Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin."— Presentationens avskrift:

1 Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin

2 IT på min skola

3  Det är viktigt att hänga med i utvecklingen, och just nu händer det mycket inom den IT-baserade pedagogiken. Bland annat introduceras för närvarande en gemensam lärplattform för Falu kommuns alla skolor. Satsningen på bärbara datorer kommer alltså vid en läglig tidpunkt.  GYSAM:s språkprojekt startade november 2010 med syftet att erbjuda eleverna inom regionen större möjlighet att läsa språk. Redan vårterminen 2011 startade de första nätbaserade språkkurserna.  Kurserna är nätbaserade vilket innebär att eleverna har lektioner helt eller delvis online i ett videokonferenssystem och en lärplattform. (http://www.fbregionen.se/sprakprojektet) Allt låter bra… Falu Gymnasium har inför vårtermin valt att göra en riktig satsning på informations- och kommunikationsteknologi. DT (Tidning) - Januari 2011

4  Den enda policy som finns tillgänglig är Policy för It- användning i Falu Kommun.  En IT-policy för vår skolverksamhet är ”på gång”.  Den enda fortbildningen som har erbjudits lärarna är en introduktion för lärplattformen It’s learning.  Ingen pedagogisk/IKT fortbildning har erbjudits.  Ingen officiell utvärdering av IT-satsningar har presenterats. …men mycket kan förbättras.

5 TV5Monde

6  En betydelsefull frankofon tv-kanal: hur kan man använda en hemsida som komplement? (BBC, Deutsche Welle)  Har funnits sedan 1984 – kan man fortfarande hänga med, överraska, vara kreativ snart 30 år senare?  Kan denna hemsida fånga behovet som finns i världen att fräscha upp sina kunskaper, lära sig bättre franska eller hålla sig ”à jour”? Varför välja den sidan?

7 Det som känns mest relevant på hemsidan?

8 Autenticitet! Musikvideos med pedagogisk material!

9 Vad händer i världen?

10 Variation! Ordkunskap:

11 Olika språklekar:

12 Aktiviteter för nybörjare med pedagogisk hjälp.

13 Tydlighet! Användaren vet på vilken nivå övningen ligger.

14 Om man är osäker kan man testa sin språknivå på sidan.

15 Vad till vem?

16 Vad skulle kunna förbättras? Ordna övningar ännu mer:

17 Visa nivån (GERS) för alla övningar:

18 Hemsidan använder IT som automat och som medium men skulle kunna utveckla möjligheten att använda det som arena mycket mer…

19 Mycket material som är direkt användbart (musik, nyheter…) Mycket kan användas som extra material för eleverna som redan har en hög språklig nivå I klassrummet Flipped klassrum: titta på en video hemma och ha diskussioner/praktiska övningar i klassrummet. Många elever saknar fransk input i svenska medier, möjligheter att repetera i egen takt, vill träna extra på hörförståelse… Hemma Kan jag använda hemsidan med eleverna? (Några exempel)

20 En uppdaterad och trevlig sida En satsning för att göra material tillgänglig för inlärare och lärare. En design som tilltalar flera olika grupper En lyckad interkulturell sida Kan bli ännu bättre med fortsatt satsning. Alltså…


Ladda ner ppt "Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin."

Liknande presentationer


Google-annonser