2016 / 04 / 27 Venture Cup Öst Nina Rabe Tävlingsansvarig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Etik - Att göra det rätta.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Hur man använder EasyWorship del 1
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Svenska som andraspråk 1
Sveriges största företagarorganisation
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Föreningsträdet för fotbollsföräldrar
Farlig utrustning.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
En kort presentation av Tillväxtverket
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
JONAS Hej! Jag heter X och det här är min kollega Y.
Budget – ekonomisk planering
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Säker användning av dator och nättjänster
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Religion.
Upphovsman: Adam Edström, RISE
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Soloföretagare 4 december 2015.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Affärskunskap.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Välkommen !.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Målformulering att sätta upp mål
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Presentationens avskrift:

2016 / 04 / 27 Venture Cup Öst Nina Rabe Tävlingsansvarig

Kvällens agenda Presentation av Venture Cup Inspiration - Vad gör en idé till en vinnande affärsidé? Pitchträning Genomgång av affärsplanen Möjlighet att ställa frågor 3

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé och starta företag

Nationell tävling Fyra regioner Ideell organisation Två ggr/år 5

Slut för denna omgång, åter igen 1 september i nytt format Gå på regionfinalen och inspireras av de nominerade och inspirationstalare den 12 maj venturecup.se/regionfinal/ost Tävlingen

Handuppräkning

Vilka här inne har nånsin haft en affärsidé?

Vilka jobbar på en affärsidé just nu?

11

12

Film om vår alumn ASKET som var med och tävlade med sin idé så sent som Sedan dess har affärsidén blommat ut i ett framgångsrikt företag!

Prispengar Feedback Kontakt med företag och organisationer Regionala finaler En nationell final per år 14

FILM från Sverigefinalen 2015 som hölls i Stockholm i juni i fjol

18

En AFFÄRSIDÉ är en beskrivning av… VAD du ska sälja Till VEM du ska sälja och HUR du ska sälja det En affärsidé

Affärsidé – Din lösning på kundens problem Marknad – Vilken marknad vänder du dig till, vem är din kund? Affär – Hur ska du tjäna pengar på din idé?

Värdeerbjudande

”…att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem.”

”All musik gratis på laglig väg.” ”Vår affärsidé är att sälja gör- det-själv-artiklar till konkurrenskraftiga priser i butiker och via postorder/internet. Vi ska arbeta med god varukvalitet och hög servicenivå.”

27 (Elevator)Pitch ”A short, persuasive speech designed to sell something in the length of an elevator ride”

28 Pitch I kontexter där du presenterar dig själv till människor På ditt visitkort På din hemsida När du presenterar dig själv på telefon för människor du vill komma i kontakt med På tryckt papper I din signatur

29 Extremt viktigt Vem är publiken?

30 Vad vill du uppnå med din pitch?

Den bästa pitchen avgörs inte av vad du säger, utan vad publiken gör när du är klar

32 Bli bra på att pitcha genom att följa PRO-formeln Pitcha Reflektera Observera

Film hakuna mat, en av Venture Cups alumner som vann Moment Pitch.

1. Krok (”The Hook”) 2. Behov/problem 3. Lösning 4. Nytta 5. Konkurrens/alternativ 6. Nästa steg Pitch i 6 delar

Krok Ställ en fråga eller gör ett påstående som får publikens uppmärksamhet Behov/problem Vilka behov eller problem försöker du lösa med din idé? Lösning Vad är din lösning på behovet eller problemet? Nytta Vilken nytta får publiken utav att använda din lösning? (uttryckt i tid, bekvämlighet, pengar, förbättrad kvalité, etc). Ju mer du kan kvantifiera desto bättre. Konkurrens/alternativ Varför är din lösning bättre än konkurrenternas eller alternativen? Nästa steg Vad vill du att publiken ska göra?

37 Nu är det din tur!

Praktisk övning

Uppgift: Skapa 1 min pitch Publik?

40 9 min

Upplägg Har alla papper och penna? 1 min på varje del. Skriv ca 1-2 meningar.

Innan du skapar en pitch… Tänk på slutet – någon slags uppmaning Vad vill du att publiken ska göra? (testa något, läsa, köpa, investera, etc).

43 Redo?

Krok Fånga publikens uppmärksamhet: Ställ en fråga Gör ett påstående

Behov/problem Vilka behov eller problem försöker du lösa med din idé?

Lösning Vad är din lösning på behovet eller problemet?

Nytta Vilken nytta får publiken utav att använda din lösning? (uttryckt i tid, bekvämlighet, pengar, förbättrad kvalité, etc.) Tips: Ju mer du kan kvantifiera desto bättre

Konkurrens/alternativ Varför är din lösning bättre än konkurrenternas eller alternativen?

Nästa steg Vad vill du att publiken ska göra?

3 min Skriv ihop alla meningar till en pitch

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 52

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 53

NABC Används för att definiera erbjudandet

NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem?

NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den?

NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den? B – Benefit (fördelar) Vilka fördelar finns med din lösning för kunderna?

NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den? B – Benefit (fördelar) Vilka fördelar finns med din lösning för kunderna? C – Competition (vad finns det för alternativ) Varför är din lösning bättre än konkurrenternas lösningar och andra alternativ?

NABC N – Need (Behov/problem) Vilket problem eller behov löser idén? Vilka är dina kunder och hur stort är problemet/behov för dem? A – Approach (din lösning) Vilken är din lösning på problemet/behovet och vad är unikt med den? B – Benefit (fördelar) Vilka fördelar finns med din lösning för kunderna? C – Competition (vad finns det för alternativ) Varför är din lösning bättre än konkurrenternas lösningar och andra alternativ?

Exempel Jag förstår att du är hungrig (behovet/problemet). Vi går till hamburgerstället runt hörnet (lösningen). Det är nära, maten är bra och det är rätt lugnt– så vi kan fortsätta snacka där (nyttan). Alternativet är skolmatsalen, och där är det alltid fullsatt och högljutt runt lunchtid (konkurrent och annat alternativ).

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 61

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 62

Affärsmodellen

”A business model describes how an organzation creates, delivers, and captures value”

”En affärsmodell beskriver hur företaget tjänar pengar”

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 66

Vikten av ett oslagbart team!

TeknikEkonomiSäljareLedareITAnnat Stålmannen XXX Skalman XX Einstein XXXX Vilken kompetens behövs?

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 69

Riskanalys– vad händer om… Hur hanterar du potentiella risker? En person i teamet slutar? Prototypen blir fel? Pengarna tar slut? En partner avslutar samarbetet?

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 71

Genomförandeplan - GANTT 72

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 73

PwC Likviditetsbudget Planering av betalningsflöden på kort sikt En budget över ditt företags inbetalningar och utbetalningar Hjälper dig fatta beslut om du ska investera eller söka om lån Håller koll på hur mycket kontanter/bankmedel ditt företag har att röra sig med 74 februari 2016

PwC Användningsområden 75 februari 2016

PwC Exempel på ekonomiska mål med verksamheten: Överlevnadsmål: intäkterna ska täcka kostnaderna om företaget ska ha ett nollresultat Resultatmål: årets vinst ska uppgå till 5 % av omsättningen Finansieringsmål: verksamheten ska generera visst överskott för att finansiera framtida investeringar. 76 februari 2016 Användningsområden

Affärsplan Skriftlig pitch - NABC Vision Affärsmodell Team Riskanalys Genomförandeplan Likviditetsbudget Resultatbudget 77

Resultatbudget Uppställning av ett företags intäkter och kostnader Tydlig översikt av brytpunkten Tar hänsyn till ”klumpsummor”, både när det gäller intäkter och utgifter 78

Ett par tips…

Varför Venture Cup? Testa din idé Feedback Startup-package Kontakter Entreprenöriellt tänkande/intraprenörskap Inspiration!

Inspiration Venture Cup Podcast - 5 säsonger -Konkreta teman och tips -Intervjuer med kända entreprenörer Föreläsningar på hemsidan Guider och bedömningskriterier

The End