Solveig Santanen 22.8.2008 Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden 22.8.2008 Solveig Santanen skolpsykolog www.finnoresurscentrum.fi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD
Advertisements

EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Interpersonal Dynamics Inventory (IDI)
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Dolda funktionsnedsättningar
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Mobila Skolteamet Sjöbo
Socialpsykologi.
Exempel på skriftligt omdöme
Barn och stress.
KONFLIKTER.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Stresshantering och säljplanering
Coaching.
Psykiskt funktionsnedsättning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Funktionsvariationer
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog

Solveig Santanen Källor Hangö Sommaruni, Mia Nykopp, neuropsykolog Solveig Santnen, skolpsykolog

Solveig Santanen Källor: Kummi 2, Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassa; Tuija Aro ja Vesa Närhi, Niilo Mäki Instituutti 2003 AD/HD opas koulunkäyntiavustajille, K. Jokinen ja K. Ahtikari, PS-Kustannus Ross Greens bok ”Explosiva barn”, Cura förlaget, 2003

Solveig Santanen Neuropsykiatriska svårigheter AD/HD Autism spectrum, Asperger Tourette OCD (tvångstankar) ODD (trotssyndrom) Beteendestörning (utmanande beteende)

Solveig Santanen Psykiatriska symtom Depression Rädslor Ångest Bipolär ”Tidig störning”

Solveig Santanen F90.0, Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning ADHD med i huvudsak uppmärksamhetsstörning skall uppvisa minst sex av symtomen:  ofta ouppmärksam på detaljer (gör ofta slarvfel),  har ofta svårt att behålla uppmärksamheten,  verkar ofta ej lyssna på direkt tilltal,  följer ofta inte givna instruktioner (beror ej på trots!),  har svårt att planera och organisera,  ogillar/undviker aktiviteter som kräver mental uthållighet (läxor, skolarbete, bokläsning),  tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (skolböcker, verktyg),  är lättdistraherad, ofta glömsk i vardagslivet.

Solveig Santanen hyperaktivitet/impulsivitet ADHD med i huvudsak hyperaktivitet/impulsivitet skall uppvisa minst sex av symtomen:  ha svårt att vara stilla med händer eller fötter,  lämnar ofta sin plats i t.ex. klassrummet,  springer ofta omkring eller klänger/klättrar mer än vad som är lämpligt,  har svårt att leka lugnt och stilla,  verkar ofta "vara på språng",  pratar ofta överdrivet mycket,  svarar ofta innan frågeställaren har pratat färdigt,  har svårt att vänta på sin tur,  avbryter i samtal eller inkräktar på andra (t.ex. kastar sig in i andras lekar) ADHD av kombinerad typ skall uppfylla kriterierna för båda kategorierna enligt ovan.

Solveig Santanen Påverkar skolgången Beteendet: svårt att fungera enligt instruktioner, regler och den målsättning som krävs i olika situationer Arbetssätt och inlärning: executiva svårigheter, underprestation Känslor: svårigheter att reglera känslor och beteende, kan inte uttrycka sig t.ex. muntligt (Aro & Närhi, 2003)

Solveig Santanen Vid uppmärksamhetsstörning har man svårigheter med att rikta uppmärksamheten mot relevant information, hålla kvar den lagom länge, skifta den mot något annat och att dela den mellan olika saker samtidigt.

Solveig Santanen Problem Att avbryta andra, både verbalt och i handling, är typiskt. Ett ändlöst pratande och argumenterande. Svårigheter att planera Ogillar/undviker aktiviteter som kräver mental uthållighet (läxor, skolarbete, bokläsning) Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter Att handla "på impuls" utan eftertanke dvs. bristande impulskontroll :  barnet springer rakt ut i gatan utan att se sig för,  slår en kompis istället för att tala om att han är arg,  svara på frågor i klassrummet utan att räcka upp handen I sällsynta fall är den bristande impulskontrollen märkbar som aggressiva utbrott

Solveig Santanen Omgivningen-användarvänlig omgivningens sätt att bemöta barnet är avgörande en miljö där alla vuxna som samspelar med barnet förstår dess individuella svårigheter och brister, också orsakerna till bristande flexibilitet och explosivitet graden eller kombinationen av barnets svårigheter inverkar på hur problematiska beteendet tar sig uttryck

Solveig Santanen Hur påverka inlärningen i gynnsam riktning Vad stöder en elevs inlärning? ( Wang 1994) 1) elevens  förmåga att planera och strukturera,  kognitiva förmåga,  sociala förmåga och  motivation 2)klassrummet som studiemiljö;  positiv social växelverkan,  systematisk och handledd inlärning

Solveig Santanen Lite ”filosofi” Den grundläggande filosofin är att  förstå är inte att acceptera  barnet kommer att fortsätta med det beteende som det får mest uppmärksamhet för  bråkiga barn bör få uppmärksamhet när de gör något bra, inte när de gör något dåligt.  straff hjälper inte bråkiga barn

Solveig Santanen Feed-back Tydlig, omedelbar, regelbunden, systematisk Uppmaningar! = gå i korridoren! Korrigering av fel och icke önskvärt beteende OCH Motiverande (förstärka önskvärt beteende) Fråga barnet vad som motiverar och vad som är positivt Båda metoder bör användas, men att fokusera på det positiva är alltid effektivast Viktigt att undvika att växelverkan med barnet kommer in i en ond cirkel

Solveig Santanen Praktiska tips miljön uppgifterna du själv

Solveig Santanen Inlärningsmiljön Struktur och rutiner  förutsägbarhet minskar känslan av kaos Visuellt stöd:  färgkoder och bildsymboler, läseordning, kalender, tidsaxel Aktivitet som stöd  jumppastund, ”stressleksak”, ”sköta ärenden” Sittplatsen kan bytas,” två pulpeter”

Solveig Santanen TANKAR OM ”BRÅKIGA” BARN… Fråga inte varför, men försök själv hitta svaret Var ett steg före Att själv vara flexibel underlättar

Solveig Santanen Vad kan man göra? Var tyst Tänk högt, "Oj då" Uppfostra inte Avled

Solveig Santanen Slagsmål! Ingen får slå, bita, knipa - saker är mindre viktiga Undvik att hålla i Hindra med hela kroppen Koncentrera dig på "offret" Nonchalera angriparen Säg något positivt så snabbt som möjligt Försök ev. diskutera händelsen senare