjuda en meningsfull och varierad verksamhet där barnen känner sig trygga samtidigt som det är roligt, spännande och intresseväckande. En viktig uppgift för fritidshemmets verksamhet är att utveckla barnens självkänsla och sociala identitet. Verksamheten ska sträva efter att tillgodose det enskilda barnets behov i relation till gruppen som helhet.

Knappekullaskolans skolenheters fritidshem Vi sätter fokus på identitetsutveckling, social kompetens, lek och skapande arbete utifrån en helhetssyn på eleven och elevens behov. Vi tar tillvara på elevernas intresse och vi vill skapa en miljö där eleverna känner glädje och trygghet med både barn och vuxna, där det informella lärandet dominerar. Grundsärskolans elever är inkluderade i fritidshemsverksamheten utifrån sina behov. Vår strävan är att samverkan mellan grundsärskolans elever och övriga elever skall främjas och uppmuntras dagligen i olika sammanhang. Samtidigt finns utrymme för att möta individuella behov och därmed erbjuda individuellt anpassade aktiviteter. Läroplan (Lgr 11) och skollag utgör alltid grunden för vår verksamhet.  

Värdegrund I Lgr 11 under rubriken Skolans värdegrund och uppdrag beskrivs de grundläggande värden som ska genomsyra allt arbete i skolan. Verksamheten ska utformas utifrån demokratiska värderingar. "Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som skolan ska gestalta och förmedla" (Lgr 11, s. 7) Fritidshemmet arbetar kontinuerligt med värdegrunden genom att aktivt lyssna och diskutera med eleverna. Vi har ett tillåtande och uppmuntrande förhållningssätt gentemot varandra. På fritidshemmet har vi kontinuerlig kontakt med hemmet. Vi vill skapa goda föräldrarelationer för att skapa ett gott samarbete kring eleven. Demokratiska arbetsformer I Lgr 11 under rubriken ”Rättigheter och skyldigheter” står det att "undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet." (Lgr 11, s 8)   På fritidshemmet är eleverna med och påverkar verksamheten på olika sätt i syfte med att utveckla och använda demokratiska arbetsformer. Eleverna skall lära sig att ta ansvar för sitt fritidshem, sig själv och sina kamrater. Genom att eleverna deltar aktivt i fritidshemmets utformning främjar vi deras förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Vårt arbetssätt utvecklar elevernas förhållningssätt som främjar entreprenörskap där elevernas intresse, kreativitet och problemlösning står i fokus. Miljö och miljöarbete Enligt Lgr 11 är det skolans mål att varje elev "visa respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv"   Vi arbetar miljömedvetet i det vardagliga med kompostering, återvinning och energisparande. Genom mycket utevistelse främjar vi elevernas hälsa och nära förhållande till naturen.

Aktiviteter på Fritidshemmet Vi utgår från styrdokumenten när vi planerar aktiviteter på fritidshemmet. Lgr 11, kap 1 ”Skolans värdegrund och uppdrag” "Eleverna skall få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig. Lgr 11 kap. ”Idrott och hälsa” ”Fysisk aktivitet och en hälsosam livsstil är grundläggande för människors välbefinnande."   Skolverket, kapitel "Fritidshemmet" "Att leka är centralt för barns och elevers liv, lärande och utveckling. För barn är leken ett verktyg för att göra världen begriplig." Skapande Bild, drama, dans, skapandeaktivitet, skrivande och musik. Dessa förmågor tränas; kreativitet, självtillit, samarbete och nyfikenhet. Fysisk aktivitet ute och inne Fri lek, organiserad lek, utflykter, går till skolskogen och fritidsgympa en gång i veckan. Dessa förmågor tränas; motoriska, kreativa och sociala. Leken Fri och organiserad lek, både ute och inne. Dessa förmågor tränas; sociala, turtagning, kreativitet, fantasi, bearbetning av upplevelser. Identitetsutveckling och social kompetens Alla aktiviteter tränar eleverna i att ta allsidiga kontakter och att ingå i en social gemenskap. En bra självkänsla och självkännedom är en förutsättning för att skapa relationer och detta arbetar vi med genom att stötta och hjälpa eleverna i all verksamhet på fritidshemmet.

Systematiskt kvalitetsarbete Vi utvärderar vårt arbete utifrån resultat från elevenkät från GR(göteborgsregionen)- enkät och Knappekullas egen - enkät som görs på hösten samt i återkommande fritidsråd. I enkäterna synliggörs och bedöms kvaliteten på vår verksamhet och vi arbetar med att utveckla den. Personalen utvärderar kontinuerligt verksamheten utifrån styrdokumenten och skolans prioriterade mål.