Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
LIKA Ett verktyg för att stötta och underlätta skolornas digitalisering.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Beredningens uppgift 2008 Att identifiera hinder och möjligheter för personer utifrån Sexuell läggning Funktionshinder Ålder (25- eller 55+ ) för att skapa.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
i kommuner, landsting/regioner
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Länsgemensam ledning i samverkan
FOSSILFRI KOMMUN 28 mars 2007 Sala kommuns klimatarbete Lisa Granström
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans för världens säkraste vård
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Regiongavleborg.se Struktur för ledning och styrning i samverkan i sociala välfärdsfrågor och närliggande hälso och sjukvård i Gävleborgs län  Organisation.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Barn- och ungasatsningen
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Arbetsgrupp Handlingsplan - IT-stöd för informationsöverföring
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Uppstart arbetsgrupper
Regionala handlingsplaner
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
MAIVOR – mobilt arbetssätt inom vård och omsorg
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Gnosjö kommuns styrmodell
Rapport från Temagrupp Psykiatri
FSO dagar 2019.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Enheten för uppföljning och utvärdering
Lokal handlingsplan för cancervården, RVN 2019–2021
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst

1 2 3 4 5 6 7 Organisera Diskutera Planera Genomföra Följa upp Introducera 2 Organisera 3 Självvärdera 4 Diskutera 5 Planera 6 Genomföra 7 Följa upp

Inledning LIKA socialtjänst är ett självvärderingsverktyg som tar tempen på digitaliseringen inom socialtjänstens verksamheter och används som en stöd till fortsatt digitaliseringsutveckling. LIKA socialtjänst konkretiserar och åskådliggör förutsättningar för att nå framåt i arbetet med digitaliseringen inom socialtjänsten. LIKA socialtjänst innehåller indikatorer inom områdena: Övergripande, Individ och familjeomsorg, Äldreomsorg och Funktionsnedsättning, som är baserade på bl.a. överenskommelser mellan SKL och regeringen och nationella strategier avseende eHälsa/digitalisering. Vägledning Denna vägledningen lyfter fram 7 steg för en lyckad process för genomförande av självvärderingsverktyget LIKA socialtjänst.

Steg 1 - Introducera Introducera LIKA socialtjänst för förvaltningens ledning. ”Bjud in” dig till en ledningsgruppsmöte Syfte med mötet att introducera LIKA socialtjänst och sätta igång arbetet. Introduktion - förklara vad LIKA socialtjänst är, syfte med verktyget, vad omfattar verktyget ,vad är och omfattar ett kommunkonto, motivera varför man ska göra detta, presentera nyttor m.m. Mål med mötet är att boka in ett datum för genomförande av LIKA socialtjänst med representanter från respektive verksamhetsområden.

Steg 2 - Organisera För att genomföra en lyckad självskattning behövs det en organisation som arbetar och hanterar verktyget. Förvaltningsledningen utser en kommunansvarig som anmäler sig till SKL via verktyget. Gå till http://socialtjanst.ittempen.se/ klicka på fliken Synpunkter & frågor skriv ett meddelande om att du vill blir kommunansvarig och fyll i resten av uppgifterna och skicka. Mer information om kommunansvarig titta på Film om hur du skapar ett kommunkonto Kommunansvarig skapar organisationen i verktyget och bjuder in användare t ex verksamhetschefer, MAS, SAS. Enl instruktioner i filmen. OBS kommunansvarige måste finnas som användare hos respektive verksamhetsområde för att se förvaltningens utvärderingar och kunna bearbeta dessa.

Steg 3 - Självvärdera Första steget är att respektive verksamhetsområde (Övergripande, Äldreomsorg, IFO och Funktionshinder) gör sitt självvärdering som sparas i organisationsstrukturen. Tänkt på att frågorna och svarsalternativen är en första version av verktyget som kommer att utvecklas vidare. Överanalysera inte frågor/svar utan kör på! Samla gärna synpunkter om verktyget och skicka vidare till SKL för vidareutveckling. Självvärderingen kommer att ge verksamheten en enkel bild på nuläges om verksamhetens digitalisering.

Steg 4 - Diskutera Boka möte med verksamhetsrepresentanter Visa och gå igenom respektive självvärdering. Diskutera gärna hur man tolkat frågorna och svaren Spara & publicera Diskutera resultatet genom t ex använda sig av spindeldiagrammet och rapporter.

Steg 5 - Planera Med hjälp av rapporter i verktyget kan verksamheten ta fram en handlingsplan. Prioritera och planera aktiviteter som ska genomföras, utse ansvarig, start- och slutdatum. Kom överens om datum för statusrapport och årlig uppföljning Förankra

Steg 6 - Genomföra Nu ska aktiviteter i handlingsplanen realiseras utifrån de prioriteringar som gjort. Skapa uppdrag eller projekt Starta arbetsgrupper, referensgrupper

Steg 7 – följa upp Samlas på de överenskomna mötestiderna för att avrapportera status på aktiviteter i handlingsplanen. Samlas för årlig uppföljning av handlingsplanen Sätt igång processen igen.