Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett arbete med att etablera
Individuellt utvecklingssamtal - mall
En introduktion till SEB Way
SET Social Emotionell Träning
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
 ”Lyfta” barn och ungdomsfrågor som ett viktigt, prioriterat område för landsting, regioner och kommuner  Barn & unga utgör 1/3 av befolkningen och tillbringar.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Välkommen till ESF:s seminarium
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Respekten för människan
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Solo Kirppo presenterar
- inom Stockholms läns landsting
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Nämndplan 2015.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
From Great To Excellent
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Uppstart arbetsgrupper
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Helhetstänkande kring hälsa
Välkommen till chefsmötet!
Introduktion till processen för balanserad styrning
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för ledare inom Värnamo kommun

Kompetens Kompetens kan definieras som förmåga att hantera en situation eller att lösa en uppgift

Ledarkompetens Ledarskap är en rad handlingar som utövas av en eller flera personer. Ledarskap har till avsikt att få andra människor att göra något. Ledarskap skall bidra till att organisationen når sina mål

Värnamo kommuns ledarmodell ”Transformativt ledarskap” identifierar 4 områden som ledaren behöver förmåga att hantera. 1. Inspirera till motivation 2. Förmedla ideal 3. Individuell omtanke 4. Intellektuell stimulans

Hur skapas förmåga? Förmåga Kunskap Färdighet Erfarenhet Motivation

Ledarkraft Värnamo kommuns metod för systematisk kompetensutveckling Förmåga forum Ledar- Utvecklings- program Program Mentor- nätverk

Action Reflection Learning Den bärande pedagogiska principen Konkreta upplevelser Agerande Lärande Reflektion

Ledarutvecklingsprogram Möjlighet att hoppa på programmet när som helst via en 360 graders nulägesanalys av det egna ledarskapet. Introduktion 1 dag Inspirera till motivation 2 dagar Förmedla ideal Individuell omsorg Intellektuell stimulans Uppföljning 1/2 dag Efter programmet genomförs en ny 360 graders analys för att ge den deltagande chefen input för fortsatt utveckling.

Mentorsprogram Syfte Ger chefen möjlighet att få individuell utveckling på personlig nivå parallellt med andra ledarutvecklingsaktiviteter. Möjliggör förtroendefulla och långsiktiga relationer mellan mentor och adept. Ger handfasta och konkreta lärdomar från någon med personlig erfarenhet. Utvecklar chefens förmåga att se sig själv, problematisera och formulera frågeställningar kring sitt eget ledarskap.

Mentorsprogram Form Varaktighet i 18-24 månader med minst 4 timmars kontakt per månad. Kvalitetssäkrad rekryteringsprocess av mentorer från olika områden, inte enbart kommunal förvaltning. Mentorer samlas i en ”levande” mentorsbank. Matchningsmöten 2 gånger per år för kontinuerlig intagning av adepter. Obligatorisk 1 dags utbildning av mentorer och adepter (värdegrund, etik, feedback, dokumentation) Två gemensamma halvdagar per programperiod med erfarenhetsutbyte och inspiration.

Ledarnätverk Former: Funktionsnätverk Erfarenhetsnätverk Tema/Ämnesnätverk Storlek: 7-9 individer i varje nätverk Frekvens: 6 träffar per år med mellanliggande egeninitierade aktiviteter Kontinuitet: Minimum 1 år

Ledarnätverk Form Möjlighet att kontinuerligt anmäla sig till schemalagda ledarnätverk av olika karaktär. Möjlighet att kontinuerligt föreslå nya nätverk som etableras när det finns tillräckligt med intresserade. Varje nätverk har en processledare/nätverksmotor som säkerställer struktur, framdrift, fokus och måluppfyllelse. En övergripande koordination av samtliga pågående nätverk ger möjlighet till synergier och kostnadseffektiv samverkan.

Ledarforum Syfte Förvaltningschefernas möjlighet att möta samtliga ledare/chefer och vice versa i ett sammanhang som är frikopplat från dagligt arbete. Möjliggör och uppmuntrar nätverkande och kommunikation mellan olika individer, förvaltningar och beslutsnivåer. Ger förutsättningar att utveckla en gemensam värdegrund och ledarkultur.

Ledarforum Form Hel- eller halvdagsträff två gånger om året för samtliga chefer i kommunen. Organiseras med inslag av information, dialog, utbildning och inspiration. Präglas av ömsesidigt uppskattande förhållningssätt. Teman för Ledarforum ligger inom prioriterade kompetensområden och möter behov och efterfrågan.