Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Advertisements

NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Barns och ungdomars förutsättningar i förskola och skola: Flerspråkighet, språksocialisation, lärprocesser, inkludering, exkludering grundläggande definitioner.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.
Enspråkighet botar inga språkstörningar. Förklaringsmodeller till varför flerspråkiga barn har en sen språkutveckling han/hon är ju flerspråkig han/hon.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Verksamhetsförlagd utbildning 1, VFU1, OAU164 Projekt övningsförskolor
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Varför läser ni religionskunskap?
på personer i behov av hjälp
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Ny utbildning till Vårdbiträde
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Valideringsdelegationen 2013
Strategier för att förstå det vi läser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2018
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
För Färentuna skola och fritids
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Folkhögskola – vad är det?
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Träff 1 Namn på mentor.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9 Högskolan Gävle, Humanioraavdelningen, Svenska som andraspråk Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9 A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå Att lära på ett andraspråk – 7,5 hp Bedömning av kunskapsutveckling hos flerspråkiga individer – 7,5 hp Språk och kultur i skola och samhälle – 7,5 hp Svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv – 7,5 hp Andraspråksinlärning och flerspråkighet – 7,5 hp Bedömning av andraspråksutveckling – 7,5 hp Högskolan i Gävle

Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9 Fart: ½ Varje moment i respektive block (A resp B) är valbara, dock är behörighet 30 hp i ämnet svenska som andraspråk för att få läsa moment på b-nivå. Behörighet för år 9: 45 hp. Högskolan i Gävle

Språk och kultur i skola och samhälle A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Redogöra för migrationsprocess och dess påverkan på kulturella och språkliga samhällsstrukturer. Redogöra för sociolingvistiska processer med koppling till flerspråkighet. Problematisera det flerspråkiga klassrummet och få förståelse för flerspråkiga elevers möjligheter och begränsningar utifrån språkliga och kulturella normer i samhälle och skola och dess koppling till identitetsuppfattningar. Analysera och urskilja aspekter av språklig makt och samhällelig makt och sambandet mellan dessa i ett didaktiskt perspektiv. Jämföra och kritisk granska olika aspekter av språk, kultur och identitet. Högskolan i Gävle

Svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Tillämpa, redogöra och beskriva svenska språkets struktur på olika språkliga nivåer såsom fonologisk-, morfologisk-, syntaktisk-, semantisk- och diskursnivå. Undersöka, kartlägga och generalisera svenskans språksystem i förhållande till andra språk. Jämföra svenska språkets struktur i förhållande till andra språk. Högskolan i Gävle

Andraspråksinlärning och flerspråkighet A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Definiera och redogöra för teorier inom andraspråksinlärning och flerspråkighet i samhälle, skola och hos individen, samt faktorer som påverkar språkinlärning i olika åldrar. Tillämpa sina kunskaper inom andraspråksinlärning genom att genomföra mindre studier av andraspråksutveckling med koppling till processbarhetsteorin. Bedöma och kritiskt granska olika teorier inom andraspråksinlärning och flerspråkighet i skola, samhälle och hos individen. Högskolan i Gävle

Bedömning av andraspråksutveckling A-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Definiera och redogöra för olika bedömningsmodeller för andraspråksutveckling i tal och skrift. Applicera sina kunskaper genom att performansanalysera och bedöma inlärartexter på olika språkliga nivåer såsom fonologisk-morfologisk-, syntaktisk-, semantisk- och diskursnivå. Kritiskt granska och jämföra bedömningsmodeller för ett andraspråk i utveckling. Högskolan i Gävle

Att lära på ett andraspråk B-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Beskriva och redogöra för hur språklig socialisation, språksyn samt inlärnings- och undervisningstraditioner kan påverka flerspråkiga elevers språkutveckling och kunskapsinhämtning Redogöra för språkets roll i ämnesundervisning samt beskriva olika typer av språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Sammanställa olika modeller och arbetssätt för språk- och kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever, generalisera och dra slutsatser om hur ett framgångsrikt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan se ut, generalisera och dra slutsatser om hur ett framgångsrikt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan se ut Kritiskt utvärdera barns och ungdomars kunskapsutveckling i skolan utifrån ett flerspråkighetsperspektiv Högskolan i Gävle

Bedömning av kunskapsutveckling hos flerspråkiga individer B-nivå – 7,5 hp Efter avklarad kurs skall studenten kunna: Definiera och beskriva olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling på ett andraspråk, med fokus på genrepedagogik Sammanställa, generalisera och dra slutsatser om olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling Dokumentera, synliggöra och bedöma flerspråkiga barns och ungdomars kunskapsutveckling i skolan Jämföra och kritiskt granska olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling hos flerspråkiga elever utifrån en parallell utveckling av språk och ämneskunskap Högskolan i Gävle

Upplägg Delvis inneträffar: Ca en inneträff per månad. En 7,5 hp-kurs omfattar således ca 3 inneträffar Justering av detta går naturligtvis att lösa utifrån inkomna önskemål. Föreläsningar ges löpande via länk under momenten. Examination sker både skriftligt och muntligt. Löpande uppgifter sker oftast löpande under momentens gång. Högskolan i Gävle