1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning 2008-10-15 Anders Olsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
för sjuksköterskeexamen ©
Varför fokus på nyanlända just nu
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
38 minuter med tåget från Göteborg!
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Kristina Bäck VFU-handläggare
Den nya lärarutbildningen
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Utbildningsvetenskap
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Från skolforskning … till forskning i skolan
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
FÖRSKOLLÄRAREXAMEN, 210hp
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Examensarbeten och skolutveckling
Den individuella utvecklingsplanen
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Linköpings universitet
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Fasta ämneskombinationer
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson

2 Lärarutbildningen vid Malmö högskola vilar på två fundament Akademiska professionsämnen Partnersamverkan

3 Lärarutbildningens professionsämnen nya akademiska, dvs forskningsbaserade, ämnen som är att betrakta som sammanhållna, konsistenta, yrkesämnen består av både verksamhetsförlagda och högskoleförlagda delar integrerar innehåll som rör traditionella ämnen och ämnesområden med innehåll som rör lärande och undervisning möjlighet till påbyggnad genom master-, forskarutbildning i utbildningsvetenskap

4 Partnersamverkan Ömsesidighet Gemensamt ansvar och gemensam nytta Från yta till djup Reflekterande praktiker

5 Motiv för ny utredning baseras på utvärderingar av nuvarande lärarutbildningarna har däremot inte sin grund i samhälls- förändringar, att socialiseringen av barn och ungdomar ser annorlunda ut (Bilderna som beskriver de förslag som väntas komma i betänkandet om en ny lärarutbildning baseras på föreläsning på Norra Latin i Stockholm av utredaren Sigbritt Franke , Kommittédirektiv ”En till ny lärarutbildning” Dir. 2007:103 samt Betänkande av Lärarutredningen ”Legitimation och skärpta behörighetsregler” SOU 2008:52)

6 Hur ser kritiken ut? Stora valmöjligheter Svåröverskådliga strukturer Svag forskningsbas Låga krav Problem inom allmänt utbildningsområde Examinationsformer där individuella prestationer inte prövas Internationalisering behöver stärkas

7 Enkät till 8000 studenter De känner sig inte väl förberedda vad gäller: Läs- och skriv Betyg och bedömning Utvecklingssamtal Pedagogiskt ledarskap Ta tillvara och reflektera över forskningsresultat

8 Målsättning med en ny lärarutbildning En hållbar lärarutbildning som står sig över tid oberoende av vad som händer i samhället. Högkvalitativ och effektiv Ökad professionalisering Leder till statushöjning

9 Fyra övergripande perspektiv Vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt Historiskt perspektiv Internationellt perspektiv Informations- och kommunikationsteknologi

10 Utbildningsvetenskaplig kärna 60hp Utbildningshistoria och värdegrund Läroplansteori och allmändidaktik Vetenskapsteori och forskningsmetodik Utveckling och lärande Specialpedagogik Sociala relationer och ledarskap Bedömning och betygssättning Utvärdering och utvecklingsarbete

11 Grundlärarexamen med fyra inriktningar 4- 6 lärare 4 år / 240hp? Breda kunskapsfält Fördjupning 60hp Förskol- lärare 3 år / 180hp? Ej förskoleklass F- 3 lärare 4 år / 240hp? Breda kunskaps- fält Fördjupning 30hp Fritids- pedagog 4 år / 240hp?

12 Ämneslärare med fyra inriktningar Yrkeslärare 1,5 år / 90hp? Relevant yrkesutbildning Omfattande yrkeserfarenhet Kortare lärarutbildning Lärare år / hp? Ämne A - 90hp Ämne B - 60hp (90hp) (Ämne C - 60hp) Gymnasie- lärare 5 år / 300hp? Ämne A - 120hp Ämne B - 90hp Praktisk- estetiska lärare F-9/gy 4 år / 240hp?

13 Hur kommer den verksamhets- förlagda utbildningen att se ut? I de ämnen och i de skolform som examen omfattar I samma omfattning som idag Under hela utbildningen

14 En sammanhållen utbildning Den gemensamma utbildningsvetenskapliga kärnan, VFU och inriktningarna ska bilda en helhet Huvudområde för lärarutbildningen blir utbildningsvetenskap med inriktning mot olika åldrar och ämnen – dessa ska också fungera som forskarutbildningsämnen Forskning inom ämnesdidaktik behöver utvecklas – här är vi svaga internationellt

15 Examensrätter Lärosätena kommer med stor sannolikhet att behöva söka examensrätter Antalet lärosäten som bedriver lärarutbildning kommer att minska Lunds universitet avser att söka examensrätt för ämneslärarutbildning tillsammans med Högskolan i Kristianstad Malmö högskola avser att ansöka om examensrätt för samtliga inriktningar – dock inte för alla ämnen

16 Förmodad tidplan 3/ Betänkande från utredaren Tidig vår 2009 Remissförfarande Sen vår 2009 Proposition om ny lärarutbildning Hösten 2009 Riksdagsbeslut Ansökan om examensrätt Våren 2010 Ny förordning för lärarexamen Hösten 2010 Antagning till ny lärarutbildning?

17 Rekommendationer till Malmö högskola Öka andelen disputerade i hela lärarutbildningen Bearbeta och skärp kraven i den gemensamma delen av allmänt utbildningsområde Säkerställ att redovisningen av poängfördelningen mellan det allmänna utbildningsområdet, inriktning och specialisering blir synlig Säkerställ att sidoämnen har ämnesdidaktiska moment Formalisera poängutrymmet för verksamhetsförlagd utbildning för tvåämneslärare

18 Vi vill i samverkan med våra partnerskolor… … fortsätta utvecklingen av akademiska professionsämnen för lärare - Vilka delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan kan/bör integreras? - Hur arbetar vi med de fyra perspektiven? - Hur utforma självständiga arbeten så att reflektionen kring yrket fördjupas? - Didaktiserade sidoämnen med vft för alla?

19 Vi vill i samverkan med våra partnerskolor… … ytterligare utveckla den verksamhetsförlagda tiden och övrigt partnerskap - Olika skolor med bibehållet djup och nytta? - Generalist eller specialister? - Hur kvalitetssäkra handledning? - Hur fortsätter vi samarbetet kring ny lärarutbildning?