Festina lente – skynda långsamt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Lösningsinriktad Pedagogik.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Pedagogisk dokumentation
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Arbetsplan för skolbiblioteket
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Syftet med en personlig handlingsplan
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Förändringsagenter i skolor och förskolor
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
Nya utvecklingssamtal
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Välkommen till ESF:s seminarium
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Lars Ramstierna
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Mervärden och aha-upplevelser
Delaktighet.
Projekt A Från teori till praktik Vad hände med Projekt A? Och varför?
PA1201 Projektarbete 100 p.
Välkomna till Edboskolan
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Kort om Projektplanering
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Kommunikationsplan för ----
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Samordningsförbundet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Festina lente – skynda långsamt Gedigen kartläggning Att bli allas egendom Struktur och organisation Åtgärdsplan Innehåll

Syfte: Att få kunskap om nätverk som metod för skolutveckling Att få stöd i arbetet med att skapa nätverk Att få redskap i formateringen av nätverk Hur? När? Var? Varför? Vad?

Initiering- lägesbedömning, probleminventering, studiebesök, konsulter Initiering- lägesbedömning, probleminventering, studiebesök, konsulter? Samtal, tidigare insatser, pågående projekt, andra nätverk, stora satsningar, många strategier, plantera idéer, identifiera de ”djärva” Implementering- att sätta igång det man planerat, konfliktfylld fas, kan väcka motstånd, svårigheter kan uppstå, entusiasm kan lätt gå över i trötthet och besvikelse. Institutionalisering- 5- 8 år! Träning, hitta andra som håller samma tempo, granska och stämma av mot mål, påfyllning, orka -spridning

Mandatfrågan Hur ser ditt uppdrag ut? Nedsättning i tjänsten? Inom tjänsten? Projektanställning? Vad ligger i ditt uppdrag? Vilka befogenheter har du? Har du en egen budget? Inom vilka ramar ska du arbeta? Diskutera med varandra hur det ser ut för er!

Utvärdering Efter varje termin gjordes utvärdering vilken låg till grund för nästa termin. Vi efterfrågade också effektresultat från skolorna. Ett resultat blev också att vi identifierade fortbildnings- och kompetensutvecklingsbehov. A. Hur har er skolas förutsättningar stärkts för att nå bättre resultat? Vilken kompetens har uppnåtts? Hur har organisationen för skolan förändrats? Hur tar sig nya förhållningssätt uttryck? Vilka nya arbetssätt och metoder har skapats? På vilket sätt har det systematiska arbetet utvecklats? B. Går det i dagsläget att se effekter på elevnivå (ej endast betyg)? Vilka i så fall?