Effektiv informationsförmedling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Frågor som vi brottats med
easyresearch. se/s. asp Varför?
First Class Arken - Introduktionskurs
Anneli och Christians Datorskola
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
kommunikation kommer av latinets communicatio
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Att skriva en artikel.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
I Solna kyrka, Råsundavägen Lördagen den 22 December kl
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Budgetarbete - enhetschef
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
pedagogisk dokumentation
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Exempel på skriftligt omdöme
Agenda: Presentation Känslan i åk 4 Hur vi jobbar? Förväntansdokumentet Planeringsbok/Läxdagar/Läxhjälp Bloggen Datorer Utvecklingssamtal Viktiga datum.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Kunskap i kombination med Trygghet, Delaktighet & Ansvar Grimstaskolan, Grymsta skolan.
Föräldramötets agenda Föregående protokoll Träning 1. Uppföljning 2. Utvecklingssamtal 3. Planering för våren och försäsongsträningen 4. Mål för spelarna.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Klarspråk − med mottagaren i fokus Kicki Lindh, SPV.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Verktyg för att prioritera rätt saker
Föräldraenkät 2017 Förskola
Att skriva en resonerande text
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Välkomna.
Föräldramöte 09 röd
Fritidshemsverksamhet på Kappsäcken,
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Filmtajm!.
Tryck på F5 om bildspelet inte startar automatiskt
Välkommen till kattens magiska värld
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
2013 – ÅK1 – version 1.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
IT Fördjupning Jon Wide
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Välkomna på föräldramöte
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Grundskolorna åk 8 vt -19 vecka
Dagordning Läget i klassen – uterast! Viktiga datum Läxor/resurs
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Effektiv informationsförmedling Hagagymnasiet Effektiv informationsförmedling PRIO: Informationsflöden www.hagagymnasiet.se

Innehållsförteckning Information ska läggas ut, inte skickas! Minimera antalet informationskanaler! Information ska finnas på rätt plats. Så få “bollningar” som möjligt. Lägg ut information rätt. Hantera information rätt. Aviseringar. Samarbete. www.hagagymnasiet.se

Information ska läggas ut, inte skickas! Det handlar om att information inte får skickas hur som helst, t.ex. som gruppmejl. Information ska kategoriseras och utsedda personer ska ha ansvar över att informationen läggs ut på rätt plats och personal ska veta var de ska titta för att få tillgång till rätt information. Nyckeln är att söka själv! Och framför allt veta var man ska söka! Det gäller alltså att klassificera information både utifrån mottagare och säkerhetsnivå. Och det ska finnas tydliga ansvarsområden så att rätt information finns på rätt plats. www.hagagymnasiet.se

Minimera antalet informationskanaler! Informationsvägarna måste för det första vara färre och för det andra ska avsändare och mottagare vara väl genomtänkt. Noggrann och precis “taggning” är ett krav. Det bör finnas en ”lathund” som stöd och det måste ske kontinuerlig uppföljning inledningsvis. Det är bättre att göra rätt från början. Det handlar alltså om att ha så mycket information som möjligt på ett och samma ställe (förslagsvis Office365 Rapid). Utsedd person ska ha ett “informationsansvar” så att det ser bra ut på informationskanalen(erna). Standardisera och formalisera så mycket som möjligt så att det blir så lika som möjligt. Ämneslag Facebook borlange.se Office365 Rapid Arbetslag Postfack Anslagstavla Internpost SMS Personalmöte Gruppmejl Hagagymnasiet.se Informellt personalmöte Mejl Klassfack APT Brev Telefonsamtal Haga skolportal Intern-tv EHT www.hagagymnasiet.se

Information ska finnas på rätt plats Denna osäkerhet om vem som ska ansvara för vilken information skapar förstås oreda och många skickar därför för säkerhets skull information till alla så att ingen ska bli utan, vilket är helt fel väg att ta. Som sagt måste vi tänka omvänt! Information ska inte längre skickas om det inte är akut eller privat. Informationen ska ligga på en plats och då helst på skolans lärplattform. Både lärare och elever ska indoktrineras att istället för att motta information – söka information! Och lära sig använda lärplattformen så mycket som möjligt. Där ska all relevant information finnas. Vet alla var information finns blir det också mycket lättare att jobba efter konceptet: flipped classroom. www.hagagymnasiet.se

Så få “bollningar” som möjligt För att undvika det offentliga ”chat”-fenomenet vid gruppmejl bör det finnas andra kanaler som ska fungera som chat mellan lärare. Det är ett behov som en lärplattform bör kunna tillfredsställa, därför ska det finnas en dedikerad plats för text-samtal mellan lärare om ett specifikt ämne. Vet alla var information finns blir det också mycket lättare att vara delaktig i både det vardagliga arbetet på skolan och skolutveckling i stort. Att använda öppna dokument innebär också att ”tryckfelsnisse” kan få sparken när materialet är ständigt reviderbart. www.hagagymnasiet.se 10 december 2015 15:29 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal Tack, det var en riktig lifesaver! 10 december 2015 14:24 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal Hej alla luciaentusiaster! Nu ligger sånghäften i personalrummet. Var och en hämtar ett och sen är det bara att öva - i duschen, på b10 december 2015 15:29 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal Tack, det var en riktig lifesaver!ussen, på fikarasten, under fredagsmyset. Ta alla chanser! Måndagens framträdande ska sent glömmas! Glöm inte fredagens generalrepetition klockan 12. 10 december 2015 07:55 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Gäller fortfarande tiden den 14 dec kl.08.00 i aulan?" 9 december 2015 20:08 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Vad gäller? Det är samling i aulan 10.30, men vad gäller innan 10.30?" 9 december 2015 20:08 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Vad gäller? Det är samling i aulan 10.30, men vad gäller innan 10.30?" 8 december 2015 16:03 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Gilla!" 8 december 2015 15:20 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal: "Hej! I år blir det dessvärre inget luciatåg på skolan på grund av lågt intresse från eleverna att delta. Vi tänker därför att vi lärare står för julglädjen i år genom att anordna ett luciatåg. Du som känner att du vill medverka är välkommen till musiksalen på torsdag för sångrepetition kl 8-9:30 med Istvan. Vi hoppas att så många som möjligt vill ställa upp. Ta chansen att överraska och glädja våra elever!" 8 december 2015 20:53 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Jag är med, bra initiativ!" 9 december 2015 10:25 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Förlåt, måndag den 14.e menar jag." 9 december 2015 21:00 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Det är lektioner som vanligt om man inte har något speciellt med sina elever (arbetslag) antar jag." 9 december 2015 21:03 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Tiden för lucia är kl: 08:00 på onsdag den 14/12." 9 december 2015 08:21 - Till: DL-Hagagymnasiet-Personal "Kul att intresset för att delta i luciatåget är så stort! Visst vore det roligt om det blev en överraskning för eleverna att luciatåget består av lärare i år, alltså kan vi försöka vara tysta om det. Repetition imorgon torsdag kl 8 alltså."

Hantera information rätt All information ska utgå ifrån text; förutom akut information som måste ut direkt och ett förslag vore att skapa en SMS-grupp för all personal på skolan och vid akut ärende SMS:a alla. Så mycket information som möjligt ska stanna i textform och mer detaljerad information ska länkas. Inför alla möten ska det finnas en dedikerad plats på lärplattformen där man kan hitta relevant information som t.ex. körscheman, faktamaterial, statistik, ekonomi, protokoll osv som ska vara underlag för vidare diskussion. Möten blir mer effektiva med rätt förinformation. www.hagagymnasiet.se

Lägg ut information rätt Följ ”upp-och-nervända tratten”-principen: det viktigaste först i så kort format som möjligt. Därefter ska man kunna välja mer detaljerad och utförlig information via länkar. www.hagagymnasiet.se

Aviseringar För att inte gå miste om relevant information ska det finnas möjlighet att ”följa” vissa kanaler genom att man får sk aviseringar; antingen som ”bling-ljud” eller som ”bricka” på skärmen eller både och. www.hagagymnasiet.se

Samarbete Utöka samarbete med ”syskonskolor” och kommun i stort för att skapa en mer enhetlig informationshantering. Hur gör de andra? Och ta lärdom av varandra. De flesta stora företag har minst en person som är informationsansvarig och i skolans värld (som är en stor organisation) ligger det på rektorns ansvar. Är det för att hen har för lite att göra? www.hagagymnasiet.se

Sammanfattningsvis Information ska läggas ut, inte skickas! Minimera antalet informationskanaler! Information ska finnas på rätt plats. Så få “bollningar” som möjligt. Lägg ut information rätt. Hantera information rätt. Aviseringar. Samarbete. www.hagagymnasiet.se