Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,"— Presentationens avskrift:

1 36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information, men att det är bara i 56 % av fallen som man hittar informationen man söker. Detta enligt IDC som gjort undersökningen IDC säger också att detta kostar runt kr per år/anställd.

2 Niklas Rosén heter jag och är lärare/kundcoach här på InfoCaption.
Jag brukar prata mycket om närheten till kunskap när jag är hos kunder. Det räcker inte att skapa bra guider, vilket många av er här gör. Vet inte medarbete, kunder om att de finns används de inte och man inte hävstångseffekten som en bra self service kan innebära. Det handlar om att bestämma sig för hur långt man vill ta det för att spara tid/pengar och underlätta för verksamheten och människorna som utgör den.

3 Jag tänkt kort berätta om när jag bestämde mig och där närhet till kunskap var en avgörande faktorer. 2001 började jag som innesäljare på ett stort försäkringsbolag, en dag kom min chef fram till mig och sa ”Du Niklas ska du verkligen hålla på med detta”. Visst blev jag ledsen över det hon sa men jag tyckte det här med kundkontakter och att jobba som säljare var roligt. Så den helgen bestämde jag mig ”antigen gör jag som chefen säger, att göra något annat eller ska jag bli väldigt bra på det jag gör” Med full fokus på det sistnämnda identifierade jag följe ”jag måste bli bättre på att prata med olika typer av människor samt ha snabb tillgång till villkor, riskurval, systemhandböcker och konkurrentjämförselser för allt handlar om förtroende och kunde jag ge bra/rätt svar på kort tid ökade mina chanser att sälja mer. Det jag skapade blev sedermera känt som säljstödsportalen och den hjälpte mig att bli en av förtagets bästa säljare.

4 Vi människor är ganska lata av oss, vi tar ofta den snabbaste vägen för att komma vidare och det kan vara just att ringa till någon och fråga då vi inte själva hittar informationen. Det handlar många gånger om en beteendeförändring, att fråga ”Har du kollat i handboken” eller ”har du sökt på söksidan med guider”. Att utbilda, här har du den snabbaste vägen och här hittar du de flesta svaren, börja alltid att söka där, hittar du inte, ja då är du alltid välkommen att ringa oss på supporten så kommer vi skapa guider för det om återkommande fråga.

5 Tänk 1-3 klick, ju enklare det är för en användare/kund att själv hitta svaret så kommer det bli den naturliga vägen. Till er hjälp har ni unika URL adresser till guider, handböcker, processer m.m. Exempel: Jobbar jag i ett system och fastnar ”hur skulle jag göra här”. Jag lämnar systemet och går till intranätet, jag letar upp systemets sida och hittar ev. en pptx eller word dokument där jag ev. hittar svaret jag söker på sida 27. Väldigt långt ifrån, det tar tid och då ringer jag hellre Forts: Jag jobbar i systemet och fastnar och uppe till höger i systemet finns ett ”?” som är en direkt Url till en sökfilter eller handbok. Färre steg ifrån och går snabbare, chansen är större att jag klickar på knappen Eller ännu närmare, bredvid de olika funktionerna i ett system finns ett litet ”?” klickar jag där öppnas en guide och ett specifikt steg som visar hur jag ska göra. Vi människor vill inte vara beroende av andra, vi vill klara oss själva och göra ett bra arbete

6 Så…. Glöm inte bort vikten av närhet
Laget runt, namn, företag och roll

7 Viktigt för oss på InfoCaption
Att vi utvecklar funktioner som gör skillnad och som underlättar för våra kunder Laget runt, namn, företag och roll

8 En av våra många visioner….
Att kunna sätta mål och följa en utveckling i produkten Laget runt, namn, företag och roll

9 En annan typ av närhet är att kunna följa mål i InfoCaption.
Vi har under en tid arbetat med att få in mål i produkten för att t.ex. följa framtagning av guider för ett specifikt område. Jag tänkte visa några konceptbilder i systemet på hur det skulle kunna se ut. Det ni ser här är en rapport som bygger på en guideportal. Visionsbilder

10 Möjlighet att skapa en projektgrupp. T. ex
Möjlighet att skapa en projektgrupp. T.ex. nu ska Agressoförvaltningen börja skapa guider. Ange ägare (t.ex. systemägaren) Koppla producenter som ska ta fram material (inte blanda ihop med Root topic. Sätt mål t.ex. 100 skapade guider t.ex. 100 visningar/vecka Producentaktivitet (händer det något?) bygger på trender när det gäller skapade/modifierade guider på total och individnivå. Visionsbilder

11 Visionsbilder Mål nr 1 Skapa 100 guider
Utfall på individnivå och total måluppfyllelse Visionsbilder

12 Visionsbilder Mål nr 2 100 visningar/v
Trender på individnivå, spelas guider mer eller mindre jmf med tidigare period. Även på totalnivå. Här ser vi måluppfyllelse Visionsbilder

13 Delar du/ni just denna vision?
Ta med dig dina tankar och idéer till workshopen


Ladda ner ppt "36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,"

Liknande presentationer


Google-annonser