Turismforskningsinstitutet
Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan, RTS och Turistdelegationen Syfte – att utveckla kunskap om turism och resande som bidrar till turistnäringens utveckling och tillväxt
Turismforskning - varför? Turismen är en av världens största näringar Turismen har stor tillväxtpotential Turismen spelar en relativt stor roll för sysselsättning och bosättning Tidigare satsningar på turismforskning splittrad
ETOURs två huvuduppgifter Forska om turism Förmedla forskningsresultaten till turistnäringen Genom forskning och kunskapsöverföring bidra till kunskaps- och kompetensutveckling inom turistnäringen
Tillämpad forskning Genereras ur turistnäringens behov Mångvetenskaplig forskning Samverkar med forskare – nationellt och internationellt
Forskningsteman
Turismforskning – för vem? Turistföretag Turismorganisationer Myndigheter Högskolor/universitet
Förmedling av forskningsresultat Information Kommunikation Interaktion Antal pers Kunskapsdjup
Kunskapsöverföring i siffror Webbplats besökare Nyhetsbrev4 x ex Publikationer26 nya, 4000 sålda Mediaaktiviteter500 artiklar Seminarier100 föredrag
Samverkansprojekt för ökade kunskaper Näring: Ökat engagemang, samverkan och delaktighet i projektet. Kunskaps- och kompetenshöjning i näringen utifrån funna behov. Feedback under projektets gång. Forskning: Kunskaper destinationsutvecklingsmodell. Jämförelser metoder/modeller i ämnet.
Kortsemester i norra Europa Projekteten studie Gästernafyra kundattitydmätningar Turismentreprenörernaen studie Turoperatörernaen studie Tyska turister i Sverigepopul. bok Kvalitetssäkringkoncept
KVALITETSSÄKRING KUNSKAPSKEDJAN Vart är vi på väg ? Vilka är våra gäster och deras behov, förväntningar ? Vad kan vi lova gästen ? Vad vill vi uppnå ? Vad och hur levererar vi? Vilka medverkar i leveransen? Vision Till vem Vår bild Mål Vårt erbjudande Roller & ansvar ©AgrippA Kompetens AB/ETOUR
KVALITETSSÄKRING VERKTYGSKEDJAN Arbetsbeskrivning Att förstå sin uppgift Att göra rätt Att känna till Att styra Att kunna Att vara på plats Att lyssna/förstå Att förutse Att ta initiativ Miljötänkande - att inte såga av den gren man sitter på Att ständigt göra bättre © AgrippA Kompetens AB/ETOUR Checklistor Information Regler och policy Utbildning/träning Tillgänglighet Enkäter/gästundersökningar Hantering av missnöje Uppföljning Miljö Utveckling
Loggor för diplomerade företag
Den Goda Resan Forskningsprojekt i samarbete med Örebro Universitet, Grythyttan Populärvetenskaplig bok Interaktionsprojekt med Inlandsbanan och tretton måltidsproducenter
Förändringar efter samverkan Tror mera på samarbete. Utvecklar själva det nätverk som startats av ETOUR. Har blivit inspirerade att arrangera möten på den egna destinationen. Har fått en kanal till information, ger mer information till andra. Har blivit effektivare att söka relevant information Nytt sätt att se på kvalitet