Etik, personlighet och bemötande Erik Blennberger Institutet för organisations- och arbetslivsetik Ersta Sköndal högskola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Om människosyn och etik
Hur kan jag vara viss om min tro?
Liten begreppsgenomgång
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Skolans demokratiska och humanistiska värderingar.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Etiska värderingar Erik Blennberger Institutet för organisations- och arbetslivsetik Ersta Sköndal högskola.
Synliggör våra värderingar -
Konsten att leda sig själv
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Fattigdom och ett gott liv
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Etik- Modet att välja!.
PALLIATIV VÅRDFILOSOFI
Ta ställning och handla!
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Etik.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Olika teorier och religiösa perspektiv
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Bemötandets etik Erik Blennberger Institutet för organisations- och arbetslivsetik Ersta Sköndal högskola.
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Bör staten styra skolan?
Etik och ledarskap.
Synliggör våra värderingar -
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Etik och moral.
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Integritet läroplansanalys.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Vad är en jämställd och jämlik verksamhet?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Etik, personlighet och bemötande Erik Blennberger Institutet för organisations- och arbetslivsetik Ersta Sköndal högskola

Värderingsförändringar och etik Några frågor, reflektioner och påståenden Vad gör oss moraliskt upprörda resp hoppfulla? Hur ser m a o vår moralism – våra etiska kärnvärderingar – ut? Etiska förändringar: Framsteg, förfall, pendelrörelse? Förändringar i synen på barn, invandrare, personer med funktionsnedsättning, äldre, kvinnor – män, etc? Trygghet & stabilitet!Frihet & självbestämmande! Stå ut! Var lycklig/ha kul! Ställ krav! Sköt dig! Utvecklas! Gör karriär! Bli entreprenör! Ökad uppmärksamhet på etik (t ex frågan om värde- grund, etiska koder m m) djur, dygder, bemötande … Ericsson: TAKING YOU FORWARD och/eller Nokia: Connecting People?

ETIK Fyra centrala frågor 1 Vad har värde bara genom sin existens? Vilket värde har människan – och djuren? 2 Vad gör en handling eller regel rätt? 3 Vad är ett gott och meningsfullt liv? Vad har egenvärde i ett gott liv – och vad har instrumentellt värde för att ge ett gott liv? 4 Vilka etiska karaktärsegenskaper bör vi ha? Vilken slags person(lighet) bör vi vara?

1 Vad har värde bara genom sin existens? Vilket värde har människan – och djuren? Människovärdesprincipen: Människans värde är … högt, lika, obetingat/givet med livet & överordnat djurens värde. Ur Regeringsformen (RF 1 kap, 2 §): Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. Ur FNs förklaring om de mänskliga rättigheterna, Art 1: Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De är utrustade med förnuft och samvete och bör handla mot varandra i en anda av broderskap.

2 Vad gör en handling/regel/praxis rätt? Att den stämmer med min/vår moraliska intuition (i en konkret situation)! SITUATION S-ETIK Att den bygger på giltiga etiska principer och normer! T ex värdighet, frihet, tolerans, rättvisa, jämlikhet, jämställdhet, humanitet, solidaritet, mänskliga rättigheter PLIKTETIK Att den (sannolikt) ger de bästa konsekvens- erna! KONSE- KVENSETIK Att den har sin grund i goda intentioner! SINNELAGS -ETIK

3 Vad är ett gott och meningsfullt liv? Vad har egenvärde i ett gott liv – och vad har instrumentellt värde för att ge ett gott liv? LYCKA! Livsglädje /lust/eufori som enda egenvärde. HEDONISM FLERA EGEN- VÄRDEN! T ex: Kärlek, livsglädje, frihet, kunskap & personlig- existentiell identitet ”OBJEKTIV PLURALISM” UPPFYLLDA ÖNSKNINGAR! … som enda egenvärde (PREFERENS- UTILITARISM)

ETIK Fyra centrala frågor 1 Vad har värde bara genom sin existens? Vilket värde har människan – och djuren? 2 Vad gör en handling eller regel rätt? 3 Vad är ett gott och meningsfullt liv? Vad har egenvärde i ett gott liv – och vad har instrumentellt värde för att ge ett gott liv? 4 Vilka etiska karaktärsegenskaper bör vi ha? Och vilka egenskaper bör vi inte ha?

4 Vilka etiska karaktärsegenskaper bör vi ha? Vilken slags person bör vi vara?

Några klassiska dygdelistor

Aristoteles (d 322 f Kr) dygdelista Måttfull Dumdristig Feg Modig Omåttlig Insensibel Slösaktig Snål Frikostig Vulgär Lågprofilerad Storslagen Inbilsk Försagd Stolt Karriärlysten Lat Ambitiös Lättretlig/vresig Andefattig Tålmodig/godlynt Skrytsam Blygsam Uppriktig Pajasaktig Tråkig Spirituell Inställsam Gnällig Vänlig Avundsjuk Skadeglad Empatisk

Ciceros (d 43 f Kr) dygdelista Mod, värdighet, rättskänsla, integritet, inre balans, självbehärskning, storsinthet, förfining, elegans, smak, bildning, spiritualitet, humor, finkänslighet, hänsyn, vänlighet, godhet, medkänsla, generositet, gästfrihet m fl

Dygder enligt Paulus (d ca 65) Kärlek, innerlig medkänsla, glädje, frid, mildhet, vänlighet, ödmjukhet, godhet, trofasthet, tålamod, självbehärskning m fl ”Tro, hopp och kärlek … störst av dem är kärleken.”

Benjamin Franklin (från 1784:) Måttlighet, tystlåtenhet, ordning, beslutsamhet, sparsamhet, arbetsamhet, uppriktighet, rättvisa, hovsamhet, snygghet, lugn, kyskhet, ödmjukhet.

Franklins modell för moralisk självuppfostran Dygd & dagMåTiOnToFrLöSö Måttlighet Tystlåtenhet Ordning Beslutsamhet Sparsamhet Arbetsamhet Uppriktighet Rättvisa Hovsamhet Snygghet Lugn Kyskhet Ödmjukhet

Etiska karaktärsegenskaper (A): Chefer: - mod/civilkurage - rättskänsla - saklighet & måttfullhet - balanserat omdöme - empati – lyhördhet - vidsynthet & tolerans - öppet sinne - uppriktighet & ärlighet - jämlik & vänlig grundhållning till andra (”primus inter pares”) Socialarbetare: - mod/civilkurage - rättskänsla - balanserat omdöme - empati – lyhördhet - vidsynthet & tolerans - integritet - respektfull, jämlik & vänlig grundhållning till andra

Personegenskaper med etisk dimension (B) Chefer: - ansvarstagande & effektivitet - kritisk självinsikt - kreativitet - samförståndsvilja - självständighet - tydlighet - kommunikativ förmåga - nyfikenhet & vilja att skaffa ny kunskap - beslutsförmåga & handlingskraft - artighet & korrekthet - omvärldsintresse - humor Socialarbetare: - ansvarstagande (se A) - kritisk självinsikt (se A) - kreativitet - samförståndsvilja & samarbetsförmåga - självständighet - saklighet & tydlighet - social kompetens - noggrannhet - humor

BEMÖTANDE

Ordet bemötande är belagt i svenska språket från 1734, i betydelsen 'gå i svaromål’. Ordet bemötande i betydelsen 'uppträda mot någon’ förekommer första gången i en titel 1979 i uttrycket ”Vårdyrkesinriktat bemötande”.

Ny uppmärksamhet på ”bemötande” – varför? Ökad distans till patienter, klienter etc – mindre intresse för ”mötet”!? Resursbrist och ökat tempo: Mindre att ge konkret, men ett bra bemötande kostar inget, tar mindre energi och ger lägre ”transaktionskostnader”!? Allt starkare medborgare – som inte godtar en nedlåtande och/eller dominant stil!? Större finkänslighet för andra människor och deras ”inre liv”!? ???

Bemötande … tar sig uttryck i … skrivna ord, tonfall, ansiktsuttryck (ögonkontakt?), kroppsspråk som framtoning och kroppsspråk som beröring, inom en viss … tidsrymd med en viss kontinuitet ( eller som en engångsföreteelse ) och inom ramen för en kontext som utgörs av en: situation i ett visst verksamhets- & organisationssammanhang.

Bemötande – olika aspekter Person- bemötande Organisations- /verksamhets- bemötande Pedago- giska aspekter Estetiska aspekter Etiska aspekter

Grundprincip, nyckelord för den andra & bemötande Grundprincip Nyckelord för den andra Bemötande Mänskliga rättigheter Människa, medborgare Respekt: Artighet & hänsyn Intresse & lyhördhet/empati s. uppmärksamhet Tydlighet & fasthet (ev även: kritik) Humanitet, generositet Medmänniska, vår nästa (Respekt etc +) Vänlighet Stöd & uppmuntran Empati som medkänsla Solidaritet Samhörig, förbunden, kamrat, vän (Respekt etc Vänlighet etc +) Jämlikhet Tillit & inkludering Vänskaplighet Sympati

Nyckelord för bemötande att reflektera över Respekt: Artighet (aktning?) och hänsyn Intresse och lyhördhet – empati som uppmärksamhet Jämlikhet (trots att relationen är asymmetrisk) Vänlighet Värdighet – stil och god smak (men ”värdighet” kan ha olika ”tonart”: t ex avmätt och distanserad eller varm och vänlig) Neutralitet och opartiskhet (likabehandling – i vissa avseenden) Saklighet, tydlighet och fasthet Kritik och konfrontation Stöd och uppmuntran Empati som medkänsla Tillit och inkludering Vänskaplighet Sympati Humor (och ”lätthet”) Vilka nyckelord bör vi ta bort resp komplettera med?

Att sakna humor är att brista i ödmjukhet, klarsyn och lättsinne, att vara alltför uppfylld av sig själv och alltför duperad av sig själv, att vara alltför sträng eller alltför aggressiv och därigenom nästan alltid brista i generositet, mildhet och barmhärtighet. Alltför mycket allvar, även i dygden, har något misstänkt och oroande över sig: det måste finnas någon illusion eller fanatism därunder. … Det är dygd som tror på sig själv och därigenom brister i dygd. Humor som ”annexdygd” citat från Comte-Sponville (1952-)