Asylrätt: en introduktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

Information om ensamkommande barn
Tvångsvård - historik 1929 års Sinnessjuklag
Familjeåterförening.
Erfarenheter från Terrafem
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande
Mänskliga rättigheter
Familjeåterförening varför blev det så här?
  Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Flyktingmottagning och integration
Flyktingsfrågor.
Demokrati Politisk frihet Rätt att: Säga vad vi vill Tycka vad vi vill
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
M I G R A T I O N i S V E R I G E. F L Y K T I N G A R RAS NATIONALITET RELIGÖS ELLER POLITISK UPPFATTNING KÖN /SEXUELL LÄGGNING TILLHÖRIGHET TILL EN.
Handläggning enligt SoL
Information för gode män och överförmyndare
Information om ensamkommande barn
Immigration Integration & Segregation
Information om ensamkommande barn
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Oj då, det blev.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Prognos och länstal 2013.
ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
EN FÖRNYAD INTEGRATIONS- OCH MIGRATIONSPOLITIK. Stärkt integration i ett öppet Sverige EU tar inte sitt ansvar Ordning och reda i asylprocessen Permanenta.
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Från ansökan till kommunplacering eller återvändande – hur lång tid tar det och vad gör Migrationsverket? EMN “Att (bara) vänta – en meningsfull.
Lina Bergström Föreläsning II Kulturgeografi : Migration och internationella relationer.
Mottagande av asylsökande Oktober Flyktingsituationen idag.
Om ensamkommande barn April Vem är ett ensamkommande barn? Defineras utifrån FN:s barnkonvention Barn under 18 år Barn som är skilt från sina föräldrar.
Information om ensamkommande barn November Föreställ er Malung-Sälens kommun.
Mottagande av asylsökande Mars Hur arbetar Migrationsverket med asylsökande och flyktingar? Tar ut och hjälper kvotflyktingar att komma till Sverige.
Mottagande. Vad händer när de kommer till landet? Vad gör kommunen?
Ett gemensamt ansvar för mottagandet av asylsökande Januari 2016.
Information om ensamkommande barn Augusti Vem bestämmer? Riksdagen Regeringen Migrationsdomstolarna Migrationsöverdomstolen.
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Projekt Agata Information fristående gymnasieskolor
Lidingö 22 maj 2017.
Presentation fristående förskolor
Människor, migration, möjligheter – det är de tre gemensamma M:en som på ett kortfattat sätt sammanfattar vad Migrationsverket arbetar med. För de här.
RELIGION SOM GRUND FÖR ASYL
Vad kan krävas av en asylsökande
Familjeåterförening.
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Hur många barn kommer? Migrationsverkets prognos för 2012 är att ensamkommande barn och ungdomar kommer ansöka om asyl i Sverige. Bristen på platser.
Uppehållstillstånd/Asyl : en introduktion
Gränspolisens verkställighetsarbete
1 juli 2017 – 30 juni 2020.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Ensamkommande flyktingbarn i Sverige Länsstyrelsen i Södermanlands län den 7 april 2016 Eskil Wadensjö Institutet för social forskning (SOFI), Stockholms.
Här får du möta ett antal personer som har kommit till Sverige av olika skäl. Genom deras berättelser ges en möjlighet att bättre förstå regelverket och.
God Man till ensamkommande barn
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Ny möjlighet till uppehållstillstånd Mia Hemmestad Avd. för juridik Avd. för utbildning och arbetsmarknad
Rätten till asyl enligt folkrätten och i sverige
Migrationsverket Liliane Ståhle och Linn Togelius
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Invandringen i Finland
Prognoser, ny möjlighet till uppehållstillstånd, kommunplacering, Mottagandeutredningen, bosättningslagen, anhöriga… - eller hur f-n ska vi tänka?
Familjeåterförening.
FAMILJEÅTERFÖRENING.
ASYLRÄTT: EN INTRODUKTION
RELIGION SOM GRUND FÖR ASYL
Migration – människor och fakta - information för skolan
Presentationens avskrift:

Asylrätt: en introduktion

Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar Gratis juridisk rådgivning Uppdrag som offentligt biträde Driver processer nationellt och internationellt Utbildningar Deltar i flyktingdebatten och är med och skapar opinion för en rättssäker asylprocess Rädda Barnen CARITAS Sveriges Frikyrko- samråd Svenska Kyrkan Stockholms Stift UNHCR

Statistik Under 2015 kom ca 163 000 asylsökande till Sverige varav ca 35 000 var ensamkommande barn och ungdomar. Under 2016 har ca 28939 asylsökande kommit. Därav var ca 2200 ensamkommande barn och ungdomar, ca 15 600 män och ca 11 100 kvinnor. Av de ensamkommande var 1764 pojkar och 435 flickor.

En jämförelse 2015 hade Tyskland 476 000 asylsökande, Sverige 163 000. 2016 hade Tyskland t.o.m. oktober 2016 tagit emot 645 000 asylsökande mot ca 25 000 för Sveriges del.

Asylrätt – en introduktion Utvecklingen från hösten 2015. Politisk agenda – begränsningar i möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige Asylprocessen Verkställighetshinder Tillfällig lagstiftning? Asylrätt – en introduktion

Varifrån kommer de asylsökande (avrundat) Syrien 5500 Afghanistan 3000 Somalia 1600 Statslösa 1300 Iran 1300 Eritrea 1100 Albanien 800

Sveriges politiska agenda Det politiska målet har varit att begränsa inströmningen av asylsökande främst genom inresekontroll och begränsningar i möjligheten till uppehållstillstånd och familjeåterförening.

Lagändringar 2016 EU:s miniminivå Svårare för barn att få UT Svårare Begränsnings- lagen Ingen bostad eller bistånd efter utvisning Svårare familje-åter-förening

Inskränkningar De s.k. begränsningslagen innebär att endast tidsbegränsade uppe- hållstillstånd beviljas, 3 år för flyktingar och 13 månader för alter- nativt skyddsbehövande. Grunden övrigt skyddsbehövande utgår. Berör s.k. miljöflyktingar och vid vissa fall av svåra motsättningar i hemlandet. Ömmande skäl (tidigare humanitära skäl) utgår och anpassas till en nivå anpassad till internationella konventioner. (TÄNK: Europakon- venmtionen). Detta är en anpassning till EU:s miniminormer.

Anhöriginvandring försvåras Endast anhörig till konventionsflykting kan beviljas uppehållstillstånd. Försörjnings- och bostadskrav införs

Tidsram Begränsningslagen är gällande mellan 20 juli 2016 och 19 juli 2019. Skall följas upp efter 2 år.

Asylprocessen i Sverige

Rättskällor Asyl är en rätt till uppehållstillstånd grundad i ett behov av skydd Utlänningslagen och ”Begränsningslagen” FN:s flyktingkonvention EU-direktiv och förordningar Europa- konventionen EU-domstolen Europa domstolen UNHCR:s riktlinjer Barnkonventionen

Ansökan Asylansökning inges till någon av Migrationsverkets ansökningsen- heter Om personen påträffas i SIS- eller VIS-registerna inleds ett förförande med överföring till annan Dublin-stat (Grekland undantaget och möjligtvis Ungern beträffande barnfamiljer). Ekonomisk utredning företag. Vid behov tilldelas förläggningsplats. Om prövning skall ske i Sverige förordnas ett offentligt biträde om utvisning kan bli aktuell. I s.k. uppenbart ogrundade fall förordnas inte biträde.

Anledning till flykt Den främsta anledningen till flykt är förföljelse på grund av etniska och religiösa konflikter. Därefter följer risk för förföljelse på grund av politiska skäl.

Andra skäl till flykt Risk för förföljelse på grund av Köns- och familjerelaterade skäl som våld i familj Skäl relaterade till sexuell läggning Annan risk för illabehandling

Identitetsfråga En central fråga är alltid vem den asylsökande är. De flesta sökanden saknar pass eller andra godtagbara handlingar. I vissa fall görs språkanalys kombinerat med test av lokalkännedom. Dessa tester har kritiserat bl.a. på grund av analytikernas bristande kometens. Ej fastställd identitet innebär svårigheter t.ex. kan inte åberopade dokument knytas till en viss person.

Är skälen tillräckliga ? Först prövas om skälen är tillräckliga, d.v.s. om det som förts fram är tillräckliga för att ett behov av skydd (asylskäl) skall föreligga. I vissa fall innefattas inte de risker som den enskilde åberopat inom vad som enligt den internationella asylrätten utgör ett skyddsbehov. I andra fall tror man på den enskilde men bedömer inte att denne mot bakgrund av vad han är eller har gjort löper en tillräcklig stor risk. Man kan då stödja sig på information om landet i fråga.

Är den sökande trovärdig ? Det vanligaste avslagsgrunden är att den asylsökande inte anses vara trovärdig. Denne anses ofta vag, detaljfattig och motsägelsefull. Anses ha grunda kunskaper, sakna förmåga att förklara ett sammanhang och inte kunna förklara varför han eller hon riskerar förföljelse.

Bevisbörda Det är alltid den asylsökande som har att göra sitt skyddsbehov sannolikt. Undantag är s.k. inre flyktalternativ.

Felkällor under asylprocessen Tolkning, endera som bristande språkkunskaper hos tolk eller att denne genom sin person blott person påverkar eller hämmar den sökande. Kulturskillnader som gör det svårt att förstå vad den sökande menar. Förutfattade uppfattningar hos handläggare och i vissa fall även hos biträden. Tolkar lätt in en felaktig bild av ett händelseförlopp. Bristande förmåga hos den sökande att uttrycka sig och förklara ett sammanhang. Hänger ofta samman med låg utbildningsnivå.

Uppehållstillstånd på grund av skyddsbehov Flykting Alternativt skyddsbehövande

Flykting Flykting är den som uppfyller villkoren i 1951 års konvention om flyktingars rättsliga ställning. Detta innebär att den sökande inte vill eller kan återvända till sitt hemland på grund av en välgrundad från för förföljelse som följd av ras, nationalitet (etnicitet), religiös eller politisk uppfattning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp. Det senare innefattar könsrela- terade skäl eller skäl p.g.a. sexuell läggning.

Alternativt skyddsbehövande Grundad anledning att anta att man Straffas med döden eller utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning Allvarlig och personlig risk att skadas på grund av urskillningslöst våld med anledning av en yttre eller inre väpnad konflikt

Statusförklaringar Den som erkänts som flykting kan erhålla flyktingstatusförklaring och resedokument. Den som erkänts som alternativt skyddsbehövande kan erhålla alternativ skyddsstatusförklaring.

Utgångna ömmande skäl Ömmande skäl utgår som sjukdomstillstånd, sociala skäl och anknytning till det svenska samhället. Detta gäller såväl synnerligen ömmande skäl för vuxna eller särskilt ömmande skäl för barn. Dock skall internationella konventioner följas. Torde de innebära en kraftig skärpning av vad som avses med till- räckliga humanitära skäl.

Internationella konventioner I asylsammanhang är de väsentliga konventionerna Europakonven- tionen och FN:s konvention mot tortyr De väsentliga artiklarna i Europakonventionen är artiklarna nr 2 (rätt till liv) och nr 3 (skydd undan tortyr och illabehandling). Även nr 8 (rätten till familjeliv) och nr 13 (rätten till effektiva rättsmedel) är av betydelse. FN:s konvention mot tortyr skyddar mot utvisning till stat där risk för att utsättas för tortyr och annan illabehandling föreligger.

Efter tillståndstidens utgång Tidsperioden för tidsbegränsade tillstånd är 3 år för flykting och 13 månader för alternativt skyddsbehövande. Innan tidsperioden löpt ut skall förlängningsansökan ges in. Den som har ett arbete som han eller hon kan försörja sig på kan beviljas permanent uppehållstillstånd. Gäller ej personer under 25 år som inte fullgjort sina gymnasiestudier.

MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL Processordningen MIGRATIONSVERKET Utreder asylskäl MIGRATIONSDOMSTOLEN Omprövar MiV:s beslut MIGRATIONS-ÖVERDOMSTOL Prejudikat LAGA KRAFT Preskription efter 4 år BESLUT Bifall BESLUT Avslag + Utvisning BESLUT Bifall DOM Avslag DOM Bifall /Avslag BESLUT Ej PT

Brasklapp Om en sökande fått anslag hos Migrationsverket men vinner bifall efter överklagande till Migrationsöverdomstolen skall man vara försiktig att ta ut glädjen i förskott. Migrationsverket är part och kan överklaga och om de beviljas prövningstillstånd kan beslutet bli ett annat, d.v.s. avslag.

Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd? Huvudregel: tillfälliga uppehållstillstånd, barn och barnfamiljer kan vara undantagna  När gjordes ansökan? Permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd? Ansökan gjordes efter den 24 november 2015 Tillfälligt uppehållstillstånd Undantag: Barn - synnerligen ömmande omständigheter, varaktigt nedsatt hälsotillstånd, absolut krävs ett permanent uppehållstillstånd Vid förlängning av TUT: PUT om arbete OBS ungdomar upp till 25 år Ansökan gjordes innan den 24 november 2015 om barn/barnfamilj Permanent uppehållstillstånd

Övergångsbestämmelser Den vars beslut fattades fram till den 20 juli 2016 beviljades permanenta uppehållstillstånd (några undantag är alltid funnits). Fr.o.m. den 20 juli 2016 beviljades endast följande grupper permanenta uppehållstillstånd om ansökan registrerats senast den 24 november 2015: Familjer med barn under 18 år. Ensamkommande barn, dvs. under 18 år. Barnet måste dock vid prövningstillfället vara 18 år.

Verkställighetshinder Avser s.k. extra-ordinär prövning efter att ett utvisningsbeslut vunnit lag kraft d.v.s. slutligen prövats, i de allra flesta fall av Migrationsöver- domstolen. Kan avse prövning enligt 12 kap. 18 § utlänningslagen t.ex. praktiska och medicinska verkställighetshinder. Eller ny prövning i fråga om uppehållstillstånd enligt 12 kap. 19 § denna lag (ny omständighet kopplat till behov av skydd)

Uppehållstillstånd på grund av verkställighetshinder Praktiska verkställighetshinder Medicinska verkställighetshinder Annan särskild anledning Mottagarlandet vill inte ta emot den asylsökande Så svårt sjuk att det inte går att genomföra verkställigheten Barn som sammanbor med förälder Avgörande är ej svårighetsgrad utan hindrar sjukdomstillståndet verkställigheten? Läkarintyg; objektivitet och saklighet, specialist

Även andra skäl inom 12:18 utlänningslagen Kan även inkludera andra skäl som sammanhänger med ett behov av skydd som risk för dödsstraff, kroppsstraff, tortyr och annan förföljelse. Dock tämligen sällsynta då sådana innefattas ramen för en skydds- prövning.

Kriterier för att bevilja ny prövning Att omständigheten är ny och tidigare inte prövad. Omfattar i princip inte bevisning för omständighet som redan prövats. Att det kan antas att verkställighetshinder föreligger som samman- hänger med risk för förföljelse. Att det är ursäktligt att omständigheten förs fram på ett sent stadie.

Två processer Först ansöker man om ny prövning med beslut om bifall eller avslag, Avslagsbeslut kan överklagas. Beviljas ny prövning genomförs en ny utredning om rätten till uppehållstillstånd. Offentligt biträde tillsätts. Avslagsbeslut kan överklagas. Utvisningsbeslut inhiberas då ny ansökan getts in och gäller fram till ett avslagsbeslut. Beviljas ny prövning gäller inhibition fram till slutligt avslag.

Lagförslag Ett lagförslag förbereds enligt vilket ensamkommande, vars ansök- ningar avslagits, bereds möjlighet att fullgöra gymnasieutbildningen samt att därefter etablera sig på arbetsmarknaden eller fortsätta med högre studier.

Telefonrådgivning mån – torsdag (09. 00-11 Telefonrådgivning mån – torsdag (09.00-11.00) telefonnummer 0200-88 00 66 info@sweref.org www.sweref.org – Infobank med information om migrationsrätt namn.efternamn@sweref.org Jag som har ansvar för Lunds stift kan nås på bo.johansson@sweref.org

Barnens Asylrättscentrum För frågor om barn i asylprocessen finns en särskild sektion inom byrån med två jurister specialiserade på barnfrågor. De har telefontid torsdagar mellan 9.00 – 11.00 Telefonnummer 0200 – 751 704. Frågor kan även ställas per e-mail barn@sweref.org