Motivation is the direction and intensity of effort

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Självledarskap Som Skapar Skillnad – läsåret
A survey with a focus on periodontology.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lösningsfokuserat arbetssätt
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Mental träning Mål & Motivation
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
How to learn a Second Language?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
The Square of Leadership School of Leadership,
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Mål för Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Formare 2015 Motivation.
Socialpsykologi.
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
We use a two-color headline system to highlight our rational and emotional side alike. The first line appears in blue (the rational side), the second line.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Språkinlärning, HT2016 Lotta Plejert Kurshemsida:
”Projects are about People”
Erfarenheter från arbetet med BfL Reflektion Motivation Lärande
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Action Learning.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Practice and challenges in involving fathers
Träff 11 Välkomna!.
The director of education and Research-Based Education
Presentationens avskrift:

Motivation is the direction and intensity of effort

Tre synsätt på motivation Trait- centered view Situation – centered view Interactional view Personlighet Situation Motivation

Achievement motivation ”Achievement motivation refers to a persons efforts to master a task, achieve excellence, overcome obstacles…” Murray 1983 Fyra teorier som förklarar vad som motiverar oss att agera.

Need achievement theory

Attribution theory

Achievement goal theory

Competence motivation theory

Vad kan vi göra för att öka motivation Fokusera på att eleven ska utvecklas utifrån sig själv istället för att jämföras med andra Attribution: Vid misslyckande: tryck på att de ska försöka hårdare nästa gång. Vid framgång: koppla deras framgång till deras förmåga och ansträngning Vad man inte ska göra: Förklara genom att det var tur, prata om hur lätt uppgiften var.

Vad kan vi göra för att öka motivation Öka elevens uppfattning kring sin egen kompetens och kontroll

Skapa ett positivt motiverande klimat

Positiv förstärkning Viktigt med mycket positiv förstärkning i inlärningens tidiga skeden. Det är då även viktigt med direkt positiv förstärkning. Speciellt vid inlärning vid nya förmågor Vid senare steg i inlärningen är det mer effektivt med periodvis förstärkning

Intrinsic motivation Fokuserar på den egna inneboende motivationen ”Poeple who have intrinsic motiavation strive inwardly to be competent and self-determining in their quest to master the task at hand. They enjoycompetition, like the action an excitement, focus on having fun, and want to learn skills to the best of their ability.” Eftersträvansvärt?

Strategier för att skapa inre motivation Skapa goda erfarenheter Ge positiv förstärkning på specifika beteenden Vissa behöver mer positiv förstärkning Variera innehåll Låt eleverna vara aktiva i sin inlärningsprocess Sätt realistiska mål