Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm
Upplägg Jonas Gustafsson LearnLoop learnloop.lhs.se - portfolio
Fyra metodseminarier Tisdag 30 aug kl T 27 Torsdag 31 sept K 4113 Måndag 5 sept T 27 Tisdag 6 sept Z 304
Ex-arb. skall (SOU1999:63) fördjupa den enskildes förmåga att på ett metodiskt sätt reflektera över den pedagogiska verksamheten Studenten ska kunna tillvarata och systematisera egnas och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat som grund för professionell utveckling
Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar
Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar Formulera ett syfte och sedan en forskningsfråga
Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar Formulera ett syfte och sedan en forskningsfråga Välja, anpassa och pröva metoder Välja och avgränsa sin empiri
Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete… Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar Formulera ett syfte och sedan en forskningsfråga Välja, anpassa och pröva metoder Välja och avgränsa sin empiri Genomföra sin undersökning
För att sedan fortsätta med… Genomföra en systematisk och teoretiskt förankrad analys Dokumentera allt man gör
För att sedan fortsätta med… Genomföra en systematisk och teoretiskt förankrad analys Dokumentera allt man gör Skriva en rapport där undersökningen och resultaten presenteras och diskuteras.
Vad är ett problem?
”svårighet som det krävs stor ansträngning att komma till rätta med”
Vad är ett problem? ”svårighet som det krävs stor ansträngning att komma till rätta med” Ett problem kan vara allmänt beskrivet
Syfte
”planerad följd av visst handlande”
Syfte ”planerad följd av visst handlande” Alltså ung. avsikt, ändamål
Syfte ”planerad följd av visst handlande” Alltså ung. avsikt, ändamål Verb: syfta: rikta in mot visst mål
Syfte ”planerad följd av visst handlande” Alltså ung. avsikt, ändamål Verb: syfta: rikta in mot visst mål Man kan syfta med pennan eller med en gevärspipa
Ansatser Deskriptiv
Ansatser Deskriptiv Förklarande – att utreda kausala samband
Ansatser Deskriptiv Förklarande – att utreda kausala samband Interpretativ – att tolka och analysera intentioner och förståelsehorisonter
Deskriptiv ansats Att undersöka ett ”nytt” område och så systermatiskt som möjligt beskriva de iakttagelser man gör.
Deskriptiv ansats Att undersöka ett ”nytt” område och så systermatiskt som möjligt beskriva de iakttagelser man gör. Ställer krav på systematik och konsekvent språkbruk.
Deskriptiv ansats Att undersöka ett ”nytt” område och så systermatiskt som möjligt beskriva de iakttagelser man gör. Ställer krav på systematik och konsekvent språkbruk. Ett slags kartläggning av okänd terräng.
Förklarande ansats Ambition att beskriva orsakssammanhang och förklara vissa fenomen med bakomliggande orsaker.
Förklarande ansats Ambition att beskriva orsakssammanhang och förklara vissa fenomen med bakomliggande orsaker. Systematik i undersökning och beskrivning för att utesluta godtycke och andra möjliga förklaringar.
Förklarande ansats Ambition att beskriva orsakssammanhang och förklara vissa fenomen med bakomliggande orsaker. Systematik i undersökning och beskrivning för att utesluta godtycke och andra möjliga förklaringar. Objektivering – upprepbarhet.
Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden
Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden Även tolka uttryck för mänskligt liv (musik, konst, arkitektur, litteratur)
Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden Även tolka uttryck för mänskligt liv (musik, konst, arkitektur, litteratur) Hermeneutik (tolkningslära) som metod och som förhållningssätt
Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden Även tolka uttryck för mänskligt liv (musik, konst, arkitektur, litteratur) Hermeneutik (tolkningslära) som metod och som förhållningssätt Systematik för att undvika godtycklighet
Alltid gäller… att arbetet måste utgå från ett genuint kunskapsintresse
Alltid gäller… att arbetet måste utgå från ett genuint kunskapsintresse att arbetet sedan styrs av ett syfte
Alltid gäller… att arbetet måste utgå från ett genuint kunskapsintresse att arbetet sedan styrs av ett syfte ur syftet härleds sedan en eller ett par frågor
Alltid gäller… Se upp med det normativa! Undersökningens syfte är inte att föreskriva, utan att reda ut och skapa bättre förståelse.
Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Till onsdag 1: vad är jag intresserad av? 2: vad vill jag undersöka? 3: vilken ny kunskap vill jag vinna? 4: Vad vet jag om det jag vill studera?