Motivation is the direction and intensity of effort
Tre synsätt på motivation Trait- centered view Situation – centered view Interactional view Personlighet Situation Motivation
Achievement motivation ”Achievement motivation refers to a persons efforts to master a task, achieve excellence, overcome obstacles…” Murray 1983 Fyra teorier som förklarar vad som motiverar oss att agera.
Need achievement theory
Attribution theory
Achievement goal theory
Competence motivation theory
Vad kan vi göra för att öka motivation Fokusera på att eleven ska utvecklas utifrån sig själv istället för att jämföras med andra Attribution: Vid misslyckande: tryck på att de ska försöka hårdare nästa gång. Vid framgång: koppla deras framgång till deras förmåga och ansträngning Vad man inte ska göra: Förklara genom att det var tur, prata om hur lätt uppgiften var.
Vad kan vi göra för att öka motivation Öka elevens uppfattning kring sin egen kompetens och kontroll
Skapa ett positivt motiverande klimat
Positiv förstärkning Viktigt med mycket positiv förstärkning i inlärningens tidiga skeden. Det är då även viktigt med direkt positiv förstärkning. Speciellt vid inlärning vid nya förmågor Vid senare steg i inlärningen är det mer effektivt med periodvis förstärkning
Intrinsic motivation Fokuserar på den egna inneboende motivationen ”Poeple who have intrinsic motiavation strive inwardly to be competent and self-determining in their quest to master the task at hand. They enjoycompetition, like the action an excitement, focus on having fun, and want to learn skills to the best of their ability.” Eftersträvansvärt?
Strategier för att skapa inre motivation Skapa goda erfarenheter Ge positiv förstärkning på specifika beteenden Vissa behöver mer positiv förstärkning Variera innehåll Låt eleverna vara aktiva i sin inlärningsprocess Sätt realistiska mål