Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information."— Presentationens avskrift:

1 Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste

2 Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information

3 Behov /information  Nationell nivå dagsläget  Nationell nivå – trolig utveckling  Lokal nivå dagsläget  Lokal nivå – trolig utveckling  Möte med personal från boende för ensamkommande och rektorer samt undervisande lärare på IM.

4 Väcka intresse - på ideell basis? Mejlutskick en gång i veckan, till samtliga lärare, för lyfta språkutvecklande frågor på ett lättsamt och lättsmält sätt. Utgångspunkter för dessa mejl var Gibbons båda böcker i ämnet. Förhoppningen var att man kanske på ideell basis skulle kunna skapa ett språkutvecklande projekt.  Vi valde att kalla dessa veckomejl för  ”Gibbonsmejl”.

5 Ge lättillgänglig information  Länkar till intressanta bloggar  Länkar till artiklar  Länkar till avhandlingar etc.  Förslag på referenslitteratur

6 Respons  Inför avslutningen i kursen ”Språk i alla ämnen för alla elever” skickades ett sista mejl ut med en inbjudan till dagens seminarium och där vi även bad om att få respons från våra kollegor, dels genom läskvitto och om möjligt även tankar och reflektioner över språkutveckling.  Av 46 möjliga pedagoger + bibliotekspersonal fick vi fick in 31 läskvitton samt 6 reflektioner.  De som valde att reflektera, var försiktigt positiva.  Nedanstående två mejl är representativa för den respons vi fick ifrån 6 stycken kollegor.

7 Representativ respons Hej! Respons. För mig har det framför allt blivit tydligt att vi står inför ett skifte i hur vi ska tänka om elevers kunskaper i det svenska språket, att många ungdomar av olika anledningar har ett begränsat språk, är sämre än tidigare på att processa texter och därmed också blir sämre på att assimilera ny kunskap. Jag trodde tidigare att det ”bara” handlade om elever med annat modersmål än svenska men så är det ju inte. Eleverna från andra länder blir snarare en tillgång eftersom de frågar om det som inte de svenska eleverna vågar fråga om. Sen tycker jag det är himla svårt att ringa in vad som egentligen menas med att arbeta språkutvecklande (erkänner att jag inte lyckats läsa till mig konkreta arbetssätt). Mvh Xxxxx Hej, Jag skulle vilja åka på detta då jag undervisar tre stycken IM-grupper i bild med elever som har svenska som andra språk. Har laddat ner ett av dokumenten ni tipsade om, men inte hunnit läsa ännu. Ska försöka hinna med detta i helgen då jag planerar att arbeta hemma. Mvh Xxxxx

8 Analys  Paradigmskifte..medvetandegöra  Inte bara elever med svenska som andraspråk  Skulle vilja, har skaffat litteratur, hinner inte riktigt  Svårt att läsa sig till metod


Ladda ner ppt "Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information."

Liknande presentationer


Google-annonser