Ledarskap i multiprofessionella organisationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EN LÄRANDE ORGANISATION – vad handlar det egentligen om?
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur tänka och göra som processtödjare
Kommunikation.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Det pedagogiska perspektivet
Konsten att leda sig själv
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Tänkande och språk Våga Visa
Kommunikation och samspel
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Inkludering – med plats för alla
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
KONFLIKTER.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Förhållningssätten.
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Ledarskap i multiprofessionella organisationer Granne med Kaos - i Lund Birgitta Södergren, docent i företagsekonomi, IPF och Uppsala Universitet birgitta.sodergren@ipf.se

Vad säger forskning om kunskapsutveckling (förutom att fånga nya fakta)? Kunskapsutveckling är interaktiv, gemensam, samverkande Osynlig kunskap, ”Tacit knowledge” är avgörande för innovationer och nytänkande. Kunskap är situationsberoende. Vi lär lika mycket om sammanhanget, personerna och förutsättningarna som om de fakta vi studerar. Vår förståelse/attityder och våra känslor påverkar lärandet.

Om ”tacit knowledge” - den osynliga kunskapen (källa Polanyi 1967, uppföljt i flera nyare studier) Den osynliga eller tysta kunskapen Den kunskap vi nästan har, vår djupaste potential När orden inte tycks räcka till Erfarenhet, personligt omdöme och intuition är viktigt Vi kan känna igen en lösning utan att ha formulerat problemet Vi kan se potentialen i en idé men inte enkelt bevisa den. Tacit knowledge stimuleras när tanken riktas från rena fakta till den djupaste avsikten, visionen med vårt arbete. Inlevelse, empati och tillit är bra för tacit knowledge Det nödvändiga komplementet är explicit kunnande - formella fakta, strukturerade teorier, modeller och information. Viktigt:Innovativt “kunskapande”: tacit-dimensionen central

Några slutsatser för ledarskap i kunskapsintensiva organisationer Strukturer kan bidra till ordning - men också öka komplexiteten. Tillit är en nyckelfaktor. I komplexa miljöer behöver vi tillit och ett gott emotionellt klimat. Öppnar sinnet, minskar låsningar. Lärandeklimatet viktigt. Kan vi inte kontrollera helheten kan vi istället lära av omvärlden. Kommunikationen påverkar lärandeförmågan och kunskapsutbytet. Mot ett horisontellt ledarskap? Tvärprofessionellt utbyte viktigare, samt förmågan att agera i gränslandet mellan ”kaos och ordning”. Biologen och kaosforskaren Stuart Kauffman: ”We need wisdom - not control”.

Hur skapa ett lärande klimat - exempel på tricks och tips Scenariotekniker? (ex: år 2012 - succé - hur gjorde vi?) Case-tekniker, falldiskussioner? (presentera en verklig situation,ställ följdfrågor, ge rekommendationer) Tvärprojekt?: Låt alla bidra, ej experten ta ansvaret. ”Peer Review”? Bjud in en grupp kolleger att bidra till en utmaning. Presentera situationen, låt dem jobba ostört & ge idéer. ”Misstänkt kompetent”? Bjud in personer med kunskaper inom helt andra fält att delta i utvecklingsfasen

Tricks och tips… fortsättning Mästare/lärling eller Mentor/adept? - skugga eller intervjua specialister Kontinuerliga reflektioner? - ex. veckovisa läranteckningar Coaching/handledning? - bra för tillitsfullt lärande - våga prova Slumpluncher ”Appreciative Inquiry” Fokusera det positiva - varför fungerar det så bra?