Systematiskt förbättringsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Swot - analys.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Grannsamverkan i flerbostadshus
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Systematiskt kvalitetsarbete
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förskolan Ekot´s modell för
Utvärdering av processmognad
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Genomlysning av vår organisation
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Skolutveckling genom aktionsforskning
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Att starta, planera och driva projekt
på personer i behov av hjälp
Organisation & Arbetsgivaransvar
Mål och resultat på Åsaskolan
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Systematiskt förbättringsarbete Siggi Olafsson & Annica Nyman-Alm Prevention och Utvecklingsenheten Social resursförvaltning

I vilket sammanhang? Likabehandlingsarbetet (Diskrimineringslag ) Arbetet mot kränkningar och mobbning (Skollag) Arbetsmiljöarbetet (Arbetsmiljölag) Förändringar i organisation eller uppdrag (Läroplan) Höja kvalitén på arbetet

Systematiskt förbättringsarbete Kartlägga Analysera Målbeskrivning Genomföra förändringar Utvärdera I syfte att fortlöpande förbättra verksamheten… Ansvarsfördelning Rollfördelning Tidsplan Vad, När, Vem…

Kartläggning – varför? Samla kunskap om hur det ser ut för att ha underlag för analys Vad kartläggs? Verksamhetens arbetssätt och organisation Barn/elever och personal Kännedom om behov, risker, hinder, händelser problem etc…

Hur ser kartläggningsarbetet ut på din/er skola? Prata om… Hur ser kartläggningsarbetet ut på din/er skola?

Metoder för Kartläggning Samtal med enskilda (Enskild) Observationer (Enskild, grupp) Samtal i grupp (Grupp) Sociogram (Grupp) Enkäter (Grupp, org.) Tillbudsrapporter (Grupp, org.) Kartor (Grupp, org.) Utredningsdokument (Grupp, org.) Promenader, inspektioner (Grupp, org.)

Metoder… Samtal med enskilda Samtal i grupp Spontana Planerade, systematiska Slumpmässigt valda Barn/personal som kommer med ”tankar” självmant. Kännetecknas av en strukturerad samtalsagenda med samtalsledare och protokollförare. Samtal i grupp Fokusgrupper Sammansatta grupper ”Naturliga” grupper Kännetecknas av en strukturerad samtalsagenda med samtalsledare och protokollförare

Metoder… Observationer Sociogram Individnivå Gruppnivå Miljönivå ex vid misstanke om… Gruppnivå ex. aktiviteter, klassrum Miljönivå ex skolmatsal, uterum... Observationsschema Man letar efter något… Dokumenteras Sociogram Över relationer individnivå Över gruppers sammansättning gruppnivå Sociogram görs av de vuxna på egen hand eller tillsammans med barnen

Metoder… Tillbudsrapporter Kartor Varje händelse på skolan rapporteras skriftligen till rektor. Sammanställs utifrån ett kartläggningssyfte Kunskapsunderlag om risk platser, skeenden etc.. Kartor En bild, överblick över situationen. Skolans område Skolans lokaler Stora och synliga Samlar uppgifter från ex tillbudsrapporter.

Metoder… Enkäter Utredningsdokument Kvalitetsenkäter Medarbetarenkät Elevenkät Totalundersökning eller delar av. Uppfattningar om och förekomst av problem, ex ANDT eller trivsel Sammanställs på skolnivå Utredningsdokument De dokument som har upprättats vid olika tillbud kan utgöra ett underlag för en systematisk analys. Leta efter samband och skeenden…

Metoder… Promenader, inspektioner Trygghetspromenader Miljöronder Inspektioner på indikation

När anser du det passar att använda de olika kartläggningsmetoderna? Prata om… När anser du det passar att använda de olika kartläggningsmetoderna?

Analys Att förstå Hitta förklaringar Många perspektiv barnens, personalens, vårdnadshavare, ledning och organisation, lagar och förordningar, teoretiska och kunskapsbaserade perspektiv etc…

SWOT-analys SWOT är en akronym byggd på de engelska orden… Strengths Weaknesses Opportunities Threats SWOT-analys är ett frekvent förekommande planeringshjälpmedel, där man försöker finna styrkor, svagheter, möjligheter och hot vid en strategisk översyn.

Målbeskrivning Målbeskrivning, vad ska uppnås Konkreta (insatser, förändringar) Delmål?

Genomförandeplan Uppföljningsbara Ansvarsfördelning När följs det upp, hur märks förändringen Ansvarsfördelning Vem gör vad, vem har ansvar för vad Kommunicera målen på alla nivåer Vårdnadshavare, barnen, personalen, övriga aktörer? Tidsbestämda När ska insatsen genomföras och vara klar Resurser Personal, ekonomi, tid och rum, omdisponering av personal Genomförandeplan Beskrivning av arbetsgången, processen.

SMARTA mål Specifika (avgränsade) Mätbara Accepterade (kommunicerade, kända och förstådda) Realistiska Tidsatta Ansvarsfördelade

Genomföra förändringar Undvika motstånd Tydlig information Involvera viktiga personer tidigt- ambassadörer Kommunicera beslut Kommunicera kalendariet Kommunicera arbete på medarbetarsamtal Kommunicera arbete/modellen i ”fikarummet”

Integrerad modell Projekt organisering Samordningsgrupp Samordnare Extern konsult Huvudman Samordningsgrupp Rektor Elevhälsa Samordnare Nyckelpersoner Arbetslag Arbetslag Arbetsgrupper Klasser

Vad bidrar till god implementering Kännetecken i arbetsmodellen Kännetecken i implementerings upplägget Förändrad praktik hos lärare Implementerings kvalité Förändringar hos barnen Kännetecken i skolan Kännetecken hos genomförarna Exempelvis; SET, Olweus, StegVis, ÖPP etc…

Fyra framgångsfaktorer för lyckad skolutveckling ( Fullen, 1992 ) Aktivt deltagande (lokal anpassning med pedagogisk sensivitet) Ägarförhållandet i arbetet Att det sker ändring i beteende och förståelse Press och stöd i processen

Utvärdering & Uppföljning Ständiga förbättringar En lärande organisation Årligen Efter genomförda förändringar

Förbättringshjulet Beskrivande kvalitetsplan Elev-Kartläggning Analys Lösa problem Säkra kvalitet Kvalitetskilen För att förbättringshjulet bara kan rulla framåt/uppåt Checklistor Referat Avvikelsehantering Åtgärder vid fel

Gruppuppgift I arbetet med likabehandlingsplanen ingår att man ska göra en kartläggning… På vilket sätt kan det som presenterats vara användbart? Vad saknas?