Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Exempel utifrån ett antal målområden
Policy för miljö och hållbar utveckling
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Länsstyrelsen Västra Götalands län
Eller formativt lärande…
Kärnvärden.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Tidiga insatser för barn i förskolan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Mervärden och aha-upplevelser
Delaktighet.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Överenskommelse om samordning kring barn
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Beställning av tjänster
Personalpolitisk inriktning
Finansiell samordning
Ledningssystem på 60 minuter
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Framtidskartläggning
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Hälsofrämjande ledarskap
Summering från lördagen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Förutom yrkeskunskaper…
Förhållningssätten.
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande webbaserade distansstudier 2007 Tyresö 2008 APU 2008 Språksam 2010

Utbildningen inspirerar många Arbetsplatserna förmår inte dra nytta av utbildningen Utbildning är dyrt Språkutbildning är svårt, tar tid Utan språket kan man inte studera GENERELLA ERFARENHETER

Ett berg av kompetensbrist

O Om vi inte får hjälp och nya lösningar

Tvivel Villrådighet När det gäller: Kompetenskrav Utbildning Rekrytering

© Consider Men hur ser egentligen motsättningen ut mellan det ”ursprungliga genuina omsorgsarbetet” och ”den moderna omvårdnaden”? Är det inte så att de behöver förenas i mötet mellan omsorgsgivaren och omsorgstagaren? Och är det inte detta krav – att de två behöver förenas- som gör omsorgsyrket så svårt och kvalificerat? Denna förmåga att balansera sitt stöd till varje enskild omsorgstagare kallas pedagogik. Den som utför arbetet är professionell. KUNSKAPSSYN

ArbetSam kan visa vägar Utbildning i vård och omsorg Styrka kompetens med gymnasiepoäng och validering Språkutbildning Arbetsplatslärande

Ja, ArbetSams idéer och angreppssätt fungerar

© Consider Om man lyckas... Engagera och samordna i en komplex miljö Initiera och leda en samverkan mellan olika intressenter/aktörer i en gemensam process där de förväntas satsa krafter och resurser för att förändra och utveckla sig själva och varandra.

© Consider Om man lyckas påverka.. Kulturen inom vård och omsorg som sedan lång tid av låga krav på personalen när det gäller både teoretiska kunskaper och förmåga att behandla språket. Verksamheten anpassar sitt arbetssätt efter detta. Projektets intentioner kolliderar med denna kultur.

Om man lyckas få fäste för.. Begreppen ”Arbetsplatslärande” och ”En lärande arbetsplats” som är okända för de flesta av projektets aktörer. Projektets utmaning är att introducera och levandegöra dessa begrepp.

© Consider Om man lyckas.. Stärka samspelet mellan utbildnings- anordnare, lärare och arbetsplatser Projektet vill få igång samverkan mellan arbetsplats och skola på ett sätt som gör att de två systemen kommunicerar under själva utbildningen. Man vill stärka skolans möjligheter att verka ute på arbetsplatserna. Man vill att arbetsledare och lärare skall samverka och möta varandra. Man vill diskutera och finna former för hur arbetsplatsen kan stödja den enskilda elevens lärande, både språkligt och ämnesmässigt.

© Consider Reflektions ledare Språkombud Lärare på arbetsplatsen Nätverk Aktiv styrning mot lärande Medveten kunskaps- syn Organisation

Hjärtats kunskap

Handens kunskap

Distans

© Consider Huvudets kunskap

Tungans kunskap

© Consider ArbetSam är ett attitydprojekt Projektet behöver utforma och sprida ett tydligt och enkelt budskap, både till politiker, ledning och medarbetare om sambandet mellan kunskap, bra språk, professionell inställning och kvalitet inom omsorgen. Värden som handlar om vikten av kunskap och lärande och glädjen med att lära och utveckla är i grunden ännu viktigare att utveckla än metoder

Utmaning 3 En lärande organisation Kommunicera

Samtal, information, diskussion Reflektion Utbildning Språkmiljö Planering för utveckling och kvalitetshöjning Professionella team, specialisering Lärande på arbetsplatsen

© Consider Kunna göra Veta Förstå Kommunicera Lära mera Professionell Vilja lära

Den lärande arbetsplatsen Språk Kommunikation Nätverk Ledarskap Kunskap Information STRESS