”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

ATIVA-Mätdon ATIVA-Mätdon är ett Windows®baserat registerkortsystem för lagring, underhåll och kalibrering. Det hanterar verksamhetens alla mätdon, instrument.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Varför är det viktigt att mäta?
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Morgondagens datorstöd för ledningssystem Arbetsmiljö. Yttre miljö. Kvalitet.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Bättre mat och hälsa för äldre
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Energiledningssystem
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Miljöledningssystem inom Medot– ett systematiskt arbete för ständig förbättring Hur vi gjorde SU/Medot, Bodil Häggström.
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Att arbeta praktiskt.
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Miljöledningssystem Ann-Mari Olsson o Yvonne Bäckius
Processorienterat förbättringsarbete
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Interna Miljörevisioner
Johan Sundqvist, Miljöchef
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Energi med ansvar O-P Luhta Teollisuuden Voima Oy Olli-Pekka Luhta Teollisuuden Voima Oy MILJÖ- OCH KVALITETSCERTIFIERING Seminarium om KVALITET.
Utformning av miljöledningssystem
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Edita Bobergs AB Rapport från Periodisk revision. P1
Edita Bobergs AB Rapport från: Förnyelserevision ISO 14001:2004
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Energiledning Utbildningsblock inom projektet ENIG
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Rapport från Certifieringsrevision Certifiering av Ledningssystem ISO :2004 (/Amd ) Verksamhet:Production of forms and direct mail Datum:
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Ansvarig för interna miljörevisioner, Göteborgs universitet. Miljöutbildning GU är både ISO14001-
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Beställning av tjänster
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Framtidskartläggning
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Interna Miljörevisioner
Presentation av ledningssystemet
Interna Miljörevisioner
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Presentationens avskrift:

”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”

Varför ha ett ledningssystem? Man är medveten om de fördelar systemet ger och man är ansvarstagande. Man har kundkrav. Ledningssystemet ska säkerställa god kontroll över verksamhetens utveckling både vad gäller mål, resurser, resultat och kostnader.

Viktiga frågeställningar att jobba med Vilka brister har vi i verksamheten? Vad gör vi åt dem? Vem gör vad för att genomföra allt arbete på ett systematiskt och effektivt sätt ? Hur dokumenterar vi detta? Hur ska vi säkerställa att företaget strävar mot nya mål/ständiga förbättringar?

Huvuddelar i ett ledningssystem NULÄGESANALYS Vår vision och övergripande mål POLICY Vad ska förbättras? MÅL Hur går vi till väga? MÅLPROGRAM Vem gör vad? INFÖRANDE OCH DRIFT Hur går arbetet? UPPFÖLJNING OCH KORR. ÅTGÄRDER Hur ska vi förbättra oss? Beslut vid LEDNINGENS GENOMGÅNG

Ledningssystem i gruppsamverkan Bygger på ett koncept att små och medelstora företag arbetar tillsammans med att införa ledningssystem, med målsättning att certifieras mot standarderna ISO 14001 eller ISO 9001. Även OHSAS 18001. Man delar på arbete och kostnader så att införandet av systemet och revisioner blir både billigare och mindre tidskrävande för respektive företag. Gruppcertifiering bygger på ett samarbete mellan koordinatorn, uppdragsgivaren och ett ackrediterat certifieringsföretag. Varje företag får sitt alldeles egna certifikat.

Hur jobbar man rent praktiskt? Företaget utser en MKA-ansvarig. Konsulten förbereder dokument och träffar MKA 1 gång/månad för genomgång. MKA arbetar därefter ”hemma” med denna del Arbetet pågår i ca 1 år, utbildning av all personal sker, sedan dags för revisioner. Följer man koordinatorns anvisningar så får man ett certifikat. Man brukar få några avvikelser som ska stängas inom några veckor. Efter första certifieringen finns ett serviceavtal. 1 gång/år är det uppföljande revision. Vart tredje år är det omcertifiering.

Beror på företagets storlek, verksamhet m.m. Pris Beror på företagets storlek, verksamhet m.m. Kontakta Stipes! www.stipes.se bodil@stipes.se 070-677 10 12