VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Mål och betygskriterier
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Lärares planeringsarbete!
Lokal Pedagogisk Planering
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Elevdemokrati i praktiken
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Yrkesprogression genom 4 VFU-kurser Vad kräver vi av studenten? Vilket innehåll sätts i fokus?

-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
L3VU20.
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

VFU!

VFU?

Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer inför min framtida roll som lärare. De metoder mina lokala lärarutbildare använder är något jag kommer att ha med mig under utbildningens gång. Det är lång väg kvar och mycket mer att lära sig.

Ämnes- och ämnesdidaktiska studier Utbildnings- vetenskaplig kärna Verksamhets- förlagd utbildning Hela utbildningen

EXAMEN VFU 1 VFU 2 VFU 3 VFU 4 Kärnkurser Ämneskurser

Inga huvudämnespoäng med er

45 huvudämnespoäng med er

75 huvudämnespoäng med er

105 huvudämnespoäng med er

Progression i VFU-kurserna UndersökandeGenomförandeSyntetiserande

Progression: Kunskap och förståelse VFU1 Hur styrdokumenten omsätts i skolan, med fokus på huvudämne och dess didaktiska tradition. Förståelse för kommunikationens roll för den pedagogiska verksamheten. VFU2 Identifiera olika sätt att handla i undervisningssituationer och relatera till vetenskapliga teorier och perspektiv. Redogöra för ämnesdidaktiska aspekter av det ämnesteoretiska innehållet. Återge olika sätt att dokumentera elevers lärande och utveckling i ämnet. VFU3 Redogöra för ämnesdidaktiska aspekter av klassrumspraktiken och relatera till undervisningsämnet. Redogöra för olika sätt att dokumentera och bedöma elevers lärande och utveckling i undervisningsämnet.

Progression: Färdighet och förmåga VFU1 Kunna kommunicera med elever och kollegor på ett aktivt och tydligt sätt. Tillsammans med sin LLU planera, genomföra och utvärdera en pedagogisk aktivitet VFU2 Planera, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter i dialog med LLU. Använda olika typer av IKT och verktyg för dessa i kontakt med eleverna. Identifiera elevers kunskaper, intressen och erfarenheter inom ämnesområdet VFU3 Förmåga till kollegial planering och utvärdering av genomförda aktiviteter. Förmåga att ta ansvar och visa tydlighet i sitt ledarskap. Förmåga att identifiera, analysera och bedöma elevers kunskaper i ämnet och omsätta detta i undervisningssituationen.

Progression: Värderingsförmåga och förhållningssätt VFU1 Förmåga att reflektera över sin egen roll som lärare utifrån olika lärandeteorier och utifrån skolans samhällsuppdrag. VFU2 Utifrån ett likabehandlingsperspektiv analysera olika typer av undervisnings- situationer i relation till olika elever. Reflektera över rollen som lärare utifrån upplevda och egna genomförda pedagogiska aktiviteter. Utvärdera undervisningens planering, genomförande och uppföljning med koppling till styrdokument. VFU3 Reflektera över den egna undervisningen i relation till styrdokument och ämnesdidaktisk forskning. Utifrån ett likabehandlingsperspektiv använda ett professionellt förhållningssätt gentemot alla elever.

VFU utomlands (att undersöka och ha i bakhuvudet) Två veckor av VFU 3 Du ska ha klarat av tidigare VFU-kurser och läskurser Ansökan senast 15 april och 15 oktober

Kursens uppläggning NÄR/VARINNEHÅLLFÖRBEREDELSER torsdag 1/ –15.00 D311 Introduktion IL, MNo Schema Kursplan Gruppindelning Examination Förväntningar Samtal Fredagen 16/10 Mikael Grupp H423 Grupp –16.00 H421 Praxisseminarium Mikael Förväntningarna retrospektivt Diskussion utifrån era frågor Frågor inskickade till oss senast 20/10 (se kursguide) Fredagen 16/10 Ingrid Grupp C361 Grupp –16.00 C361 Praxisseminarium Ingrid Förväntningarna retrospektivt Diskussion utifrån era frågor Frågor inskickade till oss senast 14/10 (se kursguide) Tisdag 20/10, Inlämning via UrkundSe kursguide.

VFU1 I denna första VFU-kurs ligger fokus på undersökande VFU där studenten observerar den aktuella verksamheten och reflekterar över denna. Därmed lägger kursen grunden för studentens förmåga att tolka specifika lärandesituationer med hjälp av perspektiv från HFU, liksom att se och hantera den pedagogiska verksamhetens komplexitet. Vidare ska studenten också pröva genomförande VFU.

Kursmål Kursens övergripande mål är att studenten ska påbörja processen att utveckla läraridentitet och lärarideal på väg mot självständighet i läraryrket. Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa kunskap om gymnasieskolans läroplan förståelse för kommunikationens roll för den pedagogiska verksamheten samt förmåga att själv på ett aktivt och tydligt sätt kommunicera med elever och kollegor förmåga att tillsammans med sin lokala lärarutbildare planera, genomföra och utvärdera en pedagogisk aktivitet förmåga att reflektera över sin egen roll som lärare utifrån olika lärandeteorier och utifrån skolans samhällsuppdrag

Examination Kursens mål examineras genom en individuell skriftlig uppgift och deltagande vid praxisseminarium. Dessutom lämnar studenten in en kort skriftlig redogörelse för genomförd pedagogisk aktivitet vilken intygas av lokal lärarutbildare. Eftersom deltagande i och observation av olika arbetsmoment inom skolans ordinarie verksamhet ingår som en del i examinationen av VFU-kursen gäller att 100% närvaro är en förutsättning för godkänd VFU-kurs. Tidsomfånget för 100% närvaro definieras som normalarbetstiden för en heltidsanställd lärare vid den enhet där studenten är VFU-placerad. Högskoleförlagda kurstillfällen som introducerar och examinerar kursen räknas som del av denna arbetstid. Arbetet med att färdigställa skriftlig kursuppgift och förbereda praxisseminariet motsvarar del av lärares tid för lektionsförberedelser och efterarbete. Om närvarokravet inte bedöms som uppfyllt kan studenten behöva göra kompletteringar. Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G).

Vad är heltid?

Pedagogisk aktivitet Vidare ska studenten också pröva genomförande VFU. Detta sker genom att studenten under kursen tillsammans med sin lokala lärarutbildare planerar och genomför minst en pedagogisk aktivitet med en grupp elever. Studenten ska också ges möjlighet att under VFU-perioden diskutera såväl den lokala lärarutbildarens arbete som den pedagogiska aktivitet studenten genomfört. Eftersom programmets ämnesstudier inte påbörjats, kan emellertid inga krav ställas på att studenten genomför ämnesundervisning.

Intyg om närvaro och pedagogisk aktivitet LLU (lokal lärarutbildare) har fått denna Du tar med dig den påskriven till praxisseminariet (om inte LLU redan e-postat den)

Exempel på frågor studenterna hade med sig Lärar- och elevperspektiv på (o-)ordning, (o-)rättvisor och rolltagande/-givande Vart går gränsen för lärare respektive elevs ansvar att hålla ett lugnt och bra klassrumsklimat? Vilka ordningsregler ska gälla? Ska man få komma och gå som man vill? Vilka krav kan eleverna ställa på hur lektionstiden används? Bakgrunden till frågorna är att mycket lektionstid försvann på grund av brister i planeringen och att nästan inga elever kom i tid till lektionerna. I läroplanen står det att läraren ska utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sitt lärande. Att inte ha penna, papper eller dator med sig till en lektion, sitta och platta håret under en genomgång och att inte ha koll på inlämningsuppgifter och provdatum tycker jag visar att så är inte fallet. Hur ska man som lärare bemöta detta? Springa och jaga i korridorerna eller helt enkelt lägga över ansvaret på eleverna? Hur motiverad blir man egentligen som lärare när eleverna inte bryr sig?

Exempel på frågor studenterna hade med sig Didaktiska val/frågor – t.ex. arbetssätt och lärande (etc.) Eleverna i årskull sju på x-skolan fick inför detta år var sin dator. Något som man kan tycka är bra för undervisningen. Men hur blir då kommunikationen i klassrummet ifall majoriteten av eleverna bara stirrar på sin dator? Hur påverkas lärandet då man nästan bara jobbar med datorn i undervisningen? På x-skolan hade alla elever tillgång till varsin macbook. Detta ledde till att eleverna blev ofokuserade på undervisningen och surfade gärna på sidor såsom youtube och facebook. Är det rätt att alla elever ska få tillgång till varsin Macbook? Om ja, hur ska man få eleverna mer fokuserade på undervisningen? Även att bör man lägga skolans resurser på att alla elever ska få macbooks?

Att utveckla sin lärarroll Analysmodell Att använda kunskapen Slutsatser och insikter Reflekterande observation Konkret iakttagelse/ erfarenhet 1. Vad hände? 2. Hur reagerade omgivningen? Hur reagerade jag? Vad kände jag? 3. Vilka generella slutsatser kan jag dra av mina reflektioner? Vilka erfarenheter har andra? Kan jag göra en teoretisk förankring? 4. Vad har jag lärt mig? På vilka olika sätt kan jag använda mig av det jag lärt mig? Från upplevelse – till reflektion – till insikt – till handling

Över till kursguiden