Skolutveckling genom aktionsforskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Individuellt lärande tillsammans
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Skolutveckling i samverkan
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Examensarbeten och skolutveckling
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Effektivisera med ökad kvalitet
Föreläsning Sandvika
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Det reflekterande samtalets inre liv
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Mervärden och aha-upplevelser
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Om skrivande av uppsats
Förskolan Ekot´s modell för
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Coaching.
Svenska – skriva berättelser
Workshop Arbetsplatslärande.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Skolutveckling genom aktionsforskning Karin Rönnerman Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik och didaktik

AKTIONSFORSKNING Aktion Forskning Lärande

Aktionsforskningens signum Problemorienterat Praktikorienterat Förbättringsinriktat

Olika steg i aktionsforskning Kartläggning genom tankekarta Formulera en fråga ur den egna praktiken (söka kunskap) Planera en förändringsinsats Genomföra en handling (aktion) Följa processen (studera med verktyg) Beskriva resultaten Tolka och analysera resultaten Reflektera över uppkomna resultat i relation till tidigare erfarenheter och teori Dokumentation

Kartläggning genom tankekarta Att tillsammans med arbetslaget göra en tankekarta över verksamheten och därur ringa in ett område som man är överens om behöver förbättras Beskriv vad som är problemet Formulera en fråga till problemet

Från fråga till Aktion Att med utgångspunkt i din frågeställning planera för en förbättring Vad kan du pröva för att förbättra situation? Beskriv aktionen/insatsen Genomför aktionen

Verktyg Dagbokskrivande Observationer Samtal/Intervju Dokumentation

Dagboksskrivande Reflektion av skilda slag Praktisk reflektion Diskuterande reflektion Teoretisk reflektion

Val av observation eller intervju Att utifrån betrakta Iaktta beteenden Studera samspel Synliggöra mönster Att inifrån locka Fånga tankar Följa resonemang Delge erfarenheter Uttrycka åsikter, känslor, värderingar

Hur observera eller intervjua Fasta formulär Löpande text Skuggning Videofilma Intervjua Intervjua med bandspelare Anteckna samtal Gruppsamtal Tankekarta

Att handleda aktionsforskning Klargör parternas olika förväntningar Kunna se ur olika perspektiv Ösa ur dagboken Alla lika rätt till tid och rum Utmaning av för-givet-tänkande Reflektion Koppling till teorier

Handledningens dilemman Förväntningar Förankring Legitimitet

Förskollärarnas erfarenhet av handledning: bra att få hjälp att bena i sin uppgift men det måste vara utmanande och bra strukturerat. god hjälp att fokusera på det som var viktigt, att snäva in när det spretade. Och att komma igång igen när det kändes motigt - fick inspiration. fått mig att tänka till. Har genom detta fått många nya insikter. värdefullt att sätta ord på det man arbetat med och att andra har fått lyssna och kommenterat. Handledaren har fört utvecklingsarbetet framåt.

Vilka verktyg passar att följa din aktion? Dagbok är grundläggande i all aktionsforskning som ett basverktyg. Välj ytterligare verktyg som gör att du kan få syn på vad som händer när du infört en förändring. Observation, video (fångar miljöer, beteenden). Intervju (fångar tankar, resonemang).

Barns delaktighet i vardagen Hur får vi barn delaktiga i vardagliga rutiner? Aktion Verktyg Ändra miljön Ändra förhållningssätt Videofilma Observera Dagbok

Dokumentation Följa linjen förutsättningar-process-resultat Använd bilder Berättande Beskrivande Koppla till liknande projekt Relatera till litteratur och styrdokument Reflektera över ditt eget lärande

Struktur av rapport Förutsättningar (kort beskrivning av verksamheten, beskrivning av problemområdet, relatera till styrdokument. Skriv fram en frågeställning). Process (beskriv aktionen samt vilka verktyg som valts för att följa den, ange tydligt omfattning av insamling). Resultat (sammanfatta observationer/ intervjuer i tabell eller gör kategorier, se likheter/skillnader. Slutsats! Leder arbetet till en ny aktion? Relatera till litteratur. Reflektion vad lärde vi oss av att arbeta på detta sätt.

Möte mellan kunskapsfält Praktiker kunskap Erfarenhet Kreativitet Förtrogenhet Sunt förnuft Handling Konkreta situationer Vetenskaplig kunskap Avgränsad Distanserad Teorier Metoder Analyser Rapportering Granskning Vetenskapligt grundat Aktion Praktikgrundat

Inslag i aktionsforskning Individuell reflektion Kollektiv reflektion Användande av verktyg Teoretiska begrepp för förståelse av praktiken

Förutsättningar för kvalitetsutveckling genom aktionsforskning Tid Förankring i arbetslaget Stöttande ledning

Verktygen ger distans och ny kunskap Självreflektion Dagboksskrivande Insikt Dialog Handledning i grupp Kollektiv/Kollegial Forskning Dokumentation Kommunikativ

Dagbok Dokumentation Möte i grupp

Personlig kunskap Kommunikativ kunskap Kollegial kunskap

Dagbok Personlig kunskap Kvalitets utveckling Dokumentation Kommunikativ kunskap Handledning Kollegial kunskap