Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samtala om böcker.
Advertisements

Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Att leda workshops.
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
SAMTAL.
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
AU Digital samverkan LO Process
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Läroplansträff Välkomna.
En intervjustudie i Kalmar län
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Länsgemensam ledning i samverkan
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Effektivisera med ökad kvalitet
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Exempel på skriftligt omdöme
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Svenska som andraspråk 3
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Integritet läroplansanalys.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Delat beslutsfattande och SIP
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Exempel från verkligheten
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad betyder Social Kompetens
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
KRUT ATT GE PLATS.
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och tydlighet Ge tillbaka den kontroll familjen förlorat genom anmälan Stärka det sviktande föräldrasystemet Utgå från att människor som befinner sig i kris upplever vanmakt, förvirring och hopplöshet, fastän de inte visar det.

Syfte Familjen: Att var och en i familjen får möjlighet att ge sin bild av hur de ser på sin situation just nu, att de får tid och ges utrymme Att varje familjemedlem blir lyssnad på och bemött med respekt för sina tankar och känslor kring de problem de har

Syfte Professionella: Att främja ett förtroendefullt samarbete mellan familj och professionella – Partnership Att tidigt kunna klarlägga familjens problematik. Risk- och skyddsbedömning Planera utredning Planera stödinsats

Frågeställningar Hur ser Du på dig själv och din situation? På vilket sätt har Du försökt att påverka eller förändra det du är missnöjd med eller inte mår bra av? Hur skulle Du önska att det var och vad vill Du ha hjälp med?

Intervjun/Samtalet Berättelsen, situation och sammanhang Berätta hur är det? Vad är Du missnöjd med? vad skulle Du vilja förändra? vad mår Du inte bra av? Hjälpa den man intervjuar att berätta så konkret och specifikt som möjligt När? Var? Hur? Vem? Plats, Tid, Händelse, Person

Intervjun/samtalet Be den man pratar med att ge konkreta exempel på situationer eller händelser När hände det senast? Hur ofta var det? Gå igenom varje enskild händelse så detaljerat som möjligt Lyssna aktivt. Öppna följdfrågor Att få den man intervjuar att bli subjekt i sin egen berättelse Hur påverkar det här Dig? Hur kändes det? Hur tänkte du då?

Gemensam fika Flera funktioner: Energi Alla inte klara samtidigt och då underlättar det att småprata över en fika Omtanke

Referatet Återberätta värderingsfritt, utan tolkning Återberätta i tredje person Betona den intervjuades upplevelser, tankar och känslor Referera inte anklagelser, syndabockstänkande, skuldbeläggande eller önskemål om hur andra i familjen skall ändra sig.

Referat Syfte: Var och en i familjen får höra sina egna tankar, känslor och åsikter uttryckta genom någon annan. Det är bekräftande och förändrande. Var och en i familjen utan avbrott eller kommentarer får höra de andras tankar och känslor kring hur de ser på sig själva, problem och familjens situation – just nu.

Samtalsledaren Stödja intervjuarens referat genom följdfrågor Sammanfatta, väga och omformulera Hålla i eventuell dialog Förhindra öppna konflikter i rummet Betona ömsesidighet - det”mellanmänskliga” Bekräfta

Avslutning Inga beslut - men tid för nästa kontakt med socialsekreterare Familjen ges möjlighet att själva fortsätta den reflekterande processen De professionella avslutar tillsammans med reflektion, skyddsbedömning och planering för utredning och eventuella stödinsatser.

Barnsamtal Att lyssna på barn kräver uppföljning

AnmälanSamråd Polis- förhör Familje- grupp- samtal Utredningen fördjupas Kris- /stöd- insatser Familjegrupp- samtal Utredningen avslutas Ev. stöd/ behandling