Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om viljans frihet 1. I en värderande analys tar vi ställning till om olika argument är bra eller inte, dvs. om argumenten är hållbara och relevanta. Huruvida.
Advertisements

Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Handel i världen.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
Konsekventialism och deontologi Konsekvensetik: en handlings moraliska status beror enbart på dess konsekvenser Deontologisk etik: en handlings moraliska.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Etik - Att göra det rätta.
ETIK OCH MORAL. MORAL Moral = en persons egna tankar om vad som är ____ och ____ att göra.  Rätt – fel  Bra – dåligt  Gott – ont  Önskvärt – ej önskvärt.
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Filosofi A Har du nånsin funderat över…
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Konsekventialismens kriterium för en moraliskt rätt/fel handling:
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
KORT KJOL Christina Wahldén.
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
4. Vad ska det bestämmas om?
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Etik och moral.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Brottsförebyggande Information
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Ha kul ihop (man måste få något gott på avslutningen)
Uppställning addition utan tiotalsövergång
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
KONTORSKAFFE.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Religion.
Balanserad hand öppning i NT
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
9...
Affärskunskap.
Den sociologiska blicken
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
CASE Jolanda Riissanen
Maskar ”finess” – viktigt!
En gemenskap som väcker förundran
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Nominativ Ackusativ Dativ
SAY CHEESE!.
Artiklar Bestämd artikel.
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
- Att vara personlig och beröra
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Rättigheter = s. 20.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
IQs Alkoholindex 2018.
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Regelkonsekventialismens (RK) kriterium för moraliskt rätt och fel: En handling, X, är rätt om och endast om X överensstämmer med en regel, R, vars generella acceptans (och efterföljande) skulle maximera värde. En handling, X, är fel om och endast om X inte överensstämmer med R….

RK är en form av indirekt K: En handlings moraliska riktighet/felaktighet bestäms inte av värdet den (handlingen) direkt leder till. Istället bestäms dess riktighet/felaktighet indirekt av dess överensstämmande/icke-överensstämmande med en regel (eller set av regler) som är så beskaffad att ett generellt efterföljande av regeln skulle leda till mer värde än ett icke-generellt efterföljande.

Betrakta följande regel: Varje person anklagad för brott får en (rättvis) rättegång. Det verkar rimligt att mer värde skulle resultera om de flesta följde denna regel än om de flesta inte skulle följa denna regel.

Om vi antar att generell efterföljsamhet av denna regel skulle leda till mer värde än icke-generell efterföljsamhet så skulle det vara moraliskt fel – enligt RK – att neka en brottsmisstänkt människa en rättegång även om ett sånt nekande skulle leda till mer värde än en rättegång. Jämför detta med standard (direkt) K.

RK verkar producera utlåtanden som stämmer bra överens med CSM. RK kunna förklara varför det är fel att behandla folk orättvist, grymt, och känslolöst etc. Alla dessa saker är fel p.g.a. att de skulle inte vara kompatibla med de regler vars generella efterföljsamhet skulle leda till mer värde än vad dess generella icke-efterföljsamhet skulle göra.

Problem for strategi 5: Vad händer om generell efterföljsamhet av regeln A: Stjäl aldrig skulle producera mer värde and generell icke-följsamhet OCH

generell efterföljsamhet av regeln B: Tillåt aldrig att oskyldiga blir dödade skulle producera mer värde än generell icke-efterföljsamhet?

Vad skulle RK då säga om fall där det enda sättet på vilket du kan rädda någon oskyldig person från att dödas är att du stäl något? Ett uppenbart svar: postulera en ’andra-ordens’ regel: C: när du inte kan följa både regel A och B, följ regel B.

Ett värre problem(?): Anta att RK föreslår A (Stjäl inte) som en regel. Anta också att i en viss situation, F, skulle en person, X, kunna producera mer värde om hon bröt mot A. Varför bör X följa regel A i situation F?

Eftersom RK föreslår regler på den grunden att generellt efterföljande den regeln skulle leda till mer värde än generellt icke-efterföljande av den regeln, skulle inte regel (A*): A, förutom i fall F vara bättre än A?

Om RK insisterar att vi följer A även i de fall där icke-följande av A skulle ha bättre konsekvenser kan man anklaga RK för att vara skyldig till en slags ‘regeldyrkan’ eller ‘regelfetishism’. Hur kan en sådan ‘regelfetishistisk’ teori ens kallas konsekventialistisk? RK börjar låta inkoherent.

Å andra sidan, om RK håller med om att (A*) är en bättre regel än (A), så blir det bekymmer för RK. Anta att, förutom situation F, så skulle icke- efterföljelse av A också leda till bättre konsekvenser i situation G. Skulle då inte regel (A**) A, förutom i fall F och G vara bättre än (A*)?

Men då, än en gång: Om situation H också är så att icke-efterföljelse av (A) skulle leda till bättre konsekvenser borde väl (A***) A, förutom i F, G, och H vara en bättre regel?

Till slut verkar det som att den bästa regeln är (Å) Ljug inte förutom om lögnen leder till bättre konsekvenser än att inte ljuga. Men då är vi tillbaka till ‘vanlig’ direkt K – som vi började med.

RK svar: Ge upp konsekventialismen! Reaktion: Är inte detta inkoherent? RK svar: Det är inkoherent endast om RK måste ses som en konsekventialistisk teori. Varför måste den ses som en sådan?

Brad Hooker: “[RK] is essentially the conjunction of two claims: (1) the rules are to be selected solely in terms of their consequences and (2) that these rules determine which kinds of acts are wrong. This really is all there is to the theory – in particular there is not some third component consisting in or entailing an overarching commitment to maximize…good.” Från STANFORD ENCYCLOPEDIA.

Föreläsning 2: är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett berättigande för denna klassificering. Dessa teorier är försök att systematiskt upptäcka eller klargöra vad, t.ex., vad alla moraliskt rätta handlingar har gemensamt, samt vad som gör rätta handlingar rätt. RK gör riktigt bra ifrån sig i det här avseendet.

Dessutom bör vi komma ihåg att vi har förutsatt att en teoris rimlighet beror på hur väl den matchar våra (CSM) intuitioner om partikulära fall i ett reflektivt ekvilibrium. Kanske RK ligger bra till här? Men är RK tillräckligt systematisk för att vara en teori? Vi måste få veta mer om exakt vilka regler teorin innefattar och hur dessa regler förhåller sig till varandra.