Främjande arbete Lite kort om tanken bakom hälsofrämjande och förebyggande arbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Individuellt lärande tillsammans
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Värdegrund 1.
som underlag för skolutveckling och eget lärande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Samordnad Individuell Plan
Anställningsintervjun
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Att lära sig att analysera
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Diskussionstillfälle 4
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kollegahandledning.
Preventions- och Utvecklingsenheten – främjar god hälsa och integration i Göteborg StegVis - Mentor Obligatoriska möten Bestämda tider, gärna fika men.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
- En metod från Landstinget i Kalmar län
Coaching.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Workshop Arbetsplatslärande.
- En metod från Landstinget i Kalmar län
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Främjande arbete Lite kort om tanken bakom hälsofrämjande och förebyggande arbete

Från intuition till kunskap Intuitions baserad Teori baserad Fakta baserad Intention utan god teori Trolig effekt Dokumenterad effekt Kunskapsbaserad förebyggande År 1995 genomfördes en statlig utredning om prioriteringar inom hälso- och sjukvården. Utredningen slår fast att förebyggande insatser bör ha mycket hög prioritet. Kravet på att insatsen har bevisad nytta är starkt. Utredningen föreslår sex principer som gör det enklare att bedöma värdet av en främjande insats. Insatsen ska: göra gott inte skada utgå från att alla människor har lika värde främja rättvisa respektera människors självbestämmande göra största möjliga nytta med givna resurser Begreppet ”kunskapsbaserat förebyggande arbete” omfattar åtgärder med trolig och dokumenterad effekt

Den preventiva paradoxen Normalgrupp Ett räkneexempel med 100 barn Riskgrupp Problemgrupp

Antal individer som får problem De flesta med problem finns i normalgruppen… …men de allvarligaste och mest svåråtgärdade problemen finns i problemgruppen

Begrepp Universell prevention Selektiv prevention Indikerad prevention Generell prevention, riktas till alla i gruppen Proportionell universalism Särskilda områden Selektiv prevention Riktas till grupp som löper högre risk att drabbas av ohälsa Indikerad prevention Riktas till de som redan drabbats av ohälsa.

Effekter av insatser

Stoppa en negativ utveckling!

Rätt insats! Multisystemiska Indikerade insatser Individuellt anpassade och intensiva Barn med högrisk för allvarliga beteendeproblem (ca1-2%) Barn med moderat risk för allvarliga beteende problem (5-10%) Selektiva insatser Ex, Disa, ART Universella åtgärder Skolomfattande som Olweus programmet eller PALS. (fokuserar på systemet, leverantören och barnet) Elevfokuserade som Socialt och Emotionellt Lärande Leverantörsfokuserade som Clasrom management eller Lärarledarskap Skolomfattande/klassbaserade åtgärder är åtgärder för hela barn och ungdomsgrupper med liten risk för att utveckla allvarliga beteende, också benämnda som universella eller primärförebyggande åtgärder Elevcentrerade åtgärder är åtgärder för specifika/utsatta grupper barn och ungdomar i en population/elevgrupp med moderat risk för att utveckla allvarliga beteendeproblem också benämnda som selektiva eller sekundärförebyggande åtgärder Multisystemiska åtgärder är individuellt anpassade, intensiva åtgärder riktad mot barn och ungdomar med hög risk för/eller i alvarliga beteende problem, också benämnd som indikativa åtgärder eller tertiärförebyggande åtgärder. Barn med liten risk för allvarliga beteendeproblem (ca 80-90%) Forebyggende innsatser i skolen, 2006 Social- og helsodirektoratet Utdanningsdirektoratet

Skyddsfaktorer Tydliga normer och förväntningar. Anknytning. Föräldrar, skolpersonal och andra vuxna visar unga vilka normer som gäller och vilka förväntningar de har på barnen. Föräldrar som tydligt visar att de inte vill att barnen ska dricka alkohol har exempelvis barn som dricker mindre alkohol. Anknytning. Barn och unga är mer benägna att leva upp till normer och förväntningar när de känner tillhörighet och har en anknytning till dem som representerar normerna. Gäller föräldrar, skolpersonal och andra vuxna. Uppmärksamhet för prosociala handlingar Människor lär genom de konsekvenser deras handlingar får. Det är därför viktigare att uppmärksamma barns positiva handlingar än deras negativa, eftersom detta ökar sannolikheten för repetition av positiva handlingar. Hawkins, Catalano och Arthur, (2002)

Implementering SEL

Mentor framgångsfaktorer Tydligt uppdrag från förskolechef Återkommande arrangerade möten, ex studiecirkel, studiedagar, handledningar Risker… Byte av förskolechef Personalen får andra fördjupningsområden som konkurerar ut SEL Omsättning i personalgruppen

Fyra framgångsfaktorer för lyckad skolutveckling ( Fullen, 1992 ) Aktivt deltagande (lokal anpassning med pedagogisk sensivitet) Ägarförhållandet i arbetet Att det sker ändring i beteende och förståelse Press och stöd i processen

Personalgruppen och SEL Arbete Stöd Personalgruppen och SEL Läser om SEL Deltar i Studiecirkel om SEL Leder SEL samlingar i barngrupp SEL Grundläggande utbildning Personalgruppen Låter SEL genomsyrar hela dagen Informerar och samarbetar med vårdnadshavare Chefen efterfrågar Hur går det? Deltar i Kollega- Handledning om SEL Hjälp vid problem

Arbetsgång studiecirkel Alla ska ha läst de sidor som är aktuella i förväg Mentor leder samtalet Prata i turordning runt bordet om det ni läst, aktivt lyssnande. Första rundan. Vad var intressantast för dig? Prata fritt om det som kom fram i gruppen Andra rundan. Vari ligger utmaningen för dig? Ev. nästa runda med frågor Instruera gruppen om nästa gång ex läs sidorna ??

Studiecirkel – Sidförslag - Stegen Träff 1 Sid 1-19 fokus på sid 14-19 Träff 2 Sid 1-19 fokus på sid 5-13 Träff 3 Sid 20-39 Träff 4 Sid 56-87

StegVis tavla i ”personalrummet” Personalens kompetensutveckling Nästa träff - Datum, Tid, Plats EX. Läs s. 17-24 Förbered ett problem att ta upp på handledningen Barnens kompetensutveckling Vi arbetar med tema… Anslå temabeskrivning, nyckelord och mål Uppföljning i vardagen Påminn om färdigheter barnen övar på i de olika grupperna…

Kollegahandledning

Kännemärken Klar och tydlig struktur Autentiskt och aktuellt problem* Någon i gruppen äger problemet * Problem kan vara, problem, rutinfrågor eller något annat som är viktigt.

Kollegahandledning Kännetecken Handledning som utövas mellan kollegor Är strukturerad Innebär att man arbetar med autentiska problem som någon i gruppen äger - något annat än vardagliga samtal - utgångspunkt i verkliga situationer - tar upp problem innan de blivit för stora -ställer frågor för att den handledde ska komma till klarhet - formar ”reflekterande praktiker”

Varför en problemägare ? Det är alltid en risk att handledning i grupp blir en allmän diskussion och ”problemet” försvinner i den allmänna diskussionen. Varför struktur ? För att den handledde ska få ut det som han/hon vill av handledningssituationen (kvalitetssäkring av innehållet) För att få naturlig progression av samtalet (kvalitetsäkring av processen) Föra göra ”de talföra” mera tänkande och ”de tystlåtna” mer pratsamma (demokrati-aspekt) För att lägga grunden för ett lärandeproduktivt samtalsmönster (kompetensutveckling)

Regler Inga sänkningar Alla har rätt att passa Aktivt lyssnande Inga kommentarer Tystnadsplikt

Samtalsledararen Håller i ramar och struktur Fördelar ordet Påminner om reglerna Sammanfattar kortfattat Ställer processavbrytande frågor, relationsnivån Öppnar upp flera perspektiv Handling - Reflektion - Annorlunda handling Hjälper till att skapar principer, korta råd.

Handledarrollen Progression. Hjälp till så att frågorna efterhand alltmer närmar sig problemets kärna. 1 2 3 4 Samtalsregler, fördela ordet Öppna nya perspektiv Ev protokoll

Protokollförare Skriver i punktform Alla problem i första rundan, ringar in det som väljs Fler stödord över det valda problemet. De råd som ges och/eller den plan som problemägaren presenterar

Fast samtalsledare, 5 - 9 grupp, 40 – 60 min Runda, var och en berättar om ett problem. Välj problem. (Välj sedan mötesledare, inte problemägaren) Fördjupa problemet. Problemägaren berättar närmare om problemet. Runda, frågor, en vardera, tills alla frågor är ställda. (Skriv förs, fråga sedan) Varvet, var och en formulerar sin syn på vad som är problemet, skriver först och berättar sedan. Problemägaren berättar vad den kan tänkas vilja göra åt problemet. Om problemägaren vill ha råd från kollegor, en runda med råd, skriv först berätta sedan Problemägaren reflekterar högt över de råd som kommit. Summera och reflektera tillsammans över hur handledningen kan bli bättre.

Kolbs ”lärande cirkel” För att lära mer måste vi få konkret erfarenhet Observation. Vi observerar våra handlingar Aktiv experimentering Nya konkreta erfarenheter Vi reflekterar över våra handlingar. Vad kan du göra nästa gång? Vad var svårast? Reflektion satt i system ”Kollegahandledning” Generalisera till abstrakta begrepp. Forskning, andras erfarenheter

Före mötet Plats, placering, möblering, tid… Betona formen för mötet Talar till punkt Diskretion ..det som sägs blir kvar i rummet Lyssnar för förståelse Vad vi undviker: Att ha allmänna diskussioner, att kritisera, att döma, frågor som är dolda råd ”Varför frågor” söker gärna ursäkter, vi letar där vi inte kan ändra Hur frågor koncentrerar sig mer på lösningar…

Personer. ”Vem reagerade starkast, vem reagerade inte alls…? Relationer. ”Hur upplever Du samarbetet med henne jämfört med honom….?” Värderingar. ” Vad skiljer din syn från andras…?” Det förflutna – framtiden. ”När du jämför med hur det var tidigare vad säger Du då? Frågor om konsekvenser …placerar problemet i ett större sammanhang. ”Om du gör så vad tror du då att följden blir..? ”Vad är det värsta som kan hända?” Triadiska frågor …hur tredje part reagerar, man blir observatör på sig själv. ”Hur tror du att din chef uppfattar din relation till din kollega..?” Hypotetiska frågor… ger möjlighet att reflektera mer fritt ”Om en sådan förändring skulle ske hur skulle du då ställa dig till det..?” Definitions frågor. ”Vad menar du med det? Kan du ge mig exempel på…?” Förståelsefrågor. Vad händer om du inte gör det? Hur påverkar det dig? Vad betyder det för dig att…? Slutledningsfrågor. Hur ser du på saken nu? Tycker du att det låter rimligt? Hur känns det att ha pratat om det?

Handledarrollen ,frågerollen få in olika perspektiv, ex… Eleven, barnet Föräldrar, vårdnadshavare Juridiskt Personligt Administrativt Professionellt Fackligt Jämlikhet Kollegialt Politiskt Samhälle