Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppföljning utav Medhelp

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppföljning utav Medhelp"— Presentationens avskrift:

1 Uppföljning utav Medhelp
Uppdrag: Att följa upp ett relativt nytt sjukanmälningssystem, MedHelp, inom socialförvaltningen för att se hur det fungerar i praktiken Intervjuer med berörda chefer, sammanställning till rapport och presentation via PowerPoint

2 Presentation Ledarutveckling över gränserna – tio kommuner i samverkan Emina Smajlovic: samordnare för Nässjö kommuns fem Medborgarkontor, Kommunledningskontoret Lina Bennsäter: samordnare för Överförmyndarenheten i Tranås kommun, Kommunledningsförvaltningen

3 MedHelp -Sjuk och Frisk/Chefsstöd ”Förenkla kontakten med dina sjuka medarbetare. Tidiga insatser är viktigt både ur ett ekonomiskt och humanitärt perspektiv. Sjuk- och friskanmälan med möjlighet till sjukvårdsrådgivning så att dina medarbetare snabbare kan bli friska igen.” Vad skall jag göra? När skall jag göra det? Hur skall jag göra det?

4 Metod - Medarbetarenkät som 72 anställda besvarat
Metod - Medarbetarenkät som 72 anställda besvarat. Totalt finns det 408 anställda inskrivna i MedHelp varav 234 personer någon gång registrerat sin sjuk/VAB-frånvaro i systemet. - Intervju med fyra verksamhetschefer inom socialförvaltningen, varav en av cheferna varit med innan införandet av MedHelp - Statistik framtagen i MedHelp Önskemål: Ett större antal besvarade enkäter Arbetsledarnas upplevelse Ett tydligare perspektiv på hur det sett ut innan införande av Medhelp, samt det faktiska syftet med införandet

5 Resultat från medarbetarenkäten
71% tycker att sjuk- och friskanmälan är sämre eller ingen skillnad än tidigare 87% fick hälsorådgivning vid sjukanmälan, varav övervägande del uppfattade den som bra 83% upplevde att de fick ett bra bemötande när de ringde till MedHelp 72% är nöjda med väntetiden 92% friskanmälde sig efter sin sjukanmälan/VAB. De som inte friskanmälde uppger att de inte visste om att de bör göra det

6 Sammanställning: medarbetare Fördelar MedHelp: - Att man får rådgivning av en sjuksköterska och därmed svar på frågor från en professionell person - Smidigt att friskanmäla sig via SMS - Det känns tryggt att någon ringer upp för en uppföljning under sjukfrånvaron - Det underlättar för administratören och man får ett personligt bemötande ”Fantastisk sjuksköterska i bemötande och råd, jag blev mycket nöjd.” ”Mycket bra på grund av det personliga bemötandet.” ”Plus: responsen med återkoppling när sjukdomen är flera dagar.”

7 ”Tar tid, onödigt många samtal.”
Nackdelar MedHelp: - Att man måste ringa till flera ställen när man är sjuk - Att det tar längre tid och det var enklare att ringa direkt till jobbet - Saknar att ringa till chef eller arbetsledare - Att man ändå måste ringa arbetsplatsen om det är innan kontorstid - Kötid när man ringer till Medhelp - Att man inte litar på att sjukanmälan kommer fram så då ringer man till jobbet också ”Ta bort skiten!” ”Tar tid, onödigt många samtal.” ”Upplever detta som en onödig utgift för kommunen.”

8 Sammanställning: chefer
Hur uppstod behovet utav MedHelp? Förväntningar vid införandet utav MedHelp? ”Många sena sjukskrivningar, en hel del tvivelaktiga sjuskrivningar, och det var svårt att som chef kunna följa upp detta.” ”Jag var väldigt öppen och försökte se det från flera perspektiv, och försökte se flera nyttor med det men det jag hoppades på var att sjukskrivningarna skulle minska. Att det också skulle bli en tydlighet så att man inte missade något, även att det skulle vara enkelt för medarbetaren.”

9 Fördelar MedHelp: Gemensam rutin vid sjukanmälan/VAB och tillsättande av vikarie En bättre och mer övergripande och överskådlig koll på sjukfrånvaron Gott bemötande och bra rådgivning från MedHelp vid egen sjukanmälan Medhelp kan bidra till att minska sjuktalen men i dagsläget det är ett verktyg för sjukanmälan Positivt med hälsorådgivning Mejlutskicken är jättebra, informationen blir lättare att nå och överskåda än om chefen skulle få den muntligt

10 Nackdelar MedHelp: Att endast fast anställda finns med i systemet Adato: levererar statistiken, samband med MedHelp saknas Lättare för medarbetaren att sjukanmäla sig Överflödig hälsorådgivning Ett extra moment för medarbetaren ” Det känns lite sådär att det blir ett system till, känns som kaka på tårta.”

11 Sammanfattning Våra önskemål för en mer rättvis bild
Från medarbetarperspektivet är det större delen som tycker att det inte är någon skillnad från innan eller att det har blivit sämre Delade meningar om hälsorådgivningen Chefsperspektivet: MedHelp och/eller Adato? Kostnadsfråga Avslutning Tack för oss!


Ladda ner ppt "Uppföljning utav Medhelp"

Liknande presentationer


Google-annonser