”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek Nasjonalbiblioteket Oslo 28 april 2016
Studiens innehåll Kvalitativ studie 25 asylsökande personer Irak, Syrien, Eritrea, Somalia och Libanon 50/50 eget boende och asylboende 17 bibliotekarier fyra olika kommuner i Stockholms län
De asylsökandes upplevelse av biblioteken o Hög kännedom om bibliotek o 3/4 är återkommande besökare o Gott bemötande o Behoven tillfredsställs – till viss del
Vad är skälen till asylsökandes besök? o Vila och ro o Fritidssysselsättning o Möten och samtal o Språkutveckling o Låna litteratur och lexikon o Få stöd i studier o Tillgång till Internet och datorer o Hjälp med det praktiska
Vilka behov har asylsökande som de tror att bibliotek kan hjälpa dem mer med? o Språkutvecklingen o Möten o Samhällsinformation
Vilket behov ser de inte att bibliotek kan hjälpa dem med? o Hitta ett arbete o Hitta en bostad o Den känslomässigt svåra livssituationen Förslag: Psykologer eller kuratorer på biblioteket
Konkreta idéer från de asylsökande o Utökad svenskundervisning och språkutveckling Större utbud av aktiviteter t ex biovisning, kurser, utflykter med mera o Regelbundenhet i väntan på uppehållstillståndet o Bättre tillgång till samhällsinformation o Fler flerspråkiga i personalen o Bättre kännedom om asylsökandes process och livssituation bland personalen o Möjlighet att få tala om sin livssituation med personal, kuratorer eller i samtalsgrupper
Bibliotekarierna, vad säger de? o Lustfyllt o Svårt och komplicerat o Administrativa uppgifter i högre grad o I alla berörda biblioteksområden finns idag: språkverkstäder, flerspråkig personal eller kompetens i språkutveckling för migranter o Otillräcklig
Och om bibliotekarierna får välja… o Utbildar de sig gärna i asylprocessen o Kompetensöverföring och samarbete med andra myndigheter, t ex Migrationsverket o Erbjuda mer språkutveckling o Standardiserat översatt material om biblioteket o Samhällsinformation på flera språk o Mer flerspråkig personal
Sammanfattat o 3/4 av de intervjuade asylsökande är återkommande besökare o Biblioteken fyller en viktig funktion då asylsökande inte har råd med mer än det väsentliga – pengarna de får i stöd räcker inte ens till ett resekort för lokaltrafiken. o Sysslolösheten kombinerad med en ångestfylld oviss väntan på uppehållstillstånd påverkar de asylsökande, som finner ro och aktivitet på biblioteket. o Det finns en förväntan på biblioteken att de är en plats där de ska kunna utveckla sitt språk o Andra skäl till användning av biblioteken är tillgång till datorer och internet, lån av litteratur och lexikon och möten med andra besökare och med personal o Personalen uppskattar arbetet med gruppen och vill göra mer o Tydliga önskemål är ökad flerspråkighet, kompetensutveckling, standardisering och riktlinjer
Tack! Margaretha Lindh Internationella biblioteket Regionbibliotek Stockholm interbib.se regionbiblioteket.se