Ett rumsligt perspektiv på fritidsgårdens verksamhet se aktiviteter och insatser i ett sammanhang tydliggöra vad fritidsledare gör skapa en normativ struktur kring olika delar av verksamheten
Hängställe socialt umgänge höra till destruktiva krafter hindrar andra komma personal ger service vardagens samtal och relationer
Aktivitetscentrum ha kul, något att göra testa och pröva mötesplats slentrian stereotypa aktvitetspedagogik
Fristad få ro prata ut kontrast berätta för mycket svåra problem professionell vuxenhet
Parlament tycka till påverka och bestämma ungdomspolitik låtsasinflytande starka styr delaktighetskultur
Spegelsal se sig själv och andra veta vem man är och vill bli reflektera självupptagenhet gruppedagogik
Korsväg lokalt nätverk samverkan kunskapsutbyte kafferep negativ allians samla, förstå, förmedla kunskap hålla i gruppsamverkan
Uterum ungdomsoffentlighet grannskapet centrala staden tappa fokus resurs- och tidskrävande uppsökande arbete arrangemang
Fler rum?
Fritidsledaren ska: Vara bra p å att hantera vardagliga samtal och relationer Kunna s ä tta gr ä nser samtidigt som man stimulerar socialt samspel Jobba med aktiviteter s å att de utvecklar b å de sociala och kunskapsm ä ssiga kvalit é er hos unga m ä nniskor Samtala med ungdomar om s å dant som bekymrar dem, om sociala problem och sv å righeter i deras liv Arbeta med grupper kring inflytande och delaktighet; engagera och entusiasmera Arbeta med grupper som behandlar teman om identitet och existens Hj ä lpa ungdomar att reflektera kring sig sj ä lva och att kunna se andra Samverka med f ö r ä ldrar, institutioner och f ö reningar f ö r att å stadkomma ett kollektivt b ä ttre resultat Arbeta i lokala och centrala utemilj ö er f ö r att tr ä ffa ungdomar i andra sammanhang Samla och f ö rmedla kunskaper om enskilda och grupper av unga Arbeta med arrangemang och organisering
”Det är i spänningen mellan ordning och kaos som kreativitetens möjligheter öppnar sig”