SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SKOLANS KULTUR & LEDARSKAP
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Om organisationskulturens möjligheter och utmaningar.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Barn och ungdomars utveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SKOLLEDARSKAP OCH SKOLANS KULTUR
Samtalsmetodik i ett ledarskap
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Rödluvan och vargen.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Leda och utveckla en förening
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Service, service, service!
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pierre Bourdieu.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Practice and challenges in involving fathers
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Nästa steg regionkalmar.se.
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Om medarbetarskap och framtidens ledarskap Framtidssymposium 25 april Thomas Andersson Högskolan i Skövde Högskolan i skövde.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON

STRUKTURELLT KAPITAL SOCIALT KAPITALSYMBOLISKT/KULTURELLT KAPITAL LEDARSKAP ( G. Ahrne och A. Papakostas, 2002/2014 Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar. Studentlitteratur) ORGANISATIONERS RESURSER (JFR Pierre Bourdieu )

BUDGET, FYSISKA LOKALER, LAGAR, LÄROPLAN ETC (jfr JURIDIKKURSEN OCH MÅL & RESULTAT MÄNNISKOR (LÄRARE, ELEVER FÖRÄLDRAR) KULTUREN PÅ SKOLAN -VÄRDE -TRADITION -MYTER, RITUALER -SYMBOLER LEDARSKAP (G. Ahrne och A. Papakostas, 2002/2014 Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens Förutsättningar. Studentlitteratur) ORGANISATIONERS RESURSER

(FÖR)SKOLANS KULTUR (FÖR)SKOLANS KULTUR VÄRDEN/NORMER SYMBOLISKT LEDARSKAP ISCENSÄTTNING SPRÅK (RETORIK, BERÄTTELSER) HANDLINGAR OBJEKT

Värde/Värderingar? [ som framkom i gruppdisk.] PRESTIGE OMHÄNDERTAGANDE INDIVIDUELLA VS KOLLEKTIVA (ORGANISATIONENS VÄRDEN) ETIK-MORAL OLIKA VÄRDEN PÅ SAMMA SKOLA HÅLLA VARANDRA OM RYGGEN SPÄNNINGAR MELLAN OLIKA VÄRDEN /MULTIKULTURER FÖRHÅLLNINGSSÄTT VÄRDEN : DET SOM ÄR VIKTIGT VAD SÄGS NÄR VI INTE ÄR DÄR /VÄRDEORD

KULTUR OCH LEDARSKAP * KULTURER KAN INTE ”KOMMENDERAS” FRAM ELLER FÖRÄNDRAS GENOM NÅGON SLAGS ENKEL MEKANISM ”Det liksom sitter i väggarna” KULTURER ”ISCENSÄTTS” (JFR ”KONST”) TIDSFAKTORN CENTRAL (ÖVER TID…)

“ Culture is an abstraction, yet the forces that are created in social and organizational situations that derive from culture are powerful. If we don ’ t understand the operation of these forces we become victim of them. ” Schein, E. (2004) Organizational Culture and Leadership, Third Edition KULTUREN – EN ABSTRAKTION (ett ”KOD-SYSTEM”)

EDGAR SCHEIN: “A pattern of shared basic assumptions that a group has learned as it solved its problems of external adaptation and internal integration, that has worked well enough to be considered valid and therefore, to be taught to new members as the correct way to perceive, think, and feel in relation to those problems.” Edgar Schein: Culture and Leadership (1995) ORGANISATIONSKULTUR

Värden (och normer) ”A PATTERN OF SHARED BASIC ASSUMPTIONS” ung.

VÄRDEN * SEENDET (PERCEPTION) TÄNKANDE (KOGNITION) KÄNSLOR (EMOTION)

KULTURENS SYNLIGA SIDA [ARTEFAKTER] [DET VI SÄGER, GÖR OCH MILJÖN VI BEFINNER OSS I) FORM-ULERADE VÄRDEN [ESPOUSED VALUES] TEX SKOLANS VÄRDEGRUND IKEAS VÄRDEN ”VERKLIGA” VÄRDEN” OMEDVETNA

Formellt uttryckta SPRÅK HANDLINGAR OBJEKT UPPTÄCKS NÄR VI HAMNAR I KRIS, NÄR ALLT KOLLAPSAR NÄR VI ”RESER BORT” FRÅN OSS SJÄLVA

Exempel

VÄRDEN: TRADITIONELLA VÄRDEN/VÄRDERINGAR SEKULÄRA VÄRDEN/VÄRDERINGAR ÖVERLEVNADSVÄRDEN SJÄLVFÖRVERKLIGANDE-VÄRDEN

KULTUREN PÅ DIN (FÖR-) SKOLA ? ARTEFAKTER? (VAD SÄGER LOKALERNA? SPRÅK/SLANG?, RUTINER?) UTTALADE VÄRDEN (VÄRDEGRUND) (ESPOUSED VALUES) OMEDVETNA/ICKE-REFLEKTERADE VÄRDEN (”SITTER I VÄGGARNA-VÄRDEN)?

”ESPOUSED VALUES”: SKALL gälla för alla skolor i Sverige

Men vilka värden är det som genomsyrar Din arbetsplats, dvs påverkar a)Relationer mellan medarbetare b)Resultatet i/för skolan

DISKUTERA: 1.Ange några (2-3) värden som bidrar till att stärka verksamheten ( SKAPA BRA ANDA OCH FÖRMODLIGEN GER POSITIVA VERKSAMHETS RESULTAT * engagemang (lärare, lärare-elev, elev-elev..) * Respekt, generositet * Gemenskap * Mod och glädje * Öppenhet * Tillåtande, delaktighet * Tydliga mål, kommunikation * Att synliggöra varandra * ALLA tar ansvar

PRESTIGELÖSHET DEMOKRATI: (men varning!) Respekt, ansvarstagande, generositet

Ge några (2-3) exempel på värden som tenderar att skapa ”dålig anda” på arbetsplatsen (”toxic values”) Avundsjuka Ryktesspridning Martyrskap Oförmåga att se sin egen delaktighet Bristande elevfokus Bristande lojalitet, arbetsmoral Mitt sätt är det enda rätta Du skall alltid göra mer ! Egoism, likgiltighet, undfallande

SYMBOLISKT LEDARSKAP MENINGSSKAPANDE LEDNING

FRÅGOR SOM SYMBOLISKA LEDARE ÄR SÄRSKILT BRA PÅ ATT BESVARA OCH FÅ ANDRA ATT KÄNNA MENINGEN MED: * ”VARFÖR HÅLLER VI PÅ MED DET HÄR?” * FÖR VEM FINNS VI TILL?

Utmaningar

TVÅ SÄRSKILDA UTMANINGAR 1.PROFESSIONSKULTURER (Identitet & legitimitet) 2. TÄTA REKTORSBYTEN (Förankring & legitimitet)

LEGITIMITET (AUKTORITET) MAX WEBER ( ) KUNSKAPER [INOM RELEVANT OMRÅDE] ERFARENHET [FRÅN RELEVANT OMRÅDE] KARISMA [JFR PATOS & ETOS]

(FÖR)SKOLANS KULTUR (FÖR)SKOLANS KULTUR VÄRDEN SYMBOLISKT LEDARSKAP ISCENSÄTTNING SPRÅK (RETORIK, BERÄTTELSER) HANDLINGAR OBJEKT

SYMBOLLEDARE ARBETAR PÅ TRE ”PLAN” SAMTIDIGT SPRÅK HANDLING MATERIALITET

SPRÅKET RETORIK METAFORER BERÄTTELSER

RETORIK LOGOS PATOS ETOS

METAFORER SPRÅKLIGA BILDER SOM LÅTER OSS FÖRSTÅ/ANA NÅGOT MYCKET MER ÄN DET DE UTTALADE ORDEN I SIG INNEBÄR. (DVS ”VÄRDEN”) EN SYMBOLISK KOMBINATION SOM GER SPECIFIK MENING T EX. ”VACKER SOM EN ROS”, ”MITT HJÄRTA BRISTER”, ” VI MÅSTE TA KAMPEN” ”DEN HÄR SKOLAN ÄR SOM ETT FÄNGELSE….” JFR LACKOFF-JOHNSON :”METAPHORS WE LIVE BY”

BERÄTTELSER ” LEADERSHIP THROUGH STORYTELLING”

Diskutera: [utgick pga tidsbrist] 1.SPRÅK OCH DIN SKOLAS KULTUR: Ge exempel på någon kort berättelse eller anekdot som belyser ”andan” (kulturen, centrala värden på din skola) Berätta för varandra. 2.HANDLINGAR OCH DIN SKOLAS KULTUR: Ge exempel på någon eller några handlingar (t ex rutiner) eller ”dramatiserade” handlingar som verkligen ger en bild av din skolas ”anda” (kultur) Berätta för varandra- 3. OBJEKT: Ge exempel på några föremål som verkligen återger vad som kännetecknar andan (kulturen) på skolan. Berätta för varandra.