Fjädern-artiklar och författare genom tiderna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
En förskola att förundras i!
Sundsvalls kommunala förskolor och skolor
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Summering av brainstorm 2
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
VART SKA VI…?.
Pedagogiskt ledarskap
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Förskoleklass på Tomtebogård
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Förskoleklassen Torpshammar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
IKT och lärplatta i förskolan
Elevdemokrati i praktiken
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Föräldramöte år 2-3 Välkomna!
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Föräldramöte
Föräldramöte 6b 18 oktober 2017.
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Grundlärarutbildningarna
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Fjädern-artiklar och författare genom tiderna Fjäder-artiklar och författare 2008-2011

Fjädrar 2008 (16 författare) Projekt Urkult, ett ämnesöverskridande temaarbete i grundskolans år 7 av Stina Ekmark, Lars-Gunnar Svenneke och Tore Mattsson Internationellt språkutbyte - hur kontinuerliga kontakter med en partnerskola kan skapa intresse och motivation samt utveckla och främja ungdomars språkförmåga i spanska och engelska av Anna R. Lorentzon  Speech - ett retorikprojekt av Mia Olsson och Lars Gullbrandson Bilder säger mer än tusen ord. Rörlig bild som metod att åskådliggöra verksamheten, kommunicera och levandegöra förskolans arbetssätt och barns utveckling av Regina Bergendahl  Ekologiska, sociala och ekonomiska studier av torskfisket i Östersjön Ett konkret exempel för gymnasieskolan på ett lärande för hållbar utveckling av Rolf Erikson och Susanne Mellvig Lärstilar. Om praktiskt arbete med olika lärstilar av Maria Carlsson Bygg- och konstruktionsprojekt för barn 1-3 år av Annika Johansson och Kristina Laestander Roos Hållbar utveckling. Praktiskt arbete på Sågtorpsskolan av Gill Niklasson och Birgitta Pettersson Elevers delaktighet i sitt eget lärande. Att genom samtal och strukturer skapa förståelse för mål i läroplan och kursplaner av Catharina Sahlén Teknik som ett integrerat ämne. Hur kan man integrera tekniken med skolans övriga ämnen  av Jane Rosenquist 

Fjädern 2009 (17 författare) Elevers inflytande under fritidshemsverksamheten. Metoder för att få barn att bli mer aktiva och delaktiga i sin tid på fritids av Jarko Tuisku Att arbeta med ordspråk. Ett processinriktat arbetssätt för elever att träna upp sin värderingsförmåga och sina ”känslomuskler” av Ulrika Hansén Det man lyser på växer. Veckouppdrag med inbyggt reflektionsarbete – ett sätt att utveckla elevernas lärande  av Annette Mogren Hållbar utveckling i skolans närområde. Problembaserat lärande och redovisningar som redskap i naturvetenskapundervisning i skolans närområde av Niklas André, Niklas Hellgren, Max Ljungberg Vad kan en skola vara? Ett dokumentärteveprojekt om människan bakom olika samhällsfrågor  av Johanna Gagner, Daniel Lundqvist, Kari Maliniemi, Emma Rosén Från "Mattesopa" till Godkänd på MatteB kursen. Attityder och metoder att få elever att vilja lära sig matematik av Eva Friberg Coachande och hälsofrämjande arbetssätt. Ett pedagogiskt verktyg för att nå maximal utveckling och ett stimulerat lärande av Anne Koponen och Maria Ståhl IUP En modell för att engagera elever, lärare och föräldrar i kunskapsutvecklingen av Monica Widing Learning Study i matematik. En modell för utveckling av lärandet i klassrummet i år 6 av Ebba Drakenberg, Marie Boutard Mothander och Monika Neuman

Fjädern 2010 (18 författare) Dokumentation. Ett sätt att utveckla eleven. av Alf Pettersson och Ida Johansson Arbetsböcker i förskolan. Projekt "Racerbilar" för barn 2-4 år. av Annika Johansson och Helena Duncan Gemensamma matematikprov, analysinstrument och bedömningsmatriser för kvalitetshöjningar. av Per Ericson, Max Ljungberg och Torsten Pihl Ämnesintegration – Projekt med hjälp av matematik, IKT och musik  av Karin Håkansson, Karin Eliasson Skarstedt och Per Jönsson Viberg Brobygge mellan universitet och gymnasieskola. Om ett samarbets- och nätverksprojekt i ämnet tyska av Ewa Baedecke Yllner Bild av självförtroende. Om bildundervisningens betydelse i skolan. av Ina M Andersson Båda könen ska bli vinnare. Värdet av genus & jämställdhet i förskolan av Moa Wahlqvist och Jenny Wennblom Att utforma ett kreativt landskap. Ett utvecklingsarbete av miljön för barn i åldrarna 1-3 år. av Karin Mattsson och Mimmi Adolfsson Musikundervisningen i skolan. Ett sätt att genomföra musikundervisningen så att den tillgodoser alla elevers individuella lärstil – och på så sätt förbättrar elevernas resultat och upplevelse av Birgitta Torstensson Stora tigrar och små barn  eller hur tigern fick plats på förskolan  av Lena Nyman

Fjädern 2011 (15 författare) Maryam Herlin, förskollärare, Amadeus förskola, kommer att skriva sin artikel om ”Tema Staden”. Ursula Aglassinger,, Christina Norling, Sofia Strindholm och Eva-Mari Kallin, förskollärare, Strandparkens förskola, kommer att skriva sin artikel om ”Från plutt till Apple-skrutt, hur modern teknik kan stödja lärandet i förskolan”. Gunvor Persson och Jessica Wallin förskollärare, Kummelnäs förskola, kommer att skriva sin artikel om hur man kan stimulera barns språkutveckling på en småbarnsavdelning. Ann-Charlotte ”Lotta” Lindström, speciallärare, Sickla skola F-6, kommer i sin artikel att beskriva utvecklingsarbetet med kommunikationsklassen på skolan. Anneli Skiöld, lärare, Igelboda skola F-6, kommer att skriva sin artikel om textilslöjd och utvecklingsarbete inom ämnesområdet Marie Öhman Nilsson, Johanna Brolin Juhlin och Karin Eliasson, lärare, Myrsjöskolan F-6, kommer att skriva sin artikel om elevledda utvecklingssamtal. Per Wetterblad, fritidspedagog, Igelboda skola, kommer att skriva sin artikel om framgångsfaktorer i utvecklingen av fritidshemsverksamheten på skolan. Malin Adriansson, lärare, Myrsjöskolan 7-9, kommer att skriva sin artikel om åtgärdsprogram med utgångspunkt i elevens starka sidor. Camilla Björkman och Mia Olsson., lärare, Myrsjöskolan 7-9, kommer att skriva sin artikel om ett SKYPE-projekt om luft och vatten. Stina Ekmark, lärare, Myrsjöskolan 7-9, Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad.