Integrative Model of Group Development (IMGD)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mount Everest 8 850m 2003.
Advertisements

U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Grundläggande Ledarskapsutbildning Sigtuna IF Innebandy.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Arbetsintervju och arbetssökning
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Samuel Svenson samsv
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Medarbetarskapets innebörd
Varför läser ni religionskunskap?
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Leda och utveckla en förening
Värderingar Spårvägen F98
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Kritiskt förhållningssätt
Samarbetsbeteenden i ledningsgrupper är positivt relaterade till produktiv energi hos medarbetarna. Det i sin tur är positivt relaterat till.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Barnskyddsdokumentation
Din lön och din utveckling
9...
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det?
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Varmt välkomna!! Grundläggande ledarskapsutbildning för dig som har uppdrag i, eller åt, partiet Träff 3.
Dokumentera rätt i vården
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Tips för det praktiska ledarskapet
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Integrative Model of Group Development (IMGD) Dr Susan A Wheelan Lars Granberg Medlefors folkhögskola lars.granberg@medlefors.se 1

Kännetecken Varför är jag här? Är detta rätt grupp för mig/dem? Kan jag/de fungera i denna grupp? Kan jag vara mig själv här? Vad kommer att krävas av mig? Vilka regler kommer att finnas? Artiga mot varandra

Mål för stadium 1 En känsla av tillhörighet Kännedom om vad som ska göras och vad som förväntas av var och en Att utveckla relationen mellan medlemmarna Att skapa en miljö där medlemmarna känner sig tiiräckligt trygga för att bidra med idéer och förslag

Fundera på: Exempel på stadie 1 grupper du varit i. Vad av stadie 1 känner du igen i din nuvarande arbetsgrupp Situationer du skulle relatera till stadie 1 beteenden

Kännetecken Behov att visa en självständighet Ifrågasätter uppgifter Konflikter om värderingar och förhållningssätt ökar Konflikter om mål och uppgifter ökar Undergrupper formas och ifrågasätts Det visas mer öppen konkurrens mellan varandra och undergrupper Man försöker övertyga andra om ”rätta” åsikter Gruppmedlemmarna ärligare än tidigare

Mål för stadium 2 Att utveckla gemensamma: - mål - värderingar - procedurer

Fundera på: Exempel på stadie 2 grupper du varit i. Vad av stadie 2 känner du igen i din nuvarande arbetsgrupp Situationer du skulle relatera till stadie 2 beteenden

Kännetecken Kommunikationen i gruppen är mer inriktat på gruppens uppgift/uppgifter Undergrupper fortsätter att bildas men skillnaden är att undergrupperna inte uppfattas lika hotfullt längre Sammanhanget i gruppen och förtroendet tenderar öka Medlemmarna upplever mer tillfredsställelse i gruppen Samarbetet ökar

Kännetecken Individerna ställer mer helhjärtat upp på gruppens mål och uppgifter

Mål för stadium 3 Tydliga mål - som det råder samstämmighet om Befästa positiva relationer Att kunna ägna sig åt mogna förhandlingar / diskussioner om roller och procedurer i organisationen

Kännetecken Medlemmarna vet om, håller med om och står upp för gruppens mål Ännu mer förtroende för varandra Medlemmarnas roller och status i gruppen är kända och accepterade Kommunikationen är öppen och det är lätt att bli hörd Medlemmarna ger varandra feedback kring effektivitet och produktivitet

Kännetecken Tillräcklig tid används till att prata om problem i gruppen Konflikter ses som gemensamma problem som också innehåller möjligheter

Mål för stadium 4 Att få jobbet gjort på bästa sätt! Ta välgrundade beslut Att fortsätta vara sammansvetsade och samtidigt uppmuntra uppgiftsrelaterade konflikter Att vidmakthålla hög prestation över lång tid

Fundera på: Har du varit i ngn stadie 3 eller 4 grupp Finns det tendens till 3 eller 4 i din nuvarande arbetsgrupp Beteenden du sett som du skulle relatera till stadie 3 eller 4

Olika slags kommunikation Work statements arbetsrelaterat Dependency statements ledarberoende Counter dependency statements visa oberoende Fight statements fightas Flight statements prat om annat Pairing statements gillande Counter pairing statements hålla känslomässig distans Unscorable statements ej bedömbart

Stadium I och II III IV arbete 50% 64% 75 % fightas 3.5 % 0,35% 0,24% “flykt” 17% 9% 3% ledarberoende 8% 2,4% 1,5% gillande 16% 18% 17% ogillande 0,77% 0,34% 0,0% visa oberoende 2,2% 1% 0,2% mot ledare ej bedömbart 2,7% 2,8% 2,4%

Ledarskap - Medarbetarskap

Styrande, strukturerande

Vad innebär styrande strukturerande för dig ? Översätt till olika vardagshandlingar som medarbetare/ledare

Stödja.träna, coacha, handleda Styrande, strukturerande

Vad innebär stödja , träna, coacha, handleda för dig ? Översätt till olika vardagshandlingar som medarbetare/ ledare

Samverkande, delegerande Stödja.träna, coacha, handleda Styrande, strukturerande

Vad innebär samverkande, delegerande för dig ? Översätt till olika vardagshandlingar som medarbetare/ ledare

Visionera, vidareutveckla Samverkande, delegerande Stödja.träna, coacha, handleda Styrande, strukturerande

Vad innebär visionera, vidareutveckla för dig ? Översätt till olika vardagshandlingar som medarbetare/ ledare Vid samtliga stadier, fundera på vad händer om medar- betarskap/ledarskap inte möter de aktuella behoven där arbetsgruppen är, om glappet blir för stort.

Utvärdera, reflektera, avsluta, gå vidare Visionera, vidareutveckla Samverkande, delegerande Stödja.träna, coacha, handleda Styrande, strukturerande

Utvärdera, reflektera, avsluta, gå vidare Visionera, vidareutveckla Samverkande, delegerande Stödja.träna, coacha, handleda Styrande, strukturerande

kjell-erik.jonsson@vll.se

Susan Wheelan: Att skapa effektiva team