Skola F-3 Intraprenad 20 anställda 130 barn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRÄLDRAKOOPERATIVET LÖVET
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Källbystugans kvalitetsarbete
Lokal arbetsplan Hedlunda Skola 2007/2008.
Välkommen till Edboskolan
Välkomna till Östra skolan hösten 2010
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kyrkskolans fritidshem
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
verksamhetsförklaring
Välkomna 28/
Föräldramöte Idun läsår
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Dagordning föräldraråd 2/6
Förskolan Lokala arbetsplan.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Välkomna till Hedlundarådet! Presentation Syftet med Hedlundarådet, förväntningar och ansvar Utvecklingsarbete på Hedlundaskolan Frågor från klasserna.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Välkomna till föräldramöte
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
SÄRSKOLAN I KUNGSBACKA 2003
Aktiviteter vid dammen Dammen är en fantastisk tillgång för både kropp och knopp. Här tillverkar vi barkbåtar på tekniklektioner, studerar insekter och.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Introduktion - pedagogisk
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Presentationens avskrift:

Skola F-3 Intraprenad 20 anställda 130 barn

Organisation Arbetslag Åldershomogena grupper Fritids och skola nyttjar lokaler tillsammans Arbetslaget följer barngruppen åk 1-åk 3

Samverkan skola - fritids Scheman - personal och barn Arbetslagsplanering Daglig verksamhet Temaveckor Utvecklingssamtal Föräldramöten

Mötesstruktur Beslutsordning Ledningsgrupp Information Bereder frågor Beslut Torsdag 9.45 APT Utvecklings-arbete Beslut Konsensus Måndagsmöten Information Diskussion Remissinstans Fritids- pedagoger Måndag 9.30 Förskol- lärare Måndag 11.00 Lärare Måndag 13.30

Kvalitetssäkrade områden Hållbar utveckling: Delaktighet Jämställdhet Trygghet Miljö Mångfald Kunskapsutveckling Fritids verksamhetsplan

Kvalitetspärmen Kvalitetssäkring Likvärdig verksamhet Arbetsmodell Förbättringsarbete

Delaktighet Övergripande mål Definition av delaktighet Mål och ”genom att” för: Veckobrev Föräldramöten Utvecklingssamtal Klassråd Elevråd Sandaråd Utvärdering och uppföljning

Föräldramöten F-klass – åk 3 Innehåll Medverkande Utvärdering

Fritids verksamhetsplan Mål - att kvalitetssäkra verksamhet - alla barn ska få samma verksamhetsgrund Genom att - verksamhetsplanen är uppbyggd utifrån en stegring av bl. a aktiviteter och barnens delaktighet - hålla fritids verksamhetsplan levande - delge varandra goda aktivitetsidéer - revidera verksamhetsplanen regelbundet Utvärdering - en gång/termin - ev. revidering i slutet av läsåret

Fritids verksamhetsplan Jag Ansvar Skapande Lek / Drama / Sport Barnkonventionen Utevistelse / Natur Möten / Medbestämmande Fadderverksamhet Barnsamtal Datorn Hygien

En strukturerad stegring av verksamheten F– klass Lekgrupper År 1 JAG År 2 Hitta Vilse År 3 Cattis och Roffe

Fritids verksamhetsplan Utevistelse / natur Mål Att se naturens möjligheter. Att öka nyfikenheten och ge barnen trygghet i naturen. Röra på sig. Ge barnen ”gå - vett” i trafiken. Genom att Utedagar. Daglig utevistelse. Promenader i närmiljön tex till lekparker och skogen. Fritids Kläder: klä sig rätt, efter väder. för Känna till skolgårdens gränser. F-klass Gå i led. Utedag Fritids Kläder: klä sig rätt, efter väder. För Gå i led. 1:or Utedag Gläntan Fritids Kläder: klä sig rätt, efter väder. för Gå i led. 2:or Utedag Gläntan och Skolskogen. Hitta Vilse (ev.mörkerkväll). Cykelteknikbana 3:or Utedag Cykelutflykt ”Det är viktigt att barnen får lära känna sin närmiljö och dess olika möjligheter.” (sid. 23) ” Utemiljön kring fritidshemmet har stor betydelse för barns utveckling, samt utgör en viktig del av barns uppväxtvillkor. Det behövs en utemiljö som ger utrymme för såväl platsbundna lekar, som utforskande aktiviteter.” (sid.21) Kvalitet i fritidshemFrids

Utvärdering Vad har vi gjort som vi vill delge andra? Utveckling av aktiviteter i verksamhetsplanen? Revidering av verksamhetsplanen?

Barnen fritidsbok Mål - att vara en portfolio över barnens fritidsverksamhet - att synliggöra verksamheten för både barn och föräldrar Genom att - barnen regelbundet arbetar med fritidsboken - barnen dokumenterar genom foton, teckningar och skrift - synliggöra fritidsboken vid utvecklingssamtal Utvärdering - läsårsutvärdering

Barnens Fritidsbok Portfolio Minne Barnen har både lätt att se vad de har gjort och vad de har lärt sig samt vad de kommer att få göra de kommande åren på fritids.

Fritidsboken Min fadder heter _____________________ kort Jag är fadder till ______________________ kort Tillsammans har vi läst lekt lekar målat sjungit _________________ jag har varit rastkompis jag har varit på rastkompismöte jag känner till ordningsreglerna på Sandaliden Jag har deltagit i veckans lek Jag har lärt ut veckans lek

Lek Olika roller prövas Fantasi Samarbete Bearbetning Regler Motorik Språk mm

Utevistelse

Fördelar Synliggör och stärker vår yrkesroll Ger möjlighet till gemensam utveckling Skapar pedagogiska diskussioner Samsyn Kvalitetssäkring Genomtänkt stöd för årets planering Skapar tydlighet för pedagoger, föräldrar och barn

Sandalidens skola Grindvägen 3 903 46 Umeå 090-16 27 07 karin.a.eriksson@umea.se catharina.branden@umea.se www.skola.umea.se/sandaliden