Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
1 2 3 4 5 6 7 Organisera Diskutera Planera Genomföra Följa upp Introducera 2 Organisera 3 Självvärdera 4 Diskutera 5 Planera 6 Genomföra 7 Följa upp
Inledning LIKA socialtjänst är ett självvärderingsverktyg som tar tempen på digitaliseringen inom socialtjänstens verksamheter och används som en stöd till fortsatt digitaliseringsutveckling. LIKA socialtjänst konkretiserar och åskådliggör förutsättningar för att nå framåt i arbetet med digitaliseringen inom socialtjänsten. LIKA socialtjänst innehåller indikatorer inom områdena: Övergripande, Individ och familjeomsorg, Äldreomsorg och Funktionsnedsättning, som är baserade på bl.a. överenskommelser mellan SKL och regeringen och nationella strategier avseende eHälsa/digitalisering. Vägledning Denna vägledningen lyfter fram 7 steg för en lyckad process för genomförande av självvärderingsverktyget LIKA socialtjänst.
Steg 1 - Introducera Introducera LIKA socialtjänst för förvaltningens ledning. ”Bjud in” dig till en ledningsgruppsmöte Syfte med mötet att introducera LIKA socialtjänst och sätta igång arbetet. Introduktion - förklara vad LIKA socialtjänst är, syfte med verktyget, vad omfattar verktyget ,vad är och omfattar ett kommunkonto, motivera varför man ska göra detta, presentera nyttor m.m. Mål med mötet är att boka in ett datum för genomförande av LIKA socialtjänst med representanter från respektive verksamhetsområden.
Steg 2 - Organisera För att genomföra en lyckad självskattning behövs det en organisation som arbetar och hanterar verktyget. Förvaltningsledningen utser en kommunansvarig som anmäler sig till SKL via verktyget. Gå till http://socialtjanst.ittempen.se/ klicka på fliken Synpunkter & frågor skriv ett meddelande om att du vill blir kommunansvarig och fyll i resten av uppgifterna och skicka. Mer information om kommunansvarig titta på Film om hur du skapar ett kommunkonto Kommunansvarig skapar organisationen i verktyget och bjuder in användare t ex verksamhetschefer, MAS, SAS. Enl instruktioner i filmen. OBS kommunansvarige måste finnas som användare hos respektive verksamhetsområde för att se förvaltningens utvärderingar och kunna bearbeta dessa.
Steg 3 - Självvärdera Första steget är att respektive verksamhetsområde (Övergripande, Äldreomsorg, IFO och Funktionshinder) gör sitt självvärdering som sparas i organisationsstrukturen. Tänkt på att frågorna och svarsalternativen är en första version av verktyget som kommer att utvecklas vidare. Överanalysera inte frågor/svar utan kör på! Samla gärna synpunkter om verktyget och skicka vidare till SKL för vidareutveckling. Självvärderingen kommer att ge verksamheten en enkel bild på nuläges om verksamhetens digitalisering.
Steg 4 - Diskutera Boka möte med verksamhetsrepresentanter Visa och gå igenom respektive självvärdering. Diskutera gärna hur man tolkat frågorna och svaren Spara & publicera Diskutera resultatet genom t ex använda sig av spindeldiagrammet och rapporter.
Steg 5 - Planera Med hjälp av rapporter i verktyget kan verksamheten ta fram en handlingsplan. Prioritera och planera aktiviteter som ska genomföras, utse ansvarig, start- och slutdatum. Kom överens om datum för statusrapport och årlig uppföljning Förankra
Steg 6 - Genomföra Nu ska aktiviteter i handlingsplanen realiseras utifrån de prioriteringar som gjort. Skapa uppdrag eller projekt Starta arbetsgrupper, referensgrupper
Steg 7 – följa upp Samlas på de överenskomna mötestiderna för att avrapportera status på aktiviteter i handlingsplanen. Samlas för årlig uppföljning av handlingsplanen Sätt igång processen igen.