Nonviolent Communication

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Jag är vinden som blåser”
Advertisements

Samtala om böcker.
Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Problemsnack eller bygga lösningar.
Alla har inneboende.
Hur tänka och göra som processtödjare
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
I början fanns GUD.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Varför tror människor.
arbetskooperativ Luleå
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Vad är du för typ av person?
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Barn och stress.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Juliane Eilers En presentation om mig som lärare.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Barnkonventionen i förskolan
Självkänsla.
Coaching.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Presentationens avskrift:

Nonviolent Communication Ylva Bergstad Leg. psykolog

Hierarki Försvårande kommunikation: Förneka val: måste, borde, ska Tvinga Sätta etikett Straffa, belöna Anklaga, kritisera Bedöma: rätt, fel

NVC då vi vill ha kontakt Marshall Rosenberg Många kulturer

Bakgrund Marshall Rosenberg, PhD Vad gör att kommunikation ibland går så bra? Forskning och kulturella observationer

Grundantaganden Våra handlingar är försök att tillgodose våra behov När våra behov är tillgodosedda vill vi samarbeta Allas behov kan tillgodoses Jag har ansvar för mina behov Känslor är signaler om behoven

Lyssna Det gör ont att ta det personligt Depressivt inåt eller aggressivt utåt

Välja öron Vad längtar du efter? Vad känner du?

Behov Universella, abstrakta Våra gemensamma nämnare Oberoende av andra personer och deras handlingar

Grundläggande behov Fysiska: mat, vatten, beröring, skydd, trygghet, motion Autonomi: välja våra drömmar och hur vi når dit Integritet: meningsfullhet, kreativitet Andliga: frid, harmoni, balans, inspiration, skönhet Lek och nöjen Ömsesidigt beroende: acceptans, respekt, stöd, förståelse, bli lyssnad på, känna att jag kan bidra

Behov hos dig Prata två och två Vilka behov försöker du tillgodose genom att vara här i Bjurfors just nu?

Känslan signalerar om behov nås

Känslor Arg Lycklig Rädd Ledsen Nyfiken Frustrerad Upphetsad

Formulera Känslor Minska risken för att höra kritik Missförstådd, nonchalerad Känner att du inte gillar mig Känner att det är dags att gå nu

Gissa Känsla Prata två och två Vilka känslor uttrycks på bilderna? Vilka känslor har funnits hos dig här i Bjurfors?

Känsla & Behov Prata två och två om dig och denna helg. Vilka behov har inte blivit tillgodosedda här i Bjurfors? Vilka känslor signalerade detta? Vilka behov har blivit tillgodosedda nu under helgen?

Ärlighet - empati Ärligt uttrycka mina känslor och behov utan att kritisera eller anklaga Lyssna på dig utan att höra kritik eller anklagelser Frihet i lyssnandet Dans och timing

Önskemål Tydligt Görbart Konkret Det jag vill Uttrycka frivilligheten

Ja bakom nej Vilka behov svarar den andre ja till? Hitta ny strategi som tillgodoser bådas behov

Observation Förändra i efterhand Tydligt, neutralt Gemensam plattform Konkret, inte tolkning

Göra observation Prata två och två Beskriv rummet neutralt, utan värderingar Beskriv spädbarnsmassage neutralt, utan värderingar Reflektera tillsammans

Observation Känsla Behov Önskemål NVC-dans Ärlighet Empati Observation Känsla Behov Önskemål

Öva ärlighet Två och två. Exempel som hänt i en massagegrupp då du ville säga något till en förälder. När jag ser/hör… känner jag mig… för att jag behöver… Skulle du vilja…?

Ge råd Jag vet bättre än du Hierarki Motarbetar viljan att stötta, lyfta den andra

Öva empati Prata två och två om exempel från en massagegrupp. När du ser/hör… känner kanske du dig… och jag gissar att du behöver…? Skulle du vilja…?

Nonviolent communication Ett förhållningssätt och verktyg för positiv social förändring och konflikthantering

Kontakta mig Ylva@joypsykologteam.se 0225-230 35 www.joypsykologteam.se www.ylvabergstad.com