Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Klagshamns rektorsområde
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
The big 5 1.
Betyg och förmågor.
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Vad är du för typ av person?
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Aktivt lyssnade.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Att övertyga ! Disposition och mall.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Debattera.
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Källkritik.
Källkritik.
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Världskrigens tid, en mörk tid.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Leda och planera sokratiska samtal
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar Förklara och påvisa samband Kan jämföra de bra och dåliga sätten för att välja det bästa sättet. Kan förklara och visa hur saker hör ihop. Ser att det finns både dåliga och bra sätt med allt. Analysförmåga Beskriver orsaker och konsekvenser. Jämför saker, hur de är lika och olika varandra. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Beskriver varför det blev så och hur det påverkar framtiden. Kan se på saker på olika sätt och förstå varför man kan förstå saker olika.

Förstår innebörden av begreppen. Använda begrepp i olika/nya sammanhang. Förstå vad begreppen och orden betyder. Kunna använda ord och begrepp på nya sätt. Begreppslig förmåga Kunna använda ord och begrepp vid olika tillfällen. Relatera begreppen till varandra. Förstå hur begrepp och ord hör ihop.

Söka, samla,strukturera/sortera och kritiskt granska information. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet. Kunna söka efter och samla ihop information som man vill ha. Förmåga att hantera information. Fundera över om informationen man har hittat är rätt och riktig för att vet om man kan använda sig av den. Kunna sortera information man hittat på ett bra sätt. Skilja mellan fakta och värderingar. Veta skillnaden mellan fakta och åsikter.

Redogöra, formulera, resonera och redovisa. Samtala Diskutera Kunna berätta vad man tycker så att andra förstår. Samtala, resonera och diskutera med varndra. Kommunikativ förmåga. Motivera Redogöra, formulera, resonera och redovisa. Beraätta varför man tycker som man tycker eller gör som man gör.

Framföra och bemöta argument Presentera Framföra och bemöta argument Kunna och våga diskutera det man tror på när andra berättar om varför de tror på något annat. Redovisa sitt arbete för andra. Kommunikativ förmåga Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Våga säga vad man tycker och stå för vad man tycker. Kunna och våga berätta hur det kommer sig att man tycker som man gör.

Välja mellan olika strategier. Tolka. Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat. Metakognitiv förmåga Reflektera. Fundera över om informationen är viktig eller inte. Värdera. Visa att man lägger märke till saker som händer och sker omkring oss och att man funderar övet dem.

Visa att man kan ta goda beslut. Våga ändra sig om det visar sig att en sak är fel. Avgöra rimlighet Pröva och ompröva. Fundera över vad som menas med vad som sägs, skrivs och görs. Våga testa sig fram. Metakognetiv förmåga Fundera över vad som är möjligt eller inte i olika situationer. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Ha omdöme om. Visa att man kan ta goda beslut. Lösa problem på ett bra sätt utifrån vilken situation man är i och med tanke på vad man vill ska hända.