Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
KANDIDATUPPSATS.
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation
Att analysera samhällsfrågor
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Om skrivande av uppsats
Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm Examensarbete, v 05
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Examensarbete 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Varför all denna utvärdering?
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm

Upplägg Jonas Gustafsson LearnLoop learnloop.lhs.se - portfolio

Fyra metodseminarier Tisdag 30 aug kl T 27 Torsdag 31 sept K 4113 Måndag 5 sept T 27 Tisdag 6 sept Z 304

Ex-arb. skall (SOU1999:63) fördjupa den enskildes förmåga att på ett metodiskt sätt reflektera över den pedagogiska verksamheten Studenten ska kunna tillvarata och systematisera egnas och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat som grund för professionell utveckling

Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar

Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar Formulera ett syfte och sedan en forskningsfråga

Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar Formulera ett syfte och sedan en forskningsfråga Välja, anpassa och pröva metoder Välja och avgränsa sin empiri

Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete… Att problematisera en företeelse Strukturera tankegångar Formulera ett syfte och sedan en forskningsfråga Välja, anpassa och pröva metoder Välja och avgränsa sin empiri Genomföra sin undersökning

För att sedan fortsätta med… Genomföra en systematisk och teoretiskt förankrad analys Dokumentera allt man gör

För att sedan fortsätta med… Genomföra en systematisk och teoretiskt förankrad analys Dokumentera allt man gör Skriva en rapport där undersökningen och resultaten presenteras och diskuteras.

Vad är ett problem?

”svårighet som det krävs stor ansträngning att komma till rätta med”

Vad är ett problem? ”svårighet som det krävs stor ansträngning att komma till rätta med” Ett problem kan vara allmänt beskrivet

Syfte

”planerad följd av visst handlande”

Syfte ”planerad följd av visst handlande” Alltså ung. avsikt, ändamål

Syfte ”planerad följd av visst handlande” Alltså ung. avsikt, ändamål Verb: syfta: rikta in mot visst mål

Syfte ”planerad följd av visst handlande” Alltså ung. avsikt, ändamål Verb: syfta: rikta in mot visst mål Man kan syfta med pennan eller med en gevärspipa

Ansatser Deskriptiv

Ansatser Deskriptiv Förklarande – att utreda kausala samband

Ansatser Deskriptiv Förklarande – att utreda kausala samband Interpretativ – att tolka och analysera intentioner och förståelsehorisonter

Deskriptiv ansats Att undersöka ett ”nytt” område och så systermatiskt som möjligt beskriva de iakttagelser man gör.

Deskriptiv ansats Att undersöka ett ”nytt” område och så systermatiskt som möjligt beskriva de iakttagelser man gör. Ställer krav på systematik och konsekvent språkbruk.

Deskriptiv ansats Att undersöka ett ”nytt” område och så systermatiskt som möjligt beskriva de iakttagelser man gör. Ställer krav på systematik och konsekvent språkbruk. Ett slags kartläggning av okänd terräng.

Förklarande ansats Ambition att beskriva orsakssammanhang och förklara vissa fenomen med bakomliggande orsaker.

Förklarande ansats Ambition att beskriva orsakssammanhang och förklara vissa fenomen med bakomliggande orsaker. Systematik i undersökning och beskrivning för att utesluta godtycke och andra möjliga förklaringar.

Förklarande ansats Ambition att beskriva orsakssammanhang och förklara vissa fenomen med bakomliggande orsaker. Systematik i undersökning och beskrivning för att utesluta godtycke och andra möjliga förklaringar. Objektivering – upprepbarhet.

Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden

Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden Även tolka uttryck för mänskligt liv (musik, konst, arkitektur, litteratur)

Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden Även tolka uttryck för mänskligt liv (musik, konst, arkitektur, litteratur) Hermeneutik (tolkningslära) som metod och som förhållningssätt

Tolkande ansats Tolka intentioner, handlingsmönster, beteenden Även tolka uttryck för mänskligt liv (musik, konst, arkitektur, litteratur) Hermeneutik (tolkningslära) som metod och som förhållningssätt Systematik för att undvika godtycklighet

Alltid gäller… att arbetet måste utgå från ett genuint kunskapsintresse

Alltid gäller… att arbetet måste utgå från ett genuint kunskapsintresse att arbetet sedan styrs av ett syfte

Alltid gäller… att arbetet måste utgå från ett genuint kunskapsintresse att arbetet sedan styrs av ett syfte ur syftet härleds sedan en eller ett par frågor

Alltid gäller… Se upp med det normativa! Undersökningens syfte är inte att föreskriva, utan att reda ut och skapa bättre förståelse.

Några aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Till onsdag 1: vad är jag intresserad av? 2: vad vill jag undersöka? 3: vilken ny kunskap vill jag vinna? 4: Vad vet jag om det jag vill studera?